40 درصد از مردم ایران به پیر چشمی مبتلا هستند / کاهش کیفیت زندگی و سردرد نتیجه پیر چشمی است

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، پیرچشمی (Presbyopia) یک مشکل بینایی مرتبط با افزایش سن است که باعث می‌شود فرد نتواند اشیاء نزدیک را به‌وضوح ببیند. این وضعیت ناشی از کاهش انعطاف‌پذیری عدسی چشم است که توانایی تمرکز بر روی اشیاء نزدیک را مختل می‌کند. پیرچشمی معمولاً از سن 40 سالگی به بعد شروع می‌شود و به‌تدریج پیشرفت می‌کند.

پیرچشمی یک نوع ساده دارد که در آن کاهش تدریجی قدرت تمرکز چشم‌ها بر روی اشیاء نزدیک که به طور طبیعی با افزایش سن رخ می‌دهد. نوع دیگر آن پیرچشمی ناشی از دیگر شرایط چشمی است که ممکن است در افراد دارای مشکلات چشمی مانند نزدیک‌بینی یا دوربینی مشاهده شود و با افزایش سن ایجاد می‌شود.

پیرچشمی عمدتاً به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود. با افزایش سن، انعطاف‌پذیری عدسی چشم کمتر می‌شود و نمی‌تواند به‌راحتی تغییر شکل دهد تا بر روی اشیاء نزدیک تمرکز کند و در نتیجه آن پیر چشمی رخ می دهد. عضلاتی که برای تغییر شکل عدسی به کار می‌روند، با گذشت زمان ضعیف‌تر می‌شوند و پیر چشمی به وجود می آورند. همچنین تغییرات ساختاری در عدسی و قرنیه می‌توانند بر روی توانایی چشم برای تمرکز بر روی اشیاء نزدیک تأثیر بگذارند.

پیرچشمی عوارض و مشکلات عدیده ای را برای افراد ایجاد می کند. به عنوان مثال تلاش مداوم برای دیدن واضح اشیاء نزدیک می‌تواند منجر به خستگی و ناراحتی چشم شود. مشکلات تمرکز چشم‌ها می‌تواند باعث سردردهای مکرر شود. عدم توانایی در انجام فعالیت‌های روزمره مانند خواندن و کار با اشیاء نزدیک می‌تواند کیفیت زندگی افراد را کاهش دهد. بسیاری از افراد مبتلا به پیرچشمی برای خواندن و انجام کارهای نزدیک به عینک احتیاج دارند.

پیرچشمی به طور کامل قابل پیشگیری نیست، اما برخی اقدامات می‌توانند به کاهش اثرات و مدیریت بهتر آن کمک کنند. مراجعه منظم به چشم‌پزشک برای بررسی و تشخیص زودهنگام مشکلات چشمی از جمله اقدامات پیشگیرانه است. رعایت اصول صحیح مطالعه و استفاده از نمایشگرها مانند داشتن نور مناسب و استراحت دادن به چشم‌ها عملی مفید جهت پیشگیری از ابتلا به پیر چشمی است. مصرف غذاهای حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌ها می‌تواند به حفظ سلامت چشم‌ها کمک کند. انجام تمرینات تقویتی برای عضلات چشم می‌تواند به حفظ انعطاف‌پذیری چشم ها کمک کند.

درمان پیرچشمی به نوع و شدت آن بستگی دارد و راهکار های مختلفی هم برای امر درمان در نظر گرفته شده است. استفاده از عینک‌های ویژه برای مطالعه و انجام کارهای نزدیک می تواند برای درمان پیر چشمی اقدام موثری باشد. از دیگر راه های درمان پیر چشمی، لنزهای تماسی چند کانونی یا مونوویژن که به تصحیح مشکلات بینایی کمک می‌کنند. جراحی هایی مانند لیزیک (LASIK) یا جراحی لنز نیز برای تصحیح مشکلات بینایی مفید است.  علاوه بر این ها، کاشت عدسی‌های داخل چشمی باعث تصحیح و درمان پیر چشمی می شوند.

پیرچشمی یک مشکل شایع چشمی است که با افزایش سن بروز می‌کند و می‌تواند بر کیفیت زندگی تأثیر بگذارد. با انجام مراقبت‌های منظم از چشم، استفاده صحیح از عینک یا لنز، و در صورت نیاز، استفاده از روش‌های جراحی، می‌توان این عارضه را مدیریت و درمان کرد. توجه به بهداشت چشم و مشاوره با متخصصین می‌تواند به بهبود وضعیت بینایی افراد و کاهش عوارض مرتبط با پیرچشمی کمک کند.

 

کدخبر: 1024172 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری پارمیدا محمدی
آیا این خبر مفید بود؟