نیروگاه های آبی کشور در حال خارج شدن از مدارند/ ناترازی انرژی در کشور به 25 هزار مگاوات خواهد رسید

مهدی عرب صادق، کارشناس انرژی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، بیان داشت: وضعیت استهلاک انرژی در کشور از مرزهای هشدار فراتر رفته است و ما را در شرایط وخامت باری قرار داده است.

ماهانه 4 هزار میلیارد تومان خسارت بر صنعت فولاد وارد می شود

وی افزود: شواهد نشان می دهد که صنایعی مانند فولاد خوزستان از بین 16 ترانس موجود 14 ترانس آن در شرایط بار صفر قرار داشت و به اذعان مدیران این مجموعه ماهانه 200 هزار تن کمتر تولید داریم یعنی به صورت ماهانه 4 هزار میلیارد تومان خسارت بر صنعت فولاد وارد می شود.

ارتفاع سد کارون 20 متر کم شده است

عضوکمیته تخصصی و هئیت مصاحبه علمی کارشناسان رسمی تصریح کرد: ارتفاع سد کارون 20 متر کم شده است و با توجه به اینکه بار استان خوزستان نزدیک به 10 هزارمگاوات است و این در حالیست که نزدیک به 5 هزار مگاوات از نیروگاه های آبی به توان کشور کمک می کنند.

نیروگاه های آبی ما در حال خارج شدن از مدار هستند

وی  ادامه داد: معنای اصلی افت 20 متری سد کارون این است که نیروگاه های آبی ما در حال خارج شدن از مدار هستند و این وضعیت شامل حال سایر نیروگاه های آبی نیز می شود.

ناترازی انرژی در کشور به 25 هزار مگاوات خواهد رسید

این کارشناس انرژی گفت: ارتفاع کل سد حدود 37 متر بوده است و معمولا بهره وری تولید انرژی در ارتفاع بالاتر مطلوب است و زمانیکه از کاهش 20 متری ارتفاع صحبت می شود یعنی کفگیر نیروگاه های آبی در کشور به ته دیگ خورده است.

یک واحد از نیروگاه های رامین و زرگان در مدار قرار ندارند

عرب صادق اضافه کرد: یک واحد از نیروگاه های رامین و زرگان در مدار قرار ندارند و این شرایطی است که بقیه نیروگاه های ما در کشور به صورت کم دچار آن شدند.

5 هزار مگاوات نیز به میزان ناترازی در کشور اضافه خواهد شد

وی افزود: اغلب نیروگاه های آبی کشور به دلیل گرمای هوا از مدار خارج خواهند شد و در این شرایط ما علاوه بر 20 هزار مگاوات ناترازی، 5 هزار مگاوات نیز به میزان ناترازی انرژی در کشور اضافه خواهد شد.

عرب صادق معتقد است که تعطیلی ها تقسیم کار بین وزارت نیرو و وزارت بهداشت است چون وزارت نیرو ابتدا ساعت کاری ادارات را تغییر داد، بعد از آن به صنایع خاموشی داد و گزینه نهایی تعطیلی بود که این را وزارت بهداشت بر عهده گرفته است.

این کارشناس انرژی  تعطیلی های آخر هفته را کاملا مرتبط با کمبود انرژی دانست و افزود: گرمای هوا دلیل محکم و متقنی برای تعطیلی در چند روز پایانی هفته نیست.

کدخبر: 915128 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مسعود لاهوت دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟