کامالا هریس، اولین رئیس جمهور زن در آمریکا؟ / این رکورد هم به رکوردهایش اضافه می شود؟ + بیوگرافی

به گزارش رکنا به نقل از سی‌ان‌ان، با تصمیم رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا ، جو بایدن مبنی بر کناره‌گیری از مبارزات انتخابات ریاست جمهوری و حمایت او از معاون خود، کامالا هریس بار دیگر توجهات جهانیان را به خود جلب کرد. اما او کیست، از کجا آمده و چطور ممکن است به اولین رئیس‌جمهور زن در تاریخ آمریکا تبدیل گردد؟

  • دختر یک مهاجر

کامالا دِوی هریس در 20 اکتبر 1964 در اوکلند کالیفرنیا به دنیا آمد. او در مقدمه کتاب خاطرات خود در سال 2019، با عنوان «حقیقت‌هایی که نگه می‌داریم»، اشاره کرد که نامش به معنای «گل نیلوفر آبی» در ادای احترامی به نمادی مهم در فرهنگ هند است.

کامالا هریس

پدرش، دونالد هریس، در 1961 از جامائیکا به ایالات‌متحده مهاجرت کرد تا در دانشگاه کالیفرنیا در رشته اقتصاد تحصیل کند و اکنون استاد بازنشسته اقتصاد در استنفورد است.

مادرش، شیامالا گوپالان هریس، در 1958 از جنوب هند به ایالات‌متحده مهاجرت کرد. او دکترای خود را در رشته تغذیه و غدد درون‌ریز در برکلی دریافت کرد و قبل از اینکه در سال 2009 از دنیا برود، به یک محقق مشهور سرطان سینه تبدیل شد.

کامالا هریس

هریس در کتاب خود نوشته: «پدر و مادرم در حین شرکت در یک جنبش حقوق مدنی در برکلی آشنا و عاشق هم شدند»؛ اما این زوج بعدا، زمانی که هریس و خواهرش مایا، جوان بودند از هم جدا شدند.

  • تحصیلات

کامالا هریس در سال 1982، وارد دانشگاهی خصوصی به نام هوارد (Howard)، در قلب واشنگتن‌دی‌سی شد و مدرک لیسانس خود را در علوم سیاسی و اقتصاد گرفت.  او پس از دوران کالج، به کالیفرنیا بازگشت و در دانشکده حقوق دانشگاه کالیفرنیا هستینگز به ادامه تحصیل پرداخت.

 

کامالا هریس

  • دادستان

پس از فارغ التحصیلی از دانشکده حقوق، او سه دهه را به عنوان دادستان گذراند و قبل از اینکه در سال 2004 به عنوان دادستان منطقه سانفرانسیسکو انتخاب شود، به عنوان معاون دادستان منطقه آلامدا شهرستان اوکلند مشغول به کار شد. در سال 2011، هریس اولین زن و اولین آسیایی آمریکایی بود که به عنوان دادستان کل کالیفرنیا انتخاب شد.

McGirr-superJumbo

  • روابط

هریس در دورانی که دادستان کل بود، با پسر ارشد جو بایدن، «بو» که او نیز دادستان کل ایالت دلاور بود، ملاقات و با او رابطه‌ای برقرار کرد اما در نهایت، در سال 2014، با «داگ امهوف»، مدیر سابق یک شرکت حقوقی ازدواج کرد.

کامالا هریس

پسر جو بایدن
  • آغاز راه سیاست

  •  

هریس در سال 2015، کمپینی را برای مجلس سنای ایالات‌متحده راه‌اندازی و سعی کرد جایگزین باربارا باکسر، سناتور قدیمی کالیفرنیا شود. در این دوران، باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق و جو بایدن، معاون رئیس‌جمهور وقت (و رئیس‌جمهور کنونی)، از کارزار انتخاباتی او را حمایت کردند.

هریس به شکلی ذوق‌زده دراین باره نوشته: «من اولین زن سیاه‌پوست از ایالت خود و دومین زن در تاریخ کشور بودم که این شغل را به دست آورد!!!.»

هریس در سال 2016، از هیلاری کلینتون حمایت کرد و حتی آماده سخنرانی در حمایت از او بود؛ اما وقتی مشخص شد که دونالد ترامپ، چهل‌وپنجمین رئیس‌جمهور ایالات‌متحده خواهد شد، هریس گفت که سخنرانی خود را پاره کرده!

  • معاون رئیس‌جمهور

در 20 ژانویه 2021، هریس به عنوان اولین زن، اولین سیاه پوست و اولین معاون رئیس جمهور جنوب آسیا سوگند یاد کرد. هرچند تصمیم بایدن برای انتخاب هریس به عنوان معاون خود برای برخی بسیار تعجب‌آور بود، اما رئیس‌جمهور ایالات متحده، آن را به عنوان «بهترین تصمیمی که گرفته‌ام» توصیف کرد.

 

  • نظرات خاص

مخالفت با اعدام

با وجود تمام فشارهایی که در طول سالیان متمادی به او از سوی افراد مختلف وارد شده، او شدیدا مخالف اعدام است و نظر خود را به این راحتی تغییر نمی‌دهد. او طی مصاحبه‌ای در سال 2009 در کالیفرنیا گفته بود: «من فکر می‌کنم مجازات اعدام یک سیستم معیوب است، اما از قانون حمایت می‌کنم.»

هریس همچنین در طول مبارزات انتخاباتی خود، متعهد شد که هرگز به دنبال مجازات اعدام نباشد.

کاندیدای دموکرات‌ها در انتخابات آتی، قبلا هم چنین اظهارنظری کرده بود؛ به ویژه، پس از اینکه در سال 2004 یک افسر پلیس سانفرانسیسکو به نام ایزاک اسپینوزا مورد اصابت گلوله قرار گرفت و کشته شد، بسیاری هریس را تحت فشار قرار دادند تا نظرش را تغییر دهد، اما او این کار را نکرد.

همچنین، هنگامی که ادوین راموس، یک مهاجر غیرقانونی و یک عضو باند تبهکار، به قتل یک مرد و دو پسرش در سال 2009 متهم شد، هریس به دنبال حکم حبس ابد بدون آزادی مشروط برای او بود.

  • مبارزه با فرار از مدرسه

در سال 2006، به عنوان بخشی از ابتکارعمل برای کاهش نرخ فزاینده قتل در شهر، هریس اقدامی را برای مبارزه با فرار از مدرسه برای جوانان در معرض خطر مدرسه ابتدایی در سانفرانسیسکو رهبری می‌کرد. هریس غیبت طولانی‌مدت دانش‌آموزان را یک «موضوع امنیتی» تلقی کرد (!) و با اشاره به اینکه اکثریت زندانیان و قاتلان از تحصیل بازمانده‌اند، با هزاران نفر از والدین در مدارس ملاقات و نامه‌هایی به همه خانواده‌ها ارسال کرد و در مورد عواقب قانونی آن هشدار داد. او در اقدامی غیرمتعارف اعلام  کرد، والدین دانش‌آموزان مقطع ابتدایی را که به طور مدام از مدرسه غیبت می‌کنند، تحت پیگرد قانونی قرار می‌دهد. مجازات‌ها بعضا تا 2500دلار جریمه و تا یک سال زندان بود. هریس طی سه سال، هفت خانواده را تحت تعقیب قرار داد!! اگرچه اقدامات او از جانب بسیاری عجیب و غریب تلقی شد، اما تا آوریل سال 2009، تعداد دانش‌آموزان دبستانی که به طور معمول از مدرسه فرار می‌کردند، 23درصد نسبت به سال 2008 کاهش داشت.

  • سقط جنین

هریس از حمایت دولت برای سقط جنین حمایت می کند؛ در دولت بایدن، او به شدت برای حقوق سقط جنین مبارزه کرد. همچنین این موضوع یکی از مهم‌ترین وعده‌های انتخاباتی او در نظر گرفته می‌شود.

  • تغییرات آب و هوا

هریس مدافع عدالت زیست محیطی برای رسیدگی به تأثیر تغییرات آب و هوا بر مناطق کم درآمد و رنگین پوستان است. در دوران بایدن، او از قانون آب و هوایی رئیس‌جمهور حمایت کرد.

  • مهاجرت

به عنوان معاون رئیس‌جمهور، هریس 950میلیون دلار در شرکت‌های آمریکای مرکزی سرمایه گذاری کرد تا به دلایل مهاجرت دسته‌جمعی مانند فقر رسیدگی کند. او از لایحه‌ای پیشنهادی حمایت کرد که در صورت شلوغی مرزها را می بندد و به عوامل گشت مرزی کمک مالی می کند. او معتقد است که سیستم مهاجرت «شکسته» است و باید اصلاح شود. او مدعی است، اکثر آمریکایی‌ها این موضوع را باور دارند.

  • حقوق دگرباشان جنسی

هریس از حامیان جدی جنبش LGBTQ است. در سال 2022، هنگامی‌که رئیس جمهور، جو بایدن، قانون احترام به ازدواج را امضا کرد که بر اساس آن ایالت‌ها باید ازدواج‌های همجنس‌گرا و ازدواج‌های بین نژادی را به رسمیت بشناسند، کامالا هریس از این موضوع دفاعی جانانه کرد و آن را بسیازمهم خواند. او حتی به همراه همسرش در 12 ژوئن 2021 در "Walk and Rally" شرکت کرد.

  • ناتو و اوکراین

هریس به طور کلی سیاست خارجی بایدن در مورد ناتو و اوکراین را دنبال و از آن حمایت می کند.

  • فلسطین

هریس که از حامیان راه حل دو کشوری است؛ نسبت به بایدن که خود را صهیونیست توصیف می‌کرد و سابقه طولانی با رهبران اسرائیل دارد، نسبت به فلسطینی‌ها، ترحم بیشتری دارد. اما به‌رغم این موضوع، تحلیلگران انتظار دارند که در صورت انتخاب هریس به عنوان رئیس‌جمهور جدید، سیاست ایالات متحده در قبال اسرائیل تغییر زیادی نکند. به‌ویژه در مورد جنگ اسرائیل و حماس، تحلیلگران انتظار دارند که هریس به رویکرد بایدن ادامه دهد. پس از حمله حماس به اسرائیل در سال 2023، هریس به شدت از حمله اسرائیل حمایت کرد و اظهار داشت که «تهدید حماس برای مردم اسرائیل باید از بین برود».

  • در سال 2020 چه کرد؟

هریس به عنوان یکی از رقبای اصلی و پیشتاز بالقوه برای نامزدی دموکرات‌ها برای ریاست‌جمهوری 2020 در نظر گرفته شده بود. او در 21 ژانویه 2019 رسما نامزدی خود را برای ریاست‌جمهوری اعلام کرد و در 24ساعت اول پس از اعلام نامزدی خود موفق شد، به رکورد برنی سندرز در سال 2016، برای بیشترین کمک‌های مالی جمع‌آوری‌شده در یک روز پس از اعلام کاندیدا شدن برسد. بیش از 20هزار نفر در مراسم راه‌اندازی کمپین رسمی او در زادگاهش اوکلند، کالیفرنیا، در 27 ژانویه شرکت کردند.

  • در سال 2024 چه کرد؟

کامالا هریس، چهل و نهمین معاون رئیس‌جمهور کنونی ایالات متحده، پس از آن‌که رئیس‌جمهور جو بایدن از پیشنهاد خود برای انتخاب مجدد منصرف شد و از او حمایت کرد، مبارزات انتخاباتی خود برای ریاست‌جمهوری سال 2024 را در 21 ژوئیه 2024 اعلام کرد.

حال باید دید سرنوشت این زن رنگین‌پوست در نهایت چه می‌شود. آیا او که بارها اولین‌ها را تجربه کرده، می‌تواند این بارهم به اولین رئیس‌جمهور زن در تاریخ کشور آمریکا تبدیل شود؟؟!!

کدخبر: 1021644 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟