سد گتوند موجب شوری آب نشده است / افزایش 80 درصدی تولید برق از نیروگاه گتوند + تصاویر

به گزارش رکنا، فرهاد نادران، مدیر اجرایی نیروگاه سد گتوند در حاشیه بازدید خبرنگاران از سد گتوند با بیان اینکه میزان تولید برق نیروگاه گتوند امسال با رشد 80 درصدی نسبت به سال گذشته همراه شد، گفت: نیروگاه سد گتوند یکی از بهترین نیروگاه های برق آبی کشور است که تابستان امسال به کمک شبکه سراسری آمده بود. فاز نخست این نیروگاه به ظرفیت 1000 مگاواتی در سال 91 افتتاح شد و نقش مهمی در وضعیت شبکه برق کشور دارد.

نادران با بیان اینکه امسال نیروگاه گتوند 3 میلیون و 900 هزار کیلووات برق تولید و به شبکه سراسری تزریق کرد، گفت: پس از اتمام فصل اوج بار واحدهای چهارگانه برای تعمیرات از مدار خارج می شوند که تعمیرات واحد نخست به اتمام رسیده و آماده تولید برق است. امروز دیسپاچینگ ملی درخواست اتصال واحد دوم نیروگاه به شبکه را داشت که در حال انجام است. واحدهای بعدی نیروگاه به ترتیب وارد تعمیرات خواهند شد و تلاش خواهیم کرد تا پیش از نوروز تمام تعمیرات نیروگاه انجام شده و با آمادگی کامل وارد فصل گرم شویم.

سد گتوند موجب شوری آب نشده است

سد گتوند/ خروجی آب نیروگاه

مدیر اجرایی نیروگاه سد گتوند درباره وضعیت این سد و مطالب منتشر شده درباره میزان شوری آب آن با بیان اینکه مسائل سیاسی واقعیت این سد را تحت تاثیر قرار داده است، گفت: سد گتوند یکی از بهترین سدهای کشور است که نقش مهمی در مهار سیلاب ها دارد.

سد گتوند نه تنها موجب شوری نشده بلکه رونق کشاورزی در منطقه را به همراه آورده است. اگر سد گتوند نبود سیلاب های عظیم خسارات جبران ناپذیر ایجاد می کرد.

وی تاکید کرد: سد گتوند از ابتدای بهره برداری تاکنون 112 میلیارد مترمکعب آب را مهار کرده است. همچنین تاکنون 18 سیلاب بزرگ را کنترل کرده و نقش مهمی در منطقه دارد. اکنون EC آن در حد هزار است و هر زمان هر کسی می تواند برای آزمایش آن مراجعه کند.

سد گتوند سالانه 12 میلیارد متر مکعب آورده دارد

سد گتوند/ نیروگاه

نادران گفت: سد گتوند سالانه 5 میلیارد و 100میلیون متر مکعب آب را ذخیره می کند و ذخیره آب امسال آن به 4 میلیارد و 900 میلیون متر مکعب رسید و آورد این سد سالانه 12 میلیارد متر مکعب است.

وی با بیان اینکه ارتفاع سد گتوند 82 متر و طول تاج سد 760 متر است، گفت: حجم بدنه سد 31 میلیون متر مکعب است. دبی رودخانه کارون 250 میلیون متر مکعب است که در تابستان به 700 مترمکعب در ثانیه می رسد. همچنین حجم آب سد 3 میلیارد و 200 میلیون متر مکعب است که حجم آب سد نسبت به پارسال 60 درصد افزایش یافته است.

مدیر اجرایی سد و نیروگاه گتوند گفت: EC آب سد یک هزار و 650 واحد است اما آلاینده هایی مثل مزارع غیرمجاز پرورش ماهی میزان EC را به یک هزار و 700 و پساب صنعتی به 1/250 یا اینکه فاضلاب کشت و صنعت کارون 340 واحد میزان EC را افزایش می دهد. همچنین سهم آلایندگی خروجی آب سد از فاضلاب شهری، صنعتی و کشاورزی را هر یک به ترتیب 27، 13و 60 درصد است.

 

سد گوت وند

 

کدخبر: 949104 ویرایش خبر
لینک کپی شد
احمدرضا زنگنه
آیا این خبر مفید بود؟