آلودگی خطرناک دو رودخانه در گیلان

به گزارش رکنا به نقل از روابط‌عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی منطقه کاسپین باختری ( گیلان ) با بیان این مطلب گفت: در دو طرح تحول زمین‌شناسی دریایی و طرح مخاطرات زمین‌شناختی استان گیلان که از سال 1402 توسط سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در استان گیلان آغاز شد، نقشه‌های ژئوشیمی رسوبی و آلایندگی زیست‌محیطی، ژئومورفولوژی، زمین شناسی مهندسی و آبشناسی تهیه شده که از جمله اهداف این طرح‌ها، بررسی آلایندگی در آب‌های سطحی، زیرزمینی و رسوبات (خاک) است.

فرشید رمضانی، با اعلام اینکه اجرای طرح زمین‌شناسی دریایی در طول 300 کیلومتر از سواحل و در مساحت 5 هزار کیلومتر مربع در قالب 27 برگه نقشه و گزارش به پایان رسیده، تاکید کرد: طرح زمین‌شناسی مخاطرات هم در حوضه رودخانه سفیدرود تا پایان امسال به پایان می‌رسد.

وی درباره آلاینده‌های زیست‌محیطی گیلان تصریح کرد: دو رودخانه زرجوب و گوهررود با انتقال آلاینده‌های شهرستان رشت به تالاب‌انزلی و از آنجا به سواحل انزلی، تهدیدی برای حیات آبزیان، تالاب‌انزلی و در نهایت ساکنان استان گیلان به‌شمار می‌رود.

مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی منطقه کاسپین باختری همچنین از دیگر آلاینده‌های زیست‌محیطی استان گیلان به پسماندهای سراوان و سایر پسماندهای استان اشاره کرد و گفت: شیرابه زباله‌ها به دلیل سطح نسبتاً بالای آبهای زیرزمینی در استان علاوه بر آلودگی آبهای سطحی به آبهای زیرزمینی نفوذ کرده و سبب بروز آلودگی‌ در آن می‌شود که به عنوان یکی از ابرچالش‌های استان توجه ویژه مسئولان را طلب می‌کند.

وی در ادامه از اجرای دو طرح در دو پهنه اکتشاف معدنی در جنوب و غرب استان گیلان در گذشته گفت: پتانسیل‌هایی از ذخایر پلی‌متال، طلا، سرب، روی، مس و بوکسیت در این طرح‌ها شناسایی شدند که به دلیل ملاحظات زیست محیطی و قرارگیری در عرصه‌های منابع طبیعی امکان ادامه فعالیت ندارند و در حال حاضر از 91 پروانه بهره‌برداری در استان تنها 47 معدن فعال بوده که اکثر آنها در زمینه تامین شن و ماسه و مصالح ساختمانی هستند.

رمضانی تاکید کرد: با تعامل دستگاه‌ها و استفاده از دانش روز دنیا می‌توان با حفظ منابع طبیعی به بهره‌برداری از منابع معدنی در مناطق حساس زیست محیطی پرداخت.