استاندار مازندران: آلمانی ها مجری پتروشیمی میانکاله‌اند/ درویش: به نظر  هدف پتروشیمی نیست،مساله دیگری در میان است

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، به احتمال بسیار زیاد امروز آخرین روز کشمکش بر سر پتروشیمی میانکاله باشد. این پروژه که در دو سال گذشته تبدیل به بزرگترین رویارویی فعالان محیط زیست با سیاستمداران کشور شده است یک روند سینوسی را طی کرده است تا امروز در یک جلسه حکمیت در هیات دولت سرنوشت نهایی آن تعیین شود.

این در حالیست که استاندار مازندران در صحبت هایی جدید آلمانی ها را مجری این طرح عنوان کرد و گفت: چطور ممکن است آلمانی ها قواعد زیست محیطی را رعایت نکنند. استاندار مازندران که در یک نشست خبری حاضر شده بود در پاسخ به این سوال که چرا اظهار نظر قطعی درباره احداث پالایشگاه پتروشیمی مازندران نداشتید، عنوان کرد: بارها اظهارنظر کردم که پتروشیمی حق مردم مازندران است اما مثل همین ماجرای منطقه آزاد است، یک نگاه غیرکارشناسی در این زمینه مطرح شده که اطلاعی نداریم پشتش چه جریانی است، هدفگذاری اولیه غلط بود، آنجا با میانکاله ۴ کیلومتر فاصله دارد که با قانون هزار متری محیط زیست منافات ندارد، به دستور رئیس جمهور گزارش‌های خوبی به نفع مازندران تهیه شد، انحرافی هم دیده نشد.

او در ادامه گفت: سرمایه‌گذاری و اجرای این پروژه توسط آلمانی‌ها انجام خواهد شد اما یک عده موارد حاشیه‌ای را مطرح می‌کنند و آنقدر سبک می‌نویسند که مشخص نیست چه جوابی دارند! الان به‌عنوان سرمایه اولیه ۲۰۰هزار میلیارد سرمایه وارد استان می‌شود و عایدات فراوانی خواهد داشت، ایجاد ۷هزار اشتغال برای استان کم نیست.

این ادعاها در حالی مطرح می شود که بارها این حجم از سرمایه گذاری و میزان اشتغال پیش بینی شده مورد سوال جدی فعالان محیط زیست و اساتید دانشگاهی قرار گرفته و پاسخ روشنی در مورد آن دریافت نشده است.

محمد درویش، کنشگر محیط زیست  نیز پیش از این در نشست تخصصی بررسی زیست محیطی این پروژه به این نکته اذعان کرد که به نظر نمی رسد هدف نهایی پتروشیمی باشد و احتمالا مساله دیگری مانند سوداگری زمین یا ایجاد منطقه آزاد پشت پرده این مساله قرار گرفته باشد اما هر نکته ای که هست ما از آن بی خبر هستیم.

وی با اشاره به اینکه مدیران پتروشیمی ماهشهر اعتراف کردند که بدترین اتفاق این بود که ما در لردگان و ایلام پتروشیمی احداث کرده ایم، گفت: در این دو منطقه فجایع بزرگ محیط زیستی رخ داده است، منابع آب زیرزمینی نابود شده است و تاثیرات احداث یک واحد اینچنینی در میانکاله به مراتب تبعات بدتری در پی خواهد داشت.

این کنشگر برجسته محیط زیست کشور تصریح کرد: همه این مدیران صنعت نفت شگفت زده هستند که چرا اصراری در این حد برای احداث پتروشیمی در مازندران وجود دارد و به نظر می رسد اگر نظام تدبیری در کشور وجود داشته باشد تن به این تصمیم نخواهد داد.

وی افزود: شاید این یک پوششی برای یک مساله دیگر باشد اما ما از آن بی اطلاع هستیم ولی هیچ عقل سلیمی پول و منابع اقتصادی خود را در قالب یک واحد پتروشیمی در این منطقه به هدر نمی دهد.

خبرنگار: مسعود لاهوت 

کدخبر: 923008 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مسعود لاهوت دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟