دندانپزشکی ارزان ایران؛ برای جیب مردم گران است / مالیات دندانپزشکان 20 برابر شده اما تعرفه فقط 15درصد افزایش یافته است

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، با انتخابات روز پانزدهم تیرماه 1403 رئیس دولت تغییر یافت و به زودی مسعود پزشکیان سکان دولت چهاردهم را در دست خواهد گرفت. در چند سال گذشته به صورت تصاعدی با مشکلات درمان و دارو در سیستم درمان کشور مواجه بودیم . مشکلات در این عرصه تنها به هزینه درمان یا نبود امکانات ختم نشده است بلکه با موج مهاجرت کادر درمان از پرستاران تا پزشکان و متخصصان مواجه شدیم و در کنار آن با افسردگی های خطرناک رزیدنت ها نگرانی در این بخش کشور افزایش یافته است. از سوی دیگر تحریم ها تاثیر منفی خود را بر سیستم پزشکی گذاشته است و امکان تجهیز کردن بیمارستان ها به امکانات روز جهان با محدودیت های تحریمی ضعیف شده است . بسیاری از بیمارستان های خصوصی به ورشکستگی رسیده اند و بسیاری از بخش های بیمارستان های دولتی نیز به دلیل نبود تجهیزات نیمه تعطیل یا تعطیل شده اند. هزینه درمان اما در این شرایط افزایش یافته و نرخ دارو نیز اکثرا نجومی شده است. همه این موارد با توجه به اینکه  مسعود پزشکیان پزشک است و بر این امورات مشرف ، به نظر باید مورد بررسی و حل سریع قرار گیرد. رکنا در یک سلسله گزارش در مورد مشکلات ، معضلات، کمبودها ، امکاناتی که باید افزایش یابد، آمایش نیاز درمانی در هر نقطه کشور و رسیدگی به آن پرداخته است که روزانه در چند بخش منتشر می شود. در ادامه پای صحبت سرپرست دانشجویی انجمن دندان پزشکان ایران، دکتر آرش زاهدی گلپایگانی نشستیم و از مشکلات آنها شنیدیم.

دکتر آرش زاهدی گلپایگانی در توضیح مشکلات مربوط به دندانپزشکان در سالهای اخیر، این مشکلات را در چند مقوله طبقه بندی کرد.

وی در رابطه با معضلات دندانپزشکی مردم به بحث هزینه ها اشاره کرد و گفت: دندانپزشکی در ایران یکی از ارزان ترین دندان پزشکی ها در دنیاست. به همین خاطر از آمریکا، انگلستان و بسیاری از کشورهای توسعه یافته ی جهان جهت درمان به ایران می آیند، ولیکن مردم ایران توانایی پرداخت همین هزینه های ناچیز را هم ندارند و این مسئله برای آنها مشکل ساز شده است. این مورد علت های مختلفی همچون عدم پوشش دهی صحیح بیمه ها دارد. به دلیل اینکه آن شرکت ها و سازمان هایی که مسئولیت پوشش دهی و پشتیبانی مردم را دارند، درست عمل نمی کنند. منشا این مسئله مشکلات مربوط به بیمه ها و خدمات آنها در ایران است.. اما ارزان ترین دندانپزشکی دنیا درباره ی مردم کشور خود نهایت عجز و ناتوانی را از خود نشان می دهد.

به گفته  دکتر زاهدی این معضل به راحتی قابل حل است اما اراده ی لازم و توجه کافی برای حل آن در پیش گرفته نمی شود.

سیاست گذاران در هنگام اخذ مالیات از دندان پزشکان ، برخورد درست و منطقی با آنها نمی کنند

یکی دیگر از مقولات موردتوجه وی در زمینه ی مشکلات مربوط به قشر دندان پزشکان، مربوط به مالیات بود که چنین در موردش گفت: دندانپزشکی ارزان قیمت ایران به همراه تلاش بی وقفه کادر درمان دست به دست هم داده اند تا بتوانند به سلامت مردم ایران به بهترین شکل ممکن کمک کنند اما سیاستگذاران در هنگام اخذ مالیات از دندان پزشکان ، برخورد درست و منطقی با آنها نمی کنند. به عنوان مثال برخی می گویند که مالیات های دندان پزشکان باید معادل با مالیات های طلافروشان گرفته و پرداخت شود.

مالیات کار خود را می کند، بدون اینکه تعرفه ها و حقوق های ما را 2، 3، یا 5 برابر کرده باشند

وی افزود: مالیات کار خود را می کند، بدون اینکه تعرفه ها و حقوق های ما را 2، 3، یا 5 برابر کرده باشند، مالیات ها را چند برابر اضافه می کنند.

برای مثال وی مالیات پرداختی سال قبل خود را با امسال مقایسه کرد و گفت:" از 9 میلیون تومان به 160 میلیون تومان تغییر یافته و این چیزی حدود 20 برابر مالیات پارسال است. این درحالی است که تعرفه ها بالا نرفته یا اگر بالا برود سالانه تنها بین 15 تا 20  درصد به آن افزوده می شود. قطعا تحریم هم در تشدید این موضوع تاثیرگذار است اما پیش از هرچیز، این نشان دهنده ی عدم همخوانی و مغالطه در سیاست گذاری های صاحب منصبان است."

زاهدی در ارتباط با ناکارآمدی وزارت بهداشت و درمان گفت: وزارت بهداشت یک سازمان دولتی است و سازمان های دولتی باید کارهای سیاست گذاری صحیح خود را انجام دهند و بیش از آن نباید دخالت بکنند. بسیاری از خدمات و تعرفه گذاری ها در بسیاری از کشورهای دنیا به انجمن ها واگذار شده است و دولت دخالتی نمی کند. در ایران نه فقط در رابطه با دندان پزشکی بلکه در رابطه با تمام خدمات درمانی، کارهای بیمارستانی، مسائل مربوط امور پزشکی و رشته های مختلف پزشکی، تجهیزات، وارد کنندگان و تولیدکنندگان و... در همه جا ردپای دولت به چشم می خوررد. در واقع دولت با سنگ اندازی های متعدد باعث می شود که تولیدکننده به تولید نپردازد یا اینکه تولیدات خود را به خارج از مرز ها ی ایران ببرد. سیاست مداران در کشور ما به درستی تولیدکنندگان را حمایت نمی کنند و از کارهای آنها استقبال و تقدیر نمی کنند. این معضل باعث شده که همه در ایران بگویند :"تولید کردن دل شیر می خواهد!"

 

 

کدخبر: 1016157 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری پارمیدا محمدی
آیا این خبر مفید بود؟