ضعف عملکرد وزارت گردشگری نه تنها صدمه به اقتصاد است؛ بلکه آمار خودکشی را در کشور افزایش می دهد / اعتماد به نفس ایرانی ها را پایین آورده اید ! + فیلم

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، ۲۷ سپتامبر، روز جهانی گردشگری است. روزی که به جهت بالا بردن سطح آگاهی در مورد نقش گردشگری در جامعه جهانی و نشان دادن چگونگی تاثیر گردشگری بر ارزش های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی در سراسر جهان گرامی داشته می شود. همچنین امسال، شعار روز جهانی گردشگری «گردشگری و صلح» عنوان شده است.

در راستای اهمیت به توسعه گردشگری و بررسی تاثیرگذاری این مهم در ابعاد مختلف اجتماعی، با محسن امامی، عضو هیات مدیره انجمن گردشگران ایران به گفت و گو نشستیم تا ببینیم «گردشگری» چگونه می تواند در مسیر کاهش آسیب های اجتماعی موثر باشد و چرا ایران، همچنان بی توجه به این موضوع است. همچنین لازم به ذکر است گفت و گو با محسن امامی، در چند بخش مجزا منتشر خواهد شد.

ایرانیان می گویند ما منابع کم نداریم ولی چرا دیده نمی شویم؟ 

او در ابتدا با اشاره به اینکه سیاست، اقتصاد، فرهنگ، هنر و جامعه، جدا از موضوع گردشگری نیستند، گفت: ابعاد اقتصادی گردشگری برای همه روشن است؛ ولی آثار بسیار مهم گردشگری در حوزه اجتماعی نیز باید مورد توجه قرار گیرد. گردشگری در حوزه اجتماعی به مثابه تنظیم کننده است؛ یعنی روابط بین انسان ها در جوامع میزبان و مهمان و روابط بین جامعه و حاکمیت و نهادهای تصمیم گیر را تنظیم گری می کند و موجب می شود بسیاری از ناهنجاری ها و آسیب های اجتماعی کاهش پیدا کند.

محسن امامی تاکید کرد: وقتی گردشگر وارد مکان جدیدی می شود، باعث می شود بزهکاری های اجتماعی آن منطقه کم شود و بحران های اجتماعی به حداقل برسد. اولین و مهم ترین اتفاقی که در آن جامعه رخ می دهد، حس اعتماد به نفس است. یعنی گردشگر وقتی به یک محلی می آید، افراد متوجه می شوند در همین محلی که زندگی می کنند و خودشان به آن توجه ندارند، یک موضوعی برای دیگران جالب توجه است و دیده می شود. این حس اعتماد به نفس کمک می کند تا افراد، نیروی بیشتری برای کار در حوزه های مختلف داشته باشند. 

عضو هیات مدیره انجمن گردشگران ایران گفت: کشورهایی که در حوزه گردشگری فعال هستند، آسیب ها و بزه های اجتماعی کمتری دارند. این جهان، جهان مقایسه است. یعنی وقتی مردم یک کشور، خودشان را با کشورهای دیگر مقایسه می کنند و می بینند به لحاظ منابع چیزی از سایرین کم ندارند ولی از جهتی، می بینند کمتر از سایر کشورها مورد توجه قرار می گیرند، به دنبال عیب و نقصی در درون خودشان می گردند و به این فکر می کنند که ما چه ایرادی داریم که این اتفاق برای ما کمتر رخ می دهد؟

محسن امامی در پایان تاکید کرد: گاهی پیش می آید شما به دلیل اینکه در یک کوچه افراد نابابی حضور دارند و احساس خطر می کنید کمتر عبور کنید. آن کوچه ممکن است قدرتی به لحاظ زورگویی داشته باشد ولی حس اعتماد اجتماعی و اعتماد به نفس را ندارد. وقتی چنین رخ ندهد، انسان ها به دلیل اینکه مورد توجه دیگران قرار می گیرند حس اعتماد به نفس پیدا می کنند. همچنین به دلیل اینکه می توانند در همه ابعاد مختلف اجتماعی، زندگی بشر نقش ایفا کنند موجب شکوفایی در حوزه های مختلف از جمله اقتصاد، هنر، صنایع دستی و... می شوند.

تابلوهای راهنمایی و رانندگی و شهری ایران به گردشگران بی توجه است

محسن امامی، عضو هیات مدیره انجمن گردشگران ایران در ادامه افزود: کشورها بیشترین میزان گردشگر را از همسایگان خود دارند. همچنین باید توجه داشت بیشترین جمعیت گردشگر، نوجوانان و جوانان هستند؛ چراکه آنها مشتاق یادگیری هستند و سفرهای ارزان انجام می دهند. منتها در ایران، برای حضور این افراد، چند مشکل داریم که به حوزه زیرساخت ها بر می گردد؛ مثلا حوزه نرم افزاری است، دانستن زبان و....

وی در ادامه تاکید کرد: مردم ما در کوچه و خیابان چون کمتر با یک گردشگر رو به رو شده اند، ممکن است به خاطر فرهنگ مهمان پذیری، علاقه زیادی نشان دهند که درست نیست.

عضو هیات مدیره انجمن گردشگران ایران گفت: نکته بعدی مربوط به زیرساخت هاست؛ یعنی یک گردشگر جوان که با پول کم وارد یک کشور می شود، باید بتواند با حمل و نقل عمومی تردد کند و از محل های اقامت دانشجویی، هاستل ها و... بهره ببرد یا از چیزهایی که در کوچه و بازار وجود دارد برای سوغات خریداری کند. اینها چیزهایی هستند که در حوزه گردشگری اتوماتیک اتفاق می افتند و خیلی نمی توان برای آن برنامه ریزی کرد.

رونق گردشگری کشور آمار خودکشی را کاهش می دهد

او در پاسخ به اینکه آیا در کشورهایی که آمار حضور گردشگر بیشتر است، آمار خودکشی ، افسردگی و... پایین تر است یا خیر گفت: دقیقا همینطور است. توسعه چند وجه دارد. بخش از توسعه، مبتنی بر صنعت، کشاورزی و تکنولوژی است و در بخش دیگر، توسعه مبتنی بر مسائل انسانی است.

وی در تبیین گفته هایش افزود: مهم ترین بخش توسعه انسانی، مربوط به حوزه گردشگری است. کشورهایی مثل اندونزی، مالزی، هندوستان، برزیل، کارائیب، جامائیکا، پورتوریکو و... با وجود اینکه فقیر هستند و میزان توسعه یافتگی شان به اندازه اروپا نیست؛ ولی آمار آسیب های اجتماعی از جمله خودکشی و افسردگی در آن کشورها بسیار پایین است و همچنین انسان های بسیار شادی دارند.

عضو هیات مدیره انجمن گردشگران ایران تاکید کرد: در توسعه اقتصادی، شاخص ها حرف اول را می زنند. در بخش توسعه اقتصادی، شاخص «تولید ناخالص داخلی» میزان توسعه را مشخص می کند؛ ولی امروزه، این مهم در دنیا تغییر کرده است و شاخصی با عنوان «تولید ناخالص شادی مردم» مهم ترین علت توسعه یافتگی برشمرده می شود؛ بنابراین کشورهایی که شادی بیشتری دارند، توسعه یافتگی بیشتری نیز دارند.

محسن امامی در پایان گفت: در کشورهای حوزه اسکاندیناوی، توسعه شادی بر مبنای ثروت است و شاخص های رفاه اجتماعی بالایی دارند؛ ولی کشورهایی که گردشگرپذیر هستند شاید به لحاظ توسعه شاخص های اقتصادی پایین تر باشند ولی به علت گردشگرپذیرتر بودنشان، از شادی بیشتری هم برخوردارد.

سریال سازان ایرانی به جاذبه های گردشگری کشور بی توجهند ولی ترکیه از ما جلوتر است !

محسن امامی در پاسخ به اینکه چرا ما در ساخت فیلم و سریال، به معرفی جاذبه های گردشگری و میراث فرهنگی کشور نمی پردازیم و از کشورهای همسایه از جمله ترکیه در این زمینه کم آورده ایم گفت: ما در حوزه فیلم و سریال خیلی کم کار کردیم. در زمینه شناساندن جاذبه های گردشگری، حوزه رسانه و تبلیغات نامحسوس یا همان تبلیغات واسطه ای جزء مهم ترین ابزارهاست.

وی در ادامه افزود: علت اینکه این اتفاق در ایران کمتر رخ می دهد به دلیل محدودیت های قانونی نوشته و نانوشته است. نکته دیگر این است که در ایران، نگاهی به منابع غنی فرهنگی در داخل کشور نمی شود. همچنین به دلیل وجود محدودیت ها و اینکه جامعه دچار گرفتاری ها و افسردگی هاست، معمولا فیلمسازان، این موضوعات را در فیلم ها و سریال ها نشان می دهند؛ چراکه مخاطب پسند است.

محسن امامی در پایان تاکید کرد: این روش باید تغییر کند و لازم است از طریق فیلم، سریال و بازی های آنلاین، جاذبه های ایران را به جهان بشناسانیم.

اعداد پلاک ماشین ها را انگلیسی کنید تا گردشگران خارجی هم بتوانند آنها را بخوانند

او در خصوص اینکه تهران تا چه میزان برای پذیرش گردشگر خارجی آمادگی دارد؟ گفت: با وجود اینکه ظرفیت های تهران نسبت به سایر نقاط کشور بیشتر است؛ ولی کاستی های زیادی دارد. تهران ظرفیتی ندارد که حمل و نقل عمومی خوبی را در اختیار گردشگر خارجی بگذارد. برای مثال، تابلوها یکی از مسائل مهم گردشگران خارجی است که نمی تواند به درستی راهشان به وسیله آنها پیدا کنند. همچنین مسیرهای پیاده روی و دوچرخه سواری نیز به درستی طراحی نشده اند و این هم گردشگران را با چالش هایی مواجه می کند.

وی در ادامه تاکید کرد: از سویی دیگر، وجود اعداد فارسی روی پلاک خودروها یکی از معضلات بزرگ است. گردشگری که اعداد فارسی را نمی شناسد، چگونه می تواند ماشینی را شناسایی کند و یا خطی را بخواند یا از کسی که احتمالا برایش مشکلاتی را به وجود آورده است شکایت کند؟

محسن امامی با تاکید بر اینکه این موارد، از جمله زیرساخت هایی است که در مسیر بین المللی شدن باید به آنها توجه کرد، افزود: مسائل بانکی نیز یکی از مهم ترین مشکلات گردشگران خارجی در ایران است. گردشگر خارجی تنها کاری که می تواند انجام دهد این است که برود به یک جایی، با نرخی که نمی داند، پولش را تبدیل کند؛ ولی نمی تواند از کارت اعتباری اش استفاده کند یا پولی را به صورت اینترنتی انتقال دهد.

کدخبر: 1045014 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟


وبگردی