رئیس‌جمهور به موضوع متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان ورود کند!

به گزارش رکنا، تغییر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جابه‌جایی دولت انتظاراتی را در میان کارگران و بازنشستگان ایجاد کرده که به نظر برخی فعالین این حوزه، تغییرات برای تحقق این انتظارات، کند پیش می‌رود و انتظار تصحیح روندها و تغییر در برخی پست‌ها برای ارتقای عملکرد این وزارتخانه و حوزه تامین اجتماعی بیش از پیش حس می‌شود. 

نصرالله دریابیگی (نایب رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی کشور و دبیر اجرایی خانه کارگر مازندران) در این رابطه گفت: اولین مبحثی که ما بازنشستگان در ارتباط با این دولت (چهاردهم) داریم، اجرای قانون متناسب‌سازی حقوق مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی است. بازنشستگان تامین اجتماعی و مقرری بگیران و مستمری‌بگیران آن که بین ۴ تا ۵ میلیون نفر هستند، در بدترین شرایط معیشتی قرار دارند. متوسط حقوق آنان کمتر از ۸ میلیون تومان است. ضمن اینکه تبعیض آشکار را در خانواده تامین اجتماعی مشاهده می‌کنند. کارمندان بازنشسته خود سازمان تامین اجتماعی در همه ایام‌ توسط سازمان حمایت می‌شوند اما باقی بازنشستگان هیچ اتفاقی برایشان نمی‌افتد. 

وی افزود: در ماه‌های گذشته قبل از انتخابات، سازمان تامین اجتماعی مبلغ ۳ میلیون تومان ذیل متناسب‌سازی و پرداخت علی الحساب، به بازنشستگان پرداخت کرد. اما نیروهای بازنشسته کشوری و لشگری اکنون ۵ ماه است که مشمول همسان‌سازی شدند. بارها گفته شد که تبعیض ممنوع و حرام است. اجرای قانون متناسب‌سازی از این منظر که معیشت مردم دچار مشکل است و قوانین بسیاری مثل ماده ۴۱ قانون کار و ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی اجرا نشده، ضروری است. 

دریابیگی اظهار کرد: ما از وزیر جدید کار انتظار داریم که نماینده ما بازنشستگان و کارگران در دولت باشد. با اینکه آقایان قالیباف و پزشکیان در این حوزه قول‌هایی دادند، ولی  این تبعیض هنوز برداشته نشده و همچنان از ایشان می‌خواهیم که این تبعیض آشکار برداشته شود. 

این فعال حقوق بازنشستگان تصریح کرد: ما بازنشستگان مشکلات حوزه درمانی متنوعی نیز داریم که رسیدگی به آن ضروری است. قسمت اعظم مخارج بازنشستگان ما موضوع درمان است. درمان از منظر قانون اساسی و قانون الزام تامین اجتماعی رایگان است اما ما به سمت بیمه‌های مکمل رفته و بسیاری از هزینه‌ها را از جیب پرداخت می‌کنیم. 

نایب رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی کشور تاکید کرد: همان بیمه تکمیلی ما نیز با مشکلات عدیده مواجه است. سازمان تامین اجتماعی ماه‌ها است که حق بیمه پرداختی ما به این سازمان را به شرکت بیمه آتیه‌سازان حافظ که طرف قرارداد بیمه تکمیلی ماست، در کنار سهم خود، واریز نمی‌کند. این امر باعث توقف بسیاری از خدمات این مجموعه بیمه تکمیلی در پذیرش اسناد خسارات درمان شده است.

وی با اشاره به بدهی‌های دیگر تامین اجتماعی به بیمارستان‌ها، داروخانه‌ها و بیمه ایران و دیگر بخش‌های طرف قرارداد گفت: تامین اجتماعی به وظایف قانونی خود عمل نمی‌کند و اگر بخواهد هم نمی‌تواند عمل کند؛ زیرا پول کافی برای انجام تعهدات را ندارد و به سازمانی بدهکار بدل شده است. یک زمان این بدهکاری به بانک رفاه بود و حالا این بدهکاری به بازنشستگان و بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها و شرکت‌های بیمه است.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان مازندران خاطرنشان کرد: اکنون علت اصلی مشکلات درمان سازمان تامین اجتماعی که شامل ۱۰ میلیون نفر بازنشسته و خانواده ایشان است، مقصرش کانون بازنشستگان و شرکت آتیه سازان نیست بلکه مشکل مدیران سازمان هستند. اکنون آقای احمد میدری باید در این حوزه اقدام کند.

نایب رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی افزود: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حوزه مدیرعاملی سازمان تامین اجتماعی و معاونت روابط کار وزارتخانه باید افرادی که امین بازنشستگان و جامعه هستند را انتخاب کند. ما دیدیم که معاونت روابط کار کشور چطور بسیاری از افراد و تشکل‌های بازنشستگی و کارگری کشور را در دوره قبل منزوی کرده و مشکلات روابط کار و بازرسی کار ما را به نقطه نامناسب رساند.

وی اضافه کرد: افرادی را در سازمان تامین اجتماعی داریم که به عنوان بازنشسته ۹ ماه است اسناد هزینه‌های خود را دادند ولی مبلغی دریافت نکردند. در چنین شرایطی مسئله حل تعهدات بیمه تکمیلی تامین اجتماعی و پرداخت بدهی آن به شرکت بیمه مکمل فوری و ضروری است. همچنین وصول منابع برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی باید توسط وزیر کار در دولت پیگیری شود و این دو امر فوری و ضروری است. 

دریابیگی با تسلیت شهادت تعداد زیادی از معدنچیان طبس گفت: جریان خصوصی‌سازی بلای جان کشور شده است. مرگ خاموش و بی‌صدای کارگران در اثر حوادث کار به واسطه خصوصی‌سازی رخ داده است. جریان‌های پیمانکاری از جای خود خارج شدند و در همه شهرداری‌ها، ادارات دولتی، بانک‌ها، پتروشیمی‌ها و معادن و شرکت‌های تولیدی شاخه دوانده‌اند. کارگران جوان ما که ذیل شرکت‌های پیمانکاری هستند، تبعیض آشکار میان خود و همکاران دارای کار مشابه خود را در خارج شرکت‌های پیمانکاری می‌بینند. ما به آقای مسعود پزشکیان رای ندادیم که پیمانکاران به جای محدودتر شدن، مبسوط‌الید و با دست بازتر عمل کنند. ما به امنیت شغلی، اجرای قانون و قانون الزام به درمان رایگان رای دادیم. 

نایب رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی خاطرنشان کرد: ما از آقای پزشکیان می‌خواهیم که با یک تصمیم درست آرامش را به جامعه کارگری و بازنشستگی کشور بازگرداند. یکی از مواردی که از شخص رئیس جمهور می‌خواهیم، حل موضوع بانک رفاه کارگران است که خود متعلق به مردم و بخش خصوصی است. اما در ماه‌های اخیر شاهد آن هستیم که این بانک بازنشستگان و کارگران که باید مال سازمان تامین اجتماعی باشد را به اسم بانک دولتی می‌خواهند واگذار کنند. ما واگذاری حق الناس به بخش خصوصی را محکوم می‌کنیم. اگر فردا این بانک به افراد خصوصی دیگر واگذار شود، هیچ تضمینی نسبت به بقای تامین اجتماعی نداریم. 

این فعال کارگری افزود: همین الان بانک رفاه با اینکه ذیل سازمان تامین اجتماعی بوده و واگذار نشده، ما در دریافت وام بازنشستگان و پرداخت حقوق آنان تعلل و مشکل داریم. وای به حال روزی که واگذار به بخش خصوصی نیز بشود. در آن شرایط باید فاتحه روابط مالی سازمان تامین اجتماعی و بازنشستگان را خواند. ۴۰ هزار نفر از بازنشستگان همین امروز در صف دریافت وام هستند و هنوز وامی که باید چند ماه قبل دریافت می‌کردند را دریافت نکردند. 

وی در پایان تصریح کرد: کارگران برای آموزش، درمان و مسکن و حتی قوت غالب روزانه نیازمند وام می‌شوند. در این شرایط بانک وام نمی‌دهد و واگذاری قرار است شرایط را بدتر کند. ما انتظار داریم دولت و وزیر کار در این حوزه با عزم جدی تصمیم درست را بگیرند. ما انتظار داریم رئیس جمهور شخصاً بطورمستقیم برای حل  متناسب سازی و درمان بیمه تکمیلی و بانک رفاه ورود کند.

کدخبر: 1047406 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟