اعتراف تکان دهنده همتی در اعلان غیر رسمی خط فقر/ افزایش معافیت مالیاتی؛ اعتراف تلخ به رشد فقر در کشور و سقوط طبقه متوسط

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، عبدالناصر همتی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: در راستای تأکیدات رئیس جمهور محترم مبنی برحمایت از حقوق بگیران و ایجاد عدالت مالیاتی، وزارت امور اقتصادی و دارایی پیشنهاد دو برابر شدن سقف معافیت مالیاتی حقوق بگیران نسبت به سال جاری، یعنی تا ۲۴ میلیون تومان را در لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ ارائه کرد.

پیش از این سقف معافیت مالیاتی حقوق بگیران 12 میلیون تومان اعلام شده بود.بعد از افزایش تورم در ماه های اخیر همتی وزیر اقتصاد  در توئیتی از افزایش دو برابری این رقم خبر داده است.

یک کارشناس ارشد علوم اجتماعی در واکنش به این خبر به رکنا گفت: اما آنچه در این اعلان باعث تأسف است این است که دراصل این توئیت به مانند اعترافی است که  بیشتر نشان دهنده رقم غیررسمی خط فقر در کشور است و احتمالاً خط فقر می‌تواند حداقل دو برابر این رقم باشد.

منصور دهقان در انتقاد از عدم افزایش حقوق کارگران به میزان تورم گفت: افزایش حقوق کارگران می‌تواند به مفهوم تثبیت قدرت حقوق کارگر باشد، البته در این زمینه ما دارای یک عقب ماندگی تاریخی هستیم که باید به تدریج جبران شود.

او با اشاره به این عقب ماندگی تاریخی گفت: در بین سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۲ یک کاهش ۲۸ درصدی در حداقل حقوق کارگران اتفاق افتاد که باعث شد طبقه کارگری که غالبا طبقه متوسط پائین محسوب می‌شدند به طبقه فقرا سقوط کنند.

مدیر عامل موسسه کمک در ادامه با بیان اینکه می‌دانیم آمار طبقه فقرا رو به افزایش است و خیلی از افراد در این ۳ سال گذشته به زیر خط فقر رفته‌اند گفت: متأسفانه آمار رسمی از این موضوع اعلام نشده، اما با مشاهدات در جامعه علی الحساب نمی‌توان این موضوع را رد کرد، بله مردم ما روز به روز در حال فقیرتر شدن هستند.

این پژوهشگر اجتماعی گفت:حتی در خانواده‌هایی که به ظاهر متمکن هستند ریشه‌های فقر را می‌بینیم. در میدان شوش، اول خیابان ری لاستیک کارکرده می‌فروشند و هر وقت، از آنجا رد می‌شوم خودروهای چندین میلیاردی را می‌بینم که دارند لاستیک کارکرده می‌خرند، یعنی این فرد، در یک زمانی، توانسته این خودرو را بخرد ولی حالا حتی نمی‌تواند لاستیکش را بخرد.

او در ادامه بیان کرد: این موضوع نشان دهنده این است که تورم باعث افزایش رقم دارایی‌ها شده، ولی مالک همچنان قدرت خریدش با افزیش تورم کاهش داشته و فقیر شده است.

این کارشناس درباره رابطه فقر و بزهکاری می‌افزاید: آسیب های اجتماعی و بزهکاری ها ناشی از فقر است و بلاغیر. ما در مؤسسه کمک توزیع نان رایگان داریم که  خانم قیدر معتمدمان در محلات جنوب شهر تهران  وظیفه توزیع آن را به عهده دارد.گزارش داد که مراجعه‌ای داشته که مادری سه روز نتوانسته برا سیر کردن فرزندانش نان تهیه کند و یا در مورد دیگری زن جوان و تنهایی به خانم قیدر گفته اگر نتوانم شیر خشک نوزادم را تهیه کنم، مجبور به بزه می‌شوم و متأسفانه با خبر شدیم که کار از کار گذشته و برای سیر کردن شکم نوزادش این کار را کرده.

 

 

کدخبر: 1048995 ویرایش خبر
لینک کپی شد
منیره چگینی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟