شرایط ناامن اقتصادی کشور، والدین را مجبور به نقض حقوق کودکان در فضای مجازی کرده است!

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، پیمان نیکوبین، کارگردان، مستندساز و فعال اجتماعی در گفت و گو با رکنا گفت: حق بر تصویر کودک در فضای مجازی یکی از ابعاد جدید حقوق کودکان و یکی از حق ‌های کمتر شناخته شده در عصر ارتباطات است. حق بر تصویر شامل چگونگی تصویربرداری، تصویربرداری یا عدم تصویربرداری، انتشار و در نهایت استفاده از تصویر می ‌شود. این حق برای کودکان به ‌مثابه بزرگسالان قابل ‌احترام است و چه ‌بسا که نقض آن، آسیب ‌های فراوانی از جمله به خطر افتادن سلامت روان، سرقت هویت، نقض حریم خصوصی، احتمال به خطر افتادن آینده کاری و شغلی کودکان، مخدوش شدن استقلال کودک و ... برای کودک به همراه دارد.

وی در ادامه افزود: حقوق کودک متشکل از سلسله حقوقی است که زنجیره ‌وار به هم پیوند خورده ‌اند و نقض یکی از آنها باعث تعرض به سایر حقوق ها می ‌شود و عواقب سوئی برای کودک بر جای می ‌گذارد. نقض حق تصویر کودک نیز به همین صورت است؛ اما فضای مجازی به اهمیت آن می ‌افزاید. نقض تصویر کودک در فضای مجازی عملاً سایر حقوق کودک چون حریم خصوصی او، حق کرامت ذاتی، حق تعیین سرنوشت، حق هویت دیجیتالی را زایل می ‌کند و حتی در مواردی سلامت روان او را در معرض خطر قرار می ‌دهد.

نیکوبین تاکید کرد: از موارد نقض این حق می ‌توان به انتشار تصویر با حسن نیت و عدم آگاهی توسط والدین، انتشار و بهره ‌کشی اقتصادی از تصاویر کودکان با سوءنیت و علم والدین، انتشار تصاویر کودکان برای چالش ‌های «کودک زیبا» در فضای مجازی و انتشار تصاویر کودکان با وضعیت خاص اشاره کرد.

وی در ادامه گفت: اینکه وجود حق مالی نسبت به تصویر برای کسانی که تصویرشان ارزش مالی دارد بدیهی است؛ بنابراین با نگاهی به نمونه های مختلف از تصاویر کودکان جنبه مالی تصویر کودک شامل عادی و مشهور نیز قابل توجه است و احتمال سوءاستفاده اقتصادی از تصویر را افزایش می دهد.

نیکوبین افزود: نمونه بارز استفاده شرکت های تبلیغاتی از تصاویر کودکان در تبلیغات تلویزیونی و یا تصویر کودکان در فعالیت های مدلینگ، نمایانگر جنبه مالی تصویر کودک است بدین ترتیب حمایت از این حق برای کودکان در قوانین کشور ما نیز ضروری است. این در حالی است که شرایط ناامن اقتصادی کشور، تورم غیر قابل پیش بینی و نگرانی والدین نسبت به آینده اقتصادی کودکانشان، خود والدین را مجبور به نقض حقوق تصویری کودک خود در جهت تامین آینده اقتصادی آن کودک می کند.

این فعال اجتماعی در پایان گفت: شایان ذکر است که این نیاز و این اجبار بر اساس آگاهی یا عدم آگاهی، هیچ یک از آسیب های ناشی از نقص این حقوق را در آینده و سلامت روان کودک کاهش و یا حذف نمی کند.

کدخبر: 1041176 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟