دوره انتظار برای خرید مسکن با حق مسکن فیش حقوقی ۵۸۰ سال است!

به گزارش رکنا ، روزنامه اعتماد با مجید گودرزی، کارشناس بازار مسکن درخصوص شرایط بازار مسکن گفت‌وگو کرده است. بخش‌های مهم این گفت‌وگو را در ادامه می‌‌خوانید:

    متاسفانه از یک‌سو با جهش شدید و غیرقابل باور قیمت مسکن روبه‌رو هستیم و از سوی دیگر با سرکوب شدید تقاضا که همین مساله باعث افت خرید مسکن به خصوص از سوی اقشار میانی و پایین جامعه شده است.

    میزان حق مسکن کارگران و کارمندان که در فیش‌های حقوقی‌شان نوشته شده است.این رقمی که در فیش های حقوقی قید می‌شود یک شوخی غیرقابل قبول است، برای حق مسکن 900 هزار تومانی کارگران باید بیش از 580 سال صبر کنند تا بتوانند به صورت میانگین یک واحد 75 متری با قیمت امروز تهیه کنند.

    دوره خانه‌دار شدن مردم در کشور  به بیش از 100 سال رسیده و محال است که مصرف‌کننده واقعی بتواند بیش از 100 سال در انتظار خانه‌دار شدن بماند، به هر حال متاسفانه اتفاقاتی که در دولت یازدهم و دوازدهم افتاد برای هر دولتی در جهان یک کارنامه سیاه در حوزه مسکن به شمار می‌رود.

    نیاز مسکن یک نیاز فوق ضروری است و حتی از بخش درمان هم ضرورت بیشتری دارد، چراکه گاهی درمان را می‌توان به تعویق انداخت، اما مسکن ابدا قابلیت به تاخیر انداختن ندارد و همه مردم مجبورند به هر قیمتی شده سقفی بالای سرشان داشته باشند.

    در حال حاضر با بدترین وام‌های دنیا روبه‌رو هستیم، در هیچ جای دنیا برای دریافت یک وام مردم مجبور نیستند 25 درصد از یک وام 480 میلیون تومانی را به عنوان پیش از پرداخت دریافت کنند و عملا این میزان را هم پرداخت نکنند و پس از آن سود و اقساط وامی که پرداخت نکرده‌اند را با نرخ 23درصد محاسبه کنند اصلا چنین سیاستی در دنیا وجود ندارد.

     یکی از دلایل مهاجرت جوانان از کشور نداشتن مسکن است. برخی به غلط می‌خواهند القا کنند که تورم باعث افزایش قیمت مسکن شده، این درحالی است که در دوره 8 ساله آقای روحانی میزان تورم عمومی در محدوده 31 درصد بود و میانگین تورم مسکن هم حدود 90.6 درصد بود پس بنابراین بخش بزرگی از تورم عمومی به بخش مسکن برمی‌گردد که آن هم متاسفانه به خاطر رهاشدگی و بی‌قانونی مفرط در این بخش بوده است.

 

 

کدخبر: 1052506 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟