دارایی های دیجیتال ما پس از مرگ چه میشود؟

وضعیت ارزهای دیجیتال ما پس از مرگمان چه میشود؟

ارزهای دیجیتال را می‌توانیم جدیدترین کلاس دارایی و سرمایه‌گذاری بدانیم که در حال حاضر وجود دارد. با وجود جدید بودن این دارایی‌ها، و همچنین قیمت خرید و فروش بیت کوین افراد زیادی به معامله این ارز می‌پردازند و بخشی از سرمایه‌ خود را به آن اختصاص داده‌اند. از این رو دیدن پول‌های دیجیتالی به نام بیت کوین یا اتریوم در دارایی‌های افراد فوت شده دیگر چیز عجیبی نیست.

اما از آنجا که این کلاس دارایی کمتر از ده سال است که میان مردم رایج شده، هنوز ساز و کارهای قانونی برای به ارث رسیدن آن‌ها وجود ندارد. علاوه بر این در دنیای ارزهای دیجیتال، به دلیل سطوح امنیتی که وجود دارد، دارایی‌های رمزارزی پس از مرگ دارنده به راحتی به افراد دیگر منتقل نمی‌شود. این موضوع بیشتر به این دلیل است که هر سرمایه‌گذار ارز دیجیتال برای دسترسی به دارایی خود کلیدهای اختصاصی (Seed Phrase) دارد و در صورتی که کسی به این اطلاعات دقیق دسترسی نداشته باشد ارزهای دیجیتال فرد پس از مرگ از بین می‌رود.

بنابراین، پس از مرگ افراد دارایی‌های دیجیتال فرد به احتمال زیاد از بین می‌رود. مگر این که خود فرد تا زمان زنده بودن کارهایی‌را برای دارایی دیجیتال خود انجام داده باشد.

https://file.tesmino.ir/images/2024/09/images_1726578649_66e97fd9ae6a8.jpg

صرافی ها پس از مرگ کاربران با دارایی های آنها چه میکنند

کاربران ارز دیجیتال دارایی خود را در قسمت‌های مختلفی نگهداری می‌کنند. در واقع، برخی کاربران دارایی خود را در صرافی و برخی در کیف پول ارز دیجیتال نگه‌می‌دارند. حال سیاست این پلتفرم‌ها در برابر دارایی افراد فوت شده متفاوت است. اما چیزی که می‌توانیم با اطمینان بگوییم این است که دارایی کاربر حتی پس از مرگ او چه در صرافی و چه کیف پول باقی می‌ماند.

بنابراین، هر فردی به اطلاعات خصوصی کاربر مثل رمز عبور، نام کاربری و یا شناسه عبور دسترسی داشته باشد می‌تواند دارایی را از صرافی برداشت کند. به طور کلی، صرافی‌ها کلید‌های خصوصی کاربران را نزد خود نگهداری می‌کنند در حالی که کیف پول‌های ارز دیجیتال کلیدهای خصوصی را به کاربر می‌دهند.

درواقع امکان برداشت دارایی بدون داشتن پسورد و نام کاربری تقریبا غیر ممکن است.

راه های مدیریت دارایی های دیجیتال پس از مرگ

همانطور که خواندید، در صورتی که وارث‌های فرد فوت شده به اطلاعات کاربری او در دنیای ارزهای دیجیتال دسترسی نداشته باشند به احتمال زیاد سرمایه‌ دیجیتال غیرقابل دسترس خواهد بود. با این حال، اگر شما نیز یکی از سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال هستید و می‌خواهید بدانید دارایی های دیجیتال پس از مرگ چه می‌شود کارهایی وجود دارد که فرد باید در زمان زنده بودن انجام دهد.

https://file.tesmino.ir/images/2024/09/images_1726578649_66e97fd9b1ac0.jpg

وصیت نامه

بهترین و ساده‌ترین کاری که می‌توان برای روشن کردن تکلیف دارایی‌های دیجیتال پس از مرگ کرد قید کردن آن‌ها در وصیت نامه است. فرد می‌تواند دارایی ارز دیجیتال خود را نیز مانند سایر دارایی‌ها در وصیت نامه خود قید کند تا پس از فوت، بازماندگان بتوانند به این دارایی دسترسی داشته باشند.

با توجه به این که وصیت نامه یک سند قانونی است پیشنهاد می‌کنیم به هیچ وجه اطلاعات کیف پول ارز دیجیتال در این برگه آورده نشود. زیرا این کار امنیت دارایی‌ها را به خطر می‌اندازد. در واقع قید کردن این که در چه صرافی، چه ارزی و به چه میزان نگهداری می‌شود کفایت می‌کند.

کیف پول چند امضایی

کیف پول‌های چند امضایی یکی از قابلیت‌هایی است که در دنیای ارزهای دیجیتال وجود دارد و به دو یا چند نفر همزمان اجازه مدیریت دارایی را می‌دهد. در این ولت‌ها اجرای تراکنش نیازمند تایید حداقل دو نفر از اعضای ولت است و امنیت بسیار بالایی دارد. در این کیف پول‌ها، پس از مرگ یکی از افراد مالک دیگر می‌تواند با هماهنگی ولت دارایی‌ها را منتقل کند.

نگهداری کاغذ اطلاعات مورد نیاز برای دسترسی به ارزهای دیجیتال

نوشتن اطلاعات مورد نیاز برای دسترسی به ارزهای دیجیتال یکی از امن‌ترین روش‌های حفظ و انتقال اطلاعات است. فرد می‌تواند با نوشتن اطلاعات مهمی مثل نام کاربری، کلیدهای خصوصی و به طور کلی جزئیات مورد نیاز برای ورود به کیف پول روی کاغذ به راحتی اطلاعات حساب خود را پس از مرگ قابل دسترس کند. برای امنیت بیشتر همچنین می‌توانید به کمک برخی ارائه‌دهندگان مثل BitAddress و MyetherWallet رمز ولت خود را به چند قسمت تقسیم کنید و در مکان‌های مختلف نگهداری کنید.

استفاده از دکمه مرد مرده برای کیف پول ارز دیجیتال

دکمه‌ی مرد مرده یا Dead man Switch یک روش امن اما پیچیده برای انتقال ارزهای دیجیتال پس از مرگ فرد است. این نرم‌افزار به گونه‌ای تنظیم می‌شود که اگر دارنده ولت مدتی با آن کار نکرد برخی از فرآیندها به طور خودکار اجرا شوند.

مثلا، می‌توانید چند آدرس ایمیل یا تلفن به نرم‌افزار معرفی کنید تا در صورتی که شما برای مدتی معلوم فعالیت در ولت خود نداشتید، رشته‌ایمیل‌هایی رمزگذاری‌شده برای این افراد ارسال شود. در این ایمیل‌ها نیز می‌توانید اطلاعات دسترسی به ارزهای دیجیتال خود را قید کنید.

این نرم‌افزار همچنین می‌تواند به گونه‌ای تنظیم شود که در صورت عدم دریافت پیام از شما برای مدت معین، دارایی‌های ارز دیجیتال را به حساب کیف پول وارثین انتقال دهد.

جمع بندی

حالا که دارایی‌های دیجیتال بخش قابل توجهی از دارایی افراد را به خود اختصاص می‌دهند، دانستن این که دارایی های دیجیتال ما پس از مرگ چه میشود؟ سوال بسیار مهمی است. به طور کلی دارایی‌های دیجیتال با مرگ افراد از بین نمی‌روند اما برای دسترسی به آن‌ها به اطلاعات حساب کاربری مثل نام کاربری، کلمه عبور یا عبارت بازیابی نیاز دارید.

کدخبر: 1043683 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟