جمعیت حیات وحش در چهارمحال و بختیاری 40 درصد کاهش یافت

به گزارش رکنا به نقل از ایسنا، سعید یوسف‌پور با اشاره به آخرین وضعیت حیات وحش در چهارمحال و بختیاری ، اظهار کرد: در چند سال اخیر خشکسالی، تغییر اقلیم، شکار غیرمجاز در مناطق تحت مدیریت سازمان محیط‌زیست در استان و بیماری‌های به وقوع پیوسته موجب کاهش چشمگیر جمعیت حیات وحش در استان شده است.

مدیرکل سازمان حفاظت از محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری افزود: امسال دو نوبت سرشماری حیات وحش در تابستان و زمستان در این استان انجام شد که آمار این سرشماری کاهش ۴۰ تا ۴۵ درصدی جمعیت حیات وحش در استان را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه سرشماری حیات وحش در بین گونه‌های شاخص مانند کل، بز، قوچ و میش در چهارمحال و بختیاری انجام می‌شود، گفت: این کاهش ناشی از تلفات و همچنین جابجایی حیات وحش در بین زیستگاه‌های طبیعی است، همچنین ناامنی محیط در پی شکار، موجب جابجایی این گونه‌های جانوری به سایر زیستگاه‌ها می‌شود.

یوسف‌پور با تاکید بر اینکه بازگشت گونه‌های جانوری به زیستگاه سابق قابل پیش‌بینی نیست، توضیح داد: نمی‌توان با قطعیت گفت که گونه حتما باز می‌گردد، اما باید طبق روال بازگشت صورت بگیرد.

مدیرکل سازمان حفاظت از محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری با اشاره به سیل مردادماه در استان، یادآور شد: بخش زیادی از منابع آب موجود در مناطق حفاظت شده تحت تاثیر قرار گرفت، در منطقه حفاظت شده تنگ صیاد سه قنات اصلی با گل و لای پر شده است و اعتبارات نیز جوابگو نیست تا بتوانیم این قنوات را لایروبی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در منطقه حفاظت شده شیدا ۷۰ درصد منابع آب تحت سیلاب تاثیر قرار گرفته است، مخازن ذخیره آب از بین رفته و این مسئله چالش ایجاد کرده است و برای تامین آب برای حیات وحش در بهار و تابستان با مشکل مواجه می‌شویم.

کدخبر: 865682 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟