در اکتشافات جدید پادزهر مارگزیدگی هپارین عنوان شد

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، سم فوق العاده قوی مار کبری می تواند به سرعت پوست، ماهیچه و استخوان اطراف محل گزش را از بین ببرد. گروهی از دانشمندان مستقر در استرالیا، کانادا، کاستاریکا و بریتانیا به تازگی کشف کرده‌اند که دارویی که معمولاً برای خون رقیق تجویز می‌شود، می‌تواند به عنوان پادزهری ارزان قیمت برای زهر کبری استفاده شود.

در بین انواع مارها کبری بیشترین درصد نیش ها را در بخش هایی از آفریقا و هند تشکیل می دهند. استفاده از هپارین جهت جلوگیری از انعقاد خون می تواند سموم ایجاد کننده نکروز را در زهر برخی از مار های کبری خنثی کند. هر چند این دارو در برابر سم همه مارها موثر عمل نمی کند، اما دانشمندان می‌گویند که می‌تواند ارزان‌تر و انعطاف‌پذیرتر از پادزهر های موجود باشد، که بسیاری از آنها فقط علیه یک گونه مار عمل می‌کنند و نمی‌توانند از نکروز جلوگیری کنند. دانشمندان این دارو را روی موش ها آزمایش کردند و در مرحله ی بعد به آزمایش آن بر روی انسان ها پرداختند.

پروفسور گرگ نیلی، نویسنده ارشد این پژوهش از دانشگاه سیدنی استرالیا، گفت:«کشف ما می تواند صدمات وحشتناک نکروز ناشی از نیش مار کبری را به شدت کاهش دهد و مقدار سم را کم می کند و می تواند آمار بقا را بهبود بخشد.» عوامل بیولوژیکی مانند زهر و سموم همگی نیاز به همکاری از طرف بدن انسان دارند، یعنی واکنش های بدن انسان نسبت به این سموم مرگ یا زندگی  او را رقم می زند. بنابراین یکی از اهداف محققان که شناسایی عناصری در بدن انسان هستند که با سم در تعامل هستند و واکنش فرد به سم را مشخص می کنند که می تواند در قالب نکروز یا مرگ بروز پیدا کند.

به گفته ی پروفسور نیلی، آنچه آنها به دنبالش هستند این است که وقتی محققان سم‌های مختلف را از گونه‌های بسیار متفاوت مار ها می‌گیرند و بر روی انسان آزمایش می کنند، راه‌های تعامل آنها با سلول‌های انسانی بسیار کم است. او گفت:«یکی از نکات جالب از منظر علمی این است که ما فکر می‌کنیم می‌توانیم چهار یا پنج راه مختلف را شناسایی کنیم که سم‌ها به طور کلی با سلول‌ها به تعامل برسند. در این صورت قادر هستیم پادزهر های جهانی بسازیم که می‌توانند تاثیر سموم بخش بزرگی از گونه‌های مار ها را مسدود یا خنثی کنند. ما امیدواریم که پادزهر جدید کبری بتواند به مبارزه جهانی برای کاهش مرگ و میر ناشی از گزش مار در برخی از فقیرترین جوامع جهان کمک کند.»

تیان دو دانشجوی دوره دکتری از دانشگاه سیدنی، در خصوص این تحقیق می گوید:«هپارین ارزان در همه جا موجود است و یکی از داروهای ضروری در فهرست سازمان بهداشت جهانی است. پس از آزمایش‌های موفقیت‌آمیز انسانی، می‌توان آن را سریعا به کار برد تا به دارویی ارزان، ایمن و مؤثر برای درمان نیش کبری تبدیل شود.»

پروفسور نیکلاس کازول، رئیس مرکز تحقیقات و مداخلات مارگزیدگی دانشکده پزشکی استوایی لیورپول، دوباره تاثیر این کشف بر جوامع فقیر و کم درآمد گفت:«مارگزیدگی از جمله کشنده ترین بیماری های استوایی است که به شدت نادیده گرفته شده و بیشتر در جوامع روستایی در کشورهای کم درآمد یا متوسط شایع ​​است. یافته‌های ما در خصوص استفاده از هپارین برای دفع سم مار ها هیجان‌انگیز هستند، زیرا پادزهر های فعلی تا حد زیادی در برابر مسمومیت شدید موضعی که شامل تورم پیشرونده دردناک، تاول و نکروز در اطراف محل گزش است، بی‌اثر هستند. این می تواند منجر به بروز اختلال در عملکرد اندام، قطع عضو و ناتوانی مادام العمر شود.»

کدخبر: 1026187 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری خبرنگار: پارمیدا محمدی
آیا این خبر مفید بود؟