تهیه GIS جمعیتی و ارائه نرخ باروری به تفکیک سن مادران

به گزارش رکنا به نقل از ایسنا، هاشم کارگر  در تشریح روند تهیه GIS جمعیتی گفت: اهمیت داده‌ها و اطلاعات مکانی، تبادل و مدیریت آن‌ها برای بهینه‌کردن تصمیم‌گیری‌ها و برنامه ریزی‌ها در وظایف سازمان ثبت احوال کشور به‌خوبی آشکار است. در این زمینه، برای ارتقای تحلیل‌های آمارهای جمعیتی سازمان لازم است اطلاعات به صورت مکان‌محور و مکان‌مند تولید و پردازش شود تا بر این اساس تصمیم‌گیری و برنامه ریزی‌های هدفمند در حوزه جمعیت امکان پذیر شود.

وی افزود: در همین راستا ایجاد سیستم‌های اطلاعات مکانی (GIS) یکی از روش‌های تأمین اطلاعات جمعیتی به‌هنگام و مکان محور است. مطالعه و شناخت ایجاد زیرساخت GIS سازمان ثبت احوال کشور از سال ۱۴۰۱ شروع شده و پیاده‌سازی آن در سال جاری در حال پیگیری است. خروجی سامانه GIS تحلیل‌های دقیق و به‌هنگام کوچک منطقه‌ای را امکان پذیر خواهد کرد.

رییس سازمان ثبت احوال کشور درباره ارائه نرخ باروری در سال ۱۴۰۰ توسط سازمان ثبت احوال کشور و برای اولین بار مبتنی بر داده های ثبتی موجود در پایگاه اطلاعات جمعیت کشور نیز گفت: با انجام این کار، میزان باروری کل بر اساس جمعیت گروه‌های سنی زنان ۱۵ تا ۴۹ ساله و ولادت ثبت شده به تفکیک سن مادران این گروههای سنی بر پایه اطلاعات پایگاه جمعیت کشور محاسبه و در اختیار کشور قرار گرفت.

کارگر تاکید کرد: این اطلاعات به تفکیک و تا سطح شهرستان ها و بدون هزینه مبتنی بر اطلاعات ثبت احوال (ثبتی مبنا) و در بازه زمانی کوتاه تولید شد. پیش از این نرخ باروری موجود در کشور مربوط به سال ۱۳۹۰ بود که ضمن تحمیل هزینه بالا، پایه و اساس آن بر مبنای خوداظهاری بود. نرخ باروری سال ۱۴۰۱ نیز توسط سازمان ثبت احوال تهیه و در اختیار مراجع ذی صلاح از جمله ستاد ملی جمعیت قرار گرفته است.

کدخبر: 928794 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟