تبیین وضعیت بازارهای مالی ایران طی سال های 1399 و 1400

به گزارش رکنا و به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی ، در این گزارش به بررسی وضعیت بازار سرمایه و بازار بیمه در سال های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ در کشور پرداخته شده است.

این گزارش اشاره می کند که بازارهای مالی از مهم ترین بخش های اقتصاد یک کشور است که علاوه بر تسهیل گردش و تخصیص بهینه منابع مالی، ظرفیت پوشش ریسک را برای بسیاری از فعالیت های اقتصادی به ارمغان می آورد. در سال های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰  بازار سرمایه با چالش ها و اتفاقات ویژه ای ازجمله استقبال بی نظیر آحاد مردم از سرمایه گذاری در بورس در ابتدای سال ۱۳۹۹، آزادسازی سهام عدالت و ریزش شدید بازار در تابستان ۱۳۹۹ مواجه بوده است. میزان تأمین مالی در این سال ها با سرعت بالایی در بازار سرمایه رشد کرده است. به طوری که در این دو سال ۵۰ شرکت مختلف در بازار بورس و فرابورس عرضه اولیه شده و یا پذیره نویسی شده اند و حجم اوراق منتشر شده در بازار بدهی نیز با رشد چشمگیری همراه بوده است.

این گزارش می افزاید: یکی دیگر از بازارهای مهم اقتصادی بازار یا صنعت بیمه بوده که نقش بیمه برای نیل به توسعه اقتصادی و ارتقای رفاه شهروندان حیاتی است. این صنعت با پوشش ریسک های مختلف در نظام اقتصادی طرح و بسط فعالیت اقتصادی را امکان پذیر می کند. از طرف دیگر، این صنعت با تجمیع منابع مالی از بیمه گذاران در طرح ها و فعالیت های اقتصادی سرمایه گذاری می کنند. به طور معمول ماهیت منابع مالی جمع آوری شده بلندمدت است و می تواند در طرح های دیربازده به مصرف برسد. با این حال و با وجود ظرفیت صنعت بیمه برای تأمین مالی، بررسی ها نشان می دهد که ضریب نفوذ بیمه که در قانون توسعه ششم ۷ درصد عنوان شده، در صنعت بیمه محقق نشده است.

کدخبر: 1049135 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟