آخرین خبر در باره انفجار دستگاه‌های پیجر در لبنان / بازتاب انفجار پیجرها در رسانه های خارجی + فیلم دیده نشده از مجروحان

بعدازظهر روز سه‌شنبه «فراس الابیض»، وزیر بهداشت لبنان از زخمی شدن صدها نفر در مناطق مختلف این کشور خبر داد.

حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای تصریح کرد که عامل این حوادث انفجار دستگاه‌های پیجر در بیروت بوده است.

در بیانیه حزب‌الله آمده بود که این حادثه حدود ساعت 15:30 به وقت محلی لبنان رخ داده است.

آخرین گزارش‌ها از شمار شهدا و زخمی‌ها (تا ساعت 23:30 به وقت تهران) حاکی است 11 نفر بر اثر این انفجارها به شهادت رسیده و 4 هزار نفر مجروح شده‌اند. این آمار را وزیر بهداشت لبنان اعلام کرده است.

سفیر ایران جزو افرادی بود که در این حادثه مجروح شد. یک منبع آگاه گفت که مجتبی امانی دچار جراحت‌های سطحی شده و در حال حاضر در بیمارستان تحت نظر است.

بازتاب انفجار در رسانه های خارجی

خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشته دستگاه‌های ارتباطی جدیدی که اعضای حزب‌الله به همراه داشته‌اند دارای باتری‌های لیتیومی بوده‌اند که منفجر شده‌اند. به نوشته این خبرگزاری، این باتری‌ها در صورتی که بیش از اندازه داغ شوند ممکن است دود کرده، ذوب شوند و دچار حریق شوند. از باتری‌های لیتیومی قابل شارژ در طیف گسترده‌ای از محصولات از گوشی‌های موبایل گرفته تا لپ‌تاپ و خودروهای برقی استفاده می‌شود. آتش ناشی از انفجار این باتری‌ها می‌تواند حرارتی تا ۵۹۰ درجه سانتی‌گراد (معادل ۱۱۰۰ درجه فارنهایت) تولید کند.

روزنامه آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال به نقل از شرکت امنیتی «لوبک اینترنشنال» نوشته انفجار در دستگاه‌های ارتباط رادیویی در لبنان احتمالاً از طریق یک بدافزار صورت گرفته است.

روایت‌های مختلف دیگری هم درباره نحوه وقوع این انفجار از جمله احتمال هک دستگاه‌ها یا پدیده «فرار گرمایی» مطرح شده‌اند که البته هیچ‌کدام از این روایت‌ها هنوز به تأیید نرسیده‌اند .

یک منبع لبنانی هم به شبکه الجزیره گفته که این دستگاه‌های پیجر از قبل بمب‌گذاری شده بود.

 این منبع به شبکه الجزیره گفت: وزن بسته‌ای که منفجر شده بیش از ۲۰ گرم حامل مواد منفجره نبوده است.

 این منبع می‌گوید که دستگاه‌های ارتباطی که منفجر شدند پنج ماه پیش وارد لبنان شده بودند.

وی همچنین خبر داد که در حال حاضر مجموعه فرضیه‌هایی درباره نحوه انفجار این دستگاه‌ها در حال بررسی است.

پایگاه آی‌24 رژیم صهیونیستی با استناد به گزارش‌های تأییدنشده ادعا کرده پیجرهایی که امروز در لبنان منفجر شده‌اند از مدل Gold Apollo AR-924 model بوده‌اند که ساخت تایوان است.

نیویورک‌تایمز: اسرائیل مواد منفجره را در پیجرها کار گذاشته است

نیویورک‌تایمز نوشت : بعد از وقوع انفجارهای متعدد در لبنان از طریق وسایل الکترونیکی، مقامات آمریکایی و دیگر مقامات مطلع گفتند، مقادیر کمی مواد منفجره در پیجرهایی که حزب‌الله لبنان از یک شرکت تایوانی سفارش داده، کار گذاشته شده بود.

به گفته برخی از مقامات، پیجرهایی که حزب‌الله به شرکت «گلد آپولو» در تایوان سفارش داده بود، قبل از رسیدن به لبنان دستکاری شده بودند. اکثر این پیجرها مدل AR۹۲۴ این شرکت بودند، گرچه سه مدل گلد آپولوی دیگر هم در این محموله گنجانده شدند.

۲ نفر از مقامات به روزنامه نیویورک‌تایمز گفتند که این مواد منفجره، به وزن یک تا دو اونس، در کنار باتری در هر پیجر جاسازی شده بود. یک سوئیچ هم تعبیه شده بود که می‌توانست از راه دور برای منفجر کردن مواد منفجره فعال شود.

شرکت تایوانی ساخت پیجرهای منفجرشده در لبنان را انکار کرد

هسو چینگ‌کوانگ بنیانگذار و رئیس شرکت گولد آپولو سازنده پیجرهای انفجاری در بیروت لبنان و صدمه دیدن نیروهای حزب الله

شرکت «گولد آپولو» ارتباط خود با پیجرهای منفجر شده در لبنان را تکذیب و اعلام کرد که پیجرهای استفاده‌شده ساخت این شرکت نبوده است.

به گزارش نشریه تایوان نیوز، هسو چینگ‌کوانگ بنیانگذار و رئیس شرکت گولد آپولو پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر نقش این شرکت در انفجارهای یادشده، در گفت‌وگو با خبرنگاران مدعی شد که این شرکت سازنده پیجرهای منفجرشده در لبنان نیست و شرکت بی‌ای‌سی (BAC) با استفاده از حق برند شرکت گولد آپولو پیجرهای مدل «AR-۹۲۴» را ساخته است.

وی افزود: ما فقط مجوز علامت تجاری را ارائه می‌دهیم و هیچ دخالتی در طراحی یا ساخت این محصول نداریم.

چشم و دست بیشترین آسیب مجروحین است

 بیشترین جراحات به دست و چشم مصدومین در لبنان وارد شده است و اعزام تجهیزات و کادرهای متخصص بویژه جراحی چشم ضرورت دارد.

بنابراین گزارش ، در برخی مراکز درمانی حضور یافته است، تعداد زیاد مجروحین به صورتی است که کادرهای پزشکی کفایت نمی کند و اعزام تیم‌های پزشکی برای کمک رسانی ضروری است.

بر اساس این گزارش مهمترین نیازمندی تجهیزات و کادرهای پزشکی متخصص بویژه تخصص جراحی چشم است.

بیشترین جراحات از ناحیه دست و چشم به مصدومین وارد شده است.

کدخبر: 1042074 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟


وبگردی