بیوگرافی امیرحسین زارع قهرمان بی رقیب ایران / در انتظار تاج گذاری زارع بر بام المپیک

به گزارش رکنا، امیرحسین زارع (زادهٔ ۲۷ دی ۱۳۷۹) کشتی‌گیر اهل ایران در دستهٔ فوق سنگین‌وزن کشتی آزاد است.او برندهٔ مدال برنز المپیک ۲۰۲۰ توکیو ،قهرمان دو دورهٔ مسابقات قهرمانی کشتی جهان در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۳ است. زارع با قهرمانی جهان در اسلو ۲۰۲۱ پس از ۳۲ سال توانست مدال طلا را در دستهٔ فوق سنگین کشتی آزاد برای ایران کسب کند که علیرضا سلیمانی اولین بار در مارتینی ۱۹۸۹ این مدال را کسب کرده بود.

آغاز زندگی ورزشی

امیرحسین زارع از دوران دبستان ورزش باستانی را شروع کرد سپس دوران راهنمایی وارد کشتی شد. وی در دوران دبستان به همراه پدر و عموی خود به سالن ورزش باستانی می‌رفت. زارع از سال ۲۰۱۸ پس از کسب رتبه نخست مسابقات استانی و کشوری، توانست در مسابقات انتخابی تیم ملی شرکت کرد و با قهرمانی در این رقابت‌ها، مجوز حضور در مسابقات آسیایی تاشکند را بدست آود. در اردیبهشت ۱۳۹۷ و در جریان رقابت‌های آسیایی تاشکند ۲۰۱۸، موفق به کسب سهمیه المپیک جوانان آرژانتین شد.

حرفه‌ای

امیرحسین زارع در مسابقات جهانی ۲۰۲۱، با اقتدار تمام به فینال راه یافت. او در مسیر قهرمانی، حریفان قدرتمندی از جمله طاها آکگل، قهرمان المپیک و جهان را شکست داد. در دیدار نهایی، زارع با غلبه بر گنو پتریاشویلی، یکی دیگر از ستارگان کشتی جهان، به مدال طلای ارزشمند دست یافت. این پیروزی، نخستین مدال طلای سنگین وزن ایران در مسابقات جهانی پس از ۳۲ سال بود و زارع را به عنوان یکی از برترین کشتی‌گیران جهان معرفی کرد."

جدول خلاصه نتایج:

سال رقابت وزن نتیجه حریف فینال

2019 قهرمانی زیر 23 سال جهان 125 کیلوگرم طلا ویتالی گولوئف (روسیه)

2020 المپیک توکیو 125 کیلوگرم برنز ژیوی دنگ (چین)

2021 قهرمانی جهان 125 کیلوگرم طلا گنو پتریاشویلی (گرجستان)

2022 قهرمانی جهان 125 کیلوگرم برنز آمارور دسی (کانادا)

2022 بازی‌های آسیایی 125 کیلوگرم طلا مونختورین لخاگواگرل (مغولستان)

2023 قهرمانی جهان 125 کیلوگرم طلا گنو پتریاشویلی (گرجستان)

قهرمانی آسیا ۲۰۲۴

در وزن ۱۲۵ کیلوگرم امیرحسین زارع پس از استراحت در دور نخست، در دور دوم با نتیجه ۱۰ بر صفر کومار آنیروده از هند را مغلوب کرد و به مرحله نیمه نهایی راه یافت. وی در این مرحله مقابل شمیل شریپوف از بحرین با نتیجه ۵ بر صفر به برتری دست یافت و راهی دیدار فینال شد. زارع در این دیدار مقابل آیال لازارف از قرقیزستان با نتیجه ۱۱ بر صفر به پیروزی رسید و به مدال طلا دست یافت.

المپیک 2024 پاریس

امیرحسین زارع با عبور از حریفان سرسخت خود از جمله طاها آکگل به فینال رقابت های المیپ پاریس رسیده و مدال خود را قطعی کرده است.

کدخبر: 1028008 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟