ژنده پوشانی با درآمدهای نجومی زیر مجموعه پیمانکاران شهرداری!/ نماینده مجلس : مردم تهران از مجلس مطالبه رسمی نداشتند که رسیدگی شود!

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، اتباع غیرمجاز ، کودکان کار و زباله گردانی از جمله افرادی هستند که با کار شبانه روزی جمع آوری زباله و ژنده پوشی اوضاع نابسامان و دشوار معیشتی را در کف خیابان های تهران و شهرستان ها به نمایش می گذارند. به گفته مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند تهران، حقوق کارگران مدیریت پسماند نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده و در آمد آنها از جمع آوری پسماند های تهران بین 20 تا 50 میلیون تومان در ماه است. سوال اینجاست که کدام نهاد ها مسئولیت نظارت بر توزیع زباله گردان در سطح شهر و کنترل درآمد های نجومی آنها را بر عهده دارد؟ خبر نگار اجتماعی رکنا در این مورد با محمد معتمدی زاده، عضو کمیسیون اصل 90 مجلس به گفتگو پرداخته است.

معتمدی زاده درباره نحوه کار پیمانکاران برای جمع آوری پسماند های شهری و استفاده آنها از اتباع گفت:« شهرداری ها بسیاری از خدمات خود را به طور کامل به بخش خصوصی می دهند. پیمانکاران که از جمله اعضای اصلی بخش خصوصی هستند به صورت حجمی کار را بر می دارند و کارگران خود را برای جمع آوری زباله ها در سطح شهر پخش می کنند. این پیمانکاران در بهره برداری از پسماند ها به دنبال کارگر ارزان هستند که اتباع غیرمجاز و کودکان کار از جمله مهم ترین نیرو های ارزان قیمت محسوب می شوند. آنها به صورت شبانه روزی برای پیمانکاران کار می کنند و بدین ترتیب پیمانکاران حداکثر اسثفاده را برای سود بردن از آنها می برند. استفاده از این کارگران باید تحت نظارت وزارت کار، شهرداری ها و ادارات شهرستان ها صورت بگیرد.»

وی دلیل بهره برداری فراوان پیمانکاران از اتباع غیرمجاز را عدم انجام خدمات شهری همچون رفت و روب و پاکیزگی را توسط پیمانکاران عنوان کرد. وی علت به وجود آمدن این معضل در تهران و بقیه شهر های کشور را نظارت و پیگیری ناکافی و نادرست دانست.

معتمدی زاده درمورد ساماندهی پیمانکاران و کارگران اَنها گفت:« برای ساماندهی پسماند های زباله و کارگران این بخش، شهرداری که خود تقسیم وظایف می کند باید نظارت دقیق روی انجام کار آنها داشته باشد. این درحالی است که شهرداری تنها به دنبال آن است که کارش انجام شود. یکی از تعهدات پیمانکاران لیست های بیمه ای است که باید به شهرداری ها تحویل دهند تا هزینه های کارگران آنها را به صورت کامل پرداخت کنند. شهرداری از طریق این لیست های بیمه می تواند بر نحوه کار، در امد و ایرانی یا غیر ایرانی بودن کارگران پیمانکاران نظارت کند. اما خدا را خوش نمی آید تا زمانی که ایران نیروی کار کارگری دارد از اتباع بیگانه و کودکان کار در مشاغل مختلف استفاده شود.»

بسیاری از کارگرانی که برای پیمانکاران پسماندهای زباله جمع آوری می کنند، کودکان و اتباع ژنده پوشی هستند که به نظر می رسد اوضاع معیشتی خوبی ندارند اما بر اساس آخرین گزارش ها، درآمد های آنها بین 20 تا 50 میلیون تومان برآورد شده است. اگر این کارگران اتباع بیگانه و غیرمجاز باشند علاوه بر عدم پرداخت مالیات، بخش زیادی از این پول را به علت تامین مخارج خانواده خود که خارج از ایران زندگی می کنند از کشور خارج می کنند. معتمدی زاده درباره مشکلاتی که این مسائل برای کشور ایجاد می کنند گفت:« زمانی که نظارتی بر نیرو های پیمانکاران وجود نداشته باشد، همه مدل نیرویی می تواند برای این کار ها استفاده شود و سرقت هایی هم صورت می گیرد که در زمینه های خرد و کلان خود را نشان می دهد. بحث خدمات شهری و جمع آوری زباله ها در سطح شهر موضوعی است که جلوی درِ خانه مردم است. افرادی که به جمع آوری زباله ها مشغول هستند در تمام محلات توزیع می شوند. بنابراین ممکن است که از نظر امنیتی برای افراد خطراتی را ایجاد کنند و این بر فضای جامعه تاثیر مخربی می گذارد. نهاد های حکومتی باید برای کنترل کارگرانی که به جمع آوری زباله ها مشغول هستند، وارد میدان شوند. مهم ترین نهاد ناظر برای این کارگران شهرداری است و در رتبه های بعدی وزارت کار، ادارات استان ها و نیروهای امنیتی قرار دارند که باید روی این مسئله حساسیت فراوان داشته باشند و در حل آن اهمال کاری نکنند.»

گویی مجلس شورای اسلامی و دولت با شهرداری تهران تعارف دارند که برخورد جدی درباره پیمانکاران و کارگران با شهرداری نمی کنند. اگر مهم ترین نهاد ناظر شهرداری است چرا اقدام موثری برای ساماندهی پیمانکاران نمی کند؟

به گفته معتمدی زاده، این موضوع نیاز به یک مطالبه گری جدی دارد که هم به یک دغدغه برای مردم تهران و هم برای نمایندگان مجلس تبدیل شود. هر چند که نمایندگان در برابر تمام ملت مسئول هستند و به گفته مقام معظم رهبری نمایندگان ملی هستند، اما در این حوزه نمایندگان تهران باید نظارت و پیگیری را انجام دهند.

وی در پایان اظهار کرد:« تا به حال از سوی مردم تهران مطالبه ای در این خصوص برای ما نیامده است و من هم در این حوزه نبودم. اما مردم برای ساماندهی پیمانکاران و کارگران آنها می توانند شکایات و مطالبات خود را به نمایندگان شهر تهران ابلاغ کنند و خواستار پیگیری های نمایندگان برای حل این مشکلات باشند.»

کدخبر: 1047189 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پارمیدا محمدی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟