سودای تبدیل آشوراده به کیش دوم جدی تر می شود/ طرح های توسعه گرا که در مسیر اشتباهی، تخریب‌گر می شوند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، جزیره آشوراده در طول تاریخ سر پرسودایی داشته است از فرار آخرین پادشاه خوارزمشاهیان بعد از حمله مغول ها به این جزیره تا راه افتادن دارو دسته دزدان دریایی در زمان قاجار در جزیره آشوراده همه و همه نشان از بکر بودن و دور از دسترس بودن این منطقه دارد که به طبع می تواند بیانگر بالا بودن تنوع زیستی و دور بودن آن از فعالیت های انسانی باشد بطوریکه یونسکو در سال 1355 این منطقه را به عنوان یکی از ذخیره گاه های زیست کره در فهرست خود به ثبت رساند.

بعد از انقلاب اما دولت های مختلف سعی کردند تا شرایط این منطقه را که بخش عمده آن تحت مدیریت سازمان محیط زیست است، به سمت آنچه به گفته آنها «رونق بخشدین منطقه» خوانده می شود، تغییر دهند اما این تغییر، مطابق معیارهای عرفی و قوانین نانوشته و تعریف و خوانش نادرست مدیران و تصمیم گیران کشور از توسعه بود و مطابقتی با قوانین بالادستی نداشت.

این کشمکش بین دستگاه های مختلف در دولت های دو دهه اخیر در کشور نیز نهایتا منجر به نتیجه مطلوب برای مدیران و سیاستگذاران در این حوزه نشد و اصرار بر توسعه نهایتا توانست منجر به یک توافق بین سازمان محیط زیست و وزارت میراث فرهنگی برای توسعه گردشگری در این منطقه شد و بعد از آن با ورود دستگاه قضا نیز یک مناقشه تاریخی بین سازمان منابع طبیعی و بنیاد مسکن به نفع بنیاد مسکن به اتمام رسید تا بتوان شرایط سرمایه گذاری و توسعه گردشگری را در این منطقه تسریع کرد.

بعد از اتخاذ این تصمیمات در سطوح بالا اظهارات ضدو نقیضی در خصوص مقایسه جزیره آشوراده با جزیره کیش در برخی از رسانه ها و مصاحبه هایی در خصوص روند توسعه آن منتشر شد که نیازمند تامل بیشتر است. در یکی از این مصاحبه ها مدیر بنیاد مسکن استان گلستان عنوان می کند که "اگر این اتفاقات در مورد جزیره آشوراده 20 سال پیش رقم می خورد اکنون این منطقه به قطب گردشگری کشور تبدیل شده بود." این اظهارات در حالی مطرح می شود که معاون محیط زیست طبیعی اداره کل محیط زیست مازندران چندی پیش در گفتگو با خبرنگار رکنا، از تکمیل پرونده ذخیره گاه زیستکره میانکاله که جزیره آشوراده نیز بخشی از آن است، خبر داده بود.

روسیه قصد دارد در شمال ایران پتروشیمی احداث کند!

در ماه های گذشته خبر از سرگیری پروژه احداث پتروشیمی میانکاله باعث تعجب بسیاری از کارشناسان و اهالی رسانه شده بود اما نکته تعجب برانگیزتر اینکه در روزهای اخیر یکی از سخنران-سلبریتی های فضای مجازی از اهتمام دولت روسیه برای احداث پتروشیمی در شمال کشور گفته بود و از فعالان و کارشناسان محیط زیست در خصوص مخالفت با این طرح انتقاد کرده بود.

این صحبت ها در حالی مطرح می شود که هر کدام از این طرح های توسعه اگر به درستی انجام نگیرد قطعا منجر به خارج شدن ذخیره گاه زیستکره میانکاله از فهرست یونسکو خواهد شد اقدامی که خود به تنهایی می تواند بر اقتصاد، گردشگری و حتی اعتبار بین المللی کشور خدشه وارد کند بطوریکه ده ها طرح توسعه ای دیگر نیز نتواند آن را جبران کند.

به گزارش رکنا، ذخیره گاه زیست کره میانکاله زیستگاه بیش از 200 گونه پرنده و گونه های شاخصی همچون فک خزری، گربه وحشی و تشی است که در حقیقت کلکسیونی از متنوع ترین زیستگاه های کشور محسوب می شود و نقش بزرگی در چرخه طبیعی و زیستی کلان اکوتون میانکاله بین دو زیستگاه خزری و هیرکانی دارد.

کدخبر: 929487 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مسعود لاهوت دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟