50 هزار آژانس هوایی غیرمجاز در کشور داریم/در دنیا پلیس گردشگری وجود ندارد؛ ایران می‌تواند پیشران شود

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، سال 1385 بود که طرح ایجاد پلیس گردشگری بسیار مطرح بود و ستاد کل نیروهای مسلح نیز با آن موافقت کردند ولی این طرح طی سال های بعد، کاملا از یادها رفت و مشخص نشد علت چیست.

در این خصوص، حرمت الله رفیعی، رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در گفت و گو با رکنا در خصوص طرح پلیس گردشگری و اهمیت تاسیس آن گفت: «پلیس گردشگری» طرح خوبی است؛ ولی اگر مثل سایر دوایر دیگر، در اختیار صنعت گردشگری نباشد بی فایده است. کم نبودند طرح هایی که به بهانه اینکه دست این صنعت را بگیرند اجرایی شدند و در نهایت پاهای حرکت گردشگری را گرفتند و به آن آسیب رساندند.

وی با تاکید بر اینکه پلیس گردشگری می تواند در حل مشکلات فعلی این حوزه مثمر ثمر باشد، افزود: یکی از معضلات بزرگ صنعت گردشگری وجود 50 هزار آژانس هوایی غیرمجاز در کشور است. در این زمینه مکررا می بینیم که مسافران اعلام می کنند که مبالغ گزافی بابت پول بلیت، ویزا و... از آنها توسط این آژانس ها دریافت شده است؛ ولی در نهایت می بینند اصلا چنین آژانس هایی وجود خارجی ندارند! 

حرمت الله رفیعی تاکید کرد: پلیس گردشگری باید بداند مشکلات و معضلات این حوزه چیست و در شرایط بغرنج کنونی، شرایطی را ایجاد کند تا از این صنعت کسب درآمد کنیم. کرونا مثال خوبی است که آسیب جدی به صنعت گردشگری زد ولی کشورهایی مثل ترکیه هم بودند که از این موقعیت به نفع خودشان استفاده کردند.

رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران افزود: در حال حاضر پلیس گردشگری به طور کلی از دستور کار خارج شده است ولی با بازگشت این طرح، می توان تحولی بسیار سودمند در این حوزه ایجاد کرد.

او با تاکید بر اینکه پلیس های گردشگری، می توانند به زبان های زنده دنیا مسلط باشند که جهشی مهم در این عرصه به شمار می آید گفت: در خارج از کشور، بسیاری از مشاغل، دست کم به یک زبان زنده دنیا مسلط هستند و می توانند با گردشگران ارتباط برقرار کنند. با حضور پلیس هایی که به زبان های انگلیسی، چینی، روسی، عربی و... مسلط هستند، می توان ارتباط موثری با گردشگران گرفت که در بعد جهانی بسیار ارزشمند است. همچنین پلیس گردشگری می تواند در زمینه احقاق حقوق گردشگران در فرودگاه ها، حمل و نقل، تهیه ارز و... بسیار کمک کننده باشد.

حرمت الله رفیعی در پایان افزود: البته لازم به ذکر است در سایر کشورها نیز پلیس گردشگری وجود ندارد و اگر برای گردشگر مشکلی پیش بیاید و از آن کشور خارج شود، به سختی امکان پیگیری شکایت برایش وجود دارد. اگر پلیس گردشگری در ایران تاسیس شود، ایران می تواند طلایه دار در جهان در این زمینه باشد.

کدخبر: 1050574 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟