لاریجانی: برای رسیدن به مفهوم عدالت باید به درک فطرت انسانی دست پیدا کنیم

به گزارش رکنا، علی لاریجانی در همایش حکمرانی اسلامی در دانشگاه عالی دفاع ملی در حال برگزاری است ضمن تبریک مناسبت هفته وحدت و میلاد رسول اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع)، اظهار کرد: مفهوم حکمرانی موضوعی غیرقابل تغییری نیست ممکن است جهت‌گیری آن ثبات داشته باشد ولی در طول زمان مفهوم و حالتی سیار دارد. این تغییر هم از نظر فکر و هم محتوا قابل ملاحظه است.

وی ادامه داد: بعد از تحولات فناوری اطلاعات و ارتباطات تحولاتی در موضوع حکمرانی ایجاد شد شرایط اصلی ما نیز تاثیراتی در موضوع حکمرانی گذاشته است. می‌توان به عناصری که این تاثیرات و این تغییرات را ایجاد کردند اشاره کرد. مباحثی مانند افزایش آگاهی مردم نسبت به مسائل کشور این‌که ساختاری ساده برای حکمرانی قابل پذیرش برای مردم نیست. همچنین تاثیر فناوری ارتباطات و اطلاعات در زندگی مردم دیگری تنوع زیاد در نیازهای جامعه و در هم تنیده بودن مسائل اداره کشور از جمله این موارد است.

رییس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: برخی مولفه‌ها نیز از نظر بانک جهانی در این باره مورد توجه است. مولفه‌هایی مانند اظهارنظر و پاسخگویی، اثربخشی دولت، کیفیت تنظیم‌گری و حاکمیت قانون که باید گفت به چنین موضوعاتی نمره می‌دهند و مشخص می‌شود که حکمرانی مورد نظر مطلوب است یا خیر. این شاخصه‌ها را مورد کارشناسی قرار می‌دهند که نسبت به کشور ما این کارشناسی انجام شده برای مثال در کشور ما در حوزه تنظیم‌گری رتبه پایینی داشتیم ولی در بخشی مثل پاسخگویی در برخی زمان‌ها وضع بهتر است.

لاریجانی ادامه داد: ما در چهار دهه‌ای که از عمر نظام می‌گذرد به دستاوردهای خوبی دست پیدا کردیم. این دستاوردها با توجه به محدودیت‌هایی بوده که برای ما ایجاد کرده‌اند. البته قبول دارم نواقصی داریم اما نواقص کجا است؟ در نگاه کلی متوجه می‌شویم که اینگونه نبوده که هیچ یک از دولت‌های پس از انقلاب قصد خدمت نداشته باشند. هر کدام بخشی از کار را دنبال کردند. اوایل انقلاب که بحث اداره کشور مطرح بود ساختار اقتصادی دولتی شکل گرفت و فضای تفکر سوسیالیستی به عنوان امری مترقی بین روشنفکران مطرح بود.

وی افزود: ما نسبت به بخش‌هایی از حقیقت واقف بودیم ولی از بخش‌هایی غافل بودیم یا بعد از آن مساله‌ی سازندگی کشور مطرح بود ولی در آن نیز نواقصی داشتیم یا در زمان توسعه سیاسی کشور آیا صرفا در موضوع حکمرانی مطلوب توصیه سیاسی مطرح است یا در موضوع تعاملات بین‌المللی که البته در حکمرانی امری لازم است اما همین تعاملات تمام وجوه حکمرانی است؟ یا در دوره‌ای که عدالت‌محور بود باید توجه کنیم که عدالت به نحوی عوام‌گرایانه و نارس مورد توجه قرار گرفت که به همین دلیل به نتیجه مطلوب نرسید.

وی اظهار کرد: در واقع دولت‌ها تا حدی به موضوع حکمرانی توجه کرده و عمدی در عدم شکل‌گیری حکمرانی مطلوب نداشتند. تئوری‌پردازی منسجمی در این زمینه صورت نگرفته بود. موضوع حکمرانی در تفکر اسلامی دارای نکات مهمی است که باید مورد ملاحظه قرار گیرد. این موضوع را می‌توان از قانون اساسی استنباط کرد. باید ابتدا به آرای حکما و فقها رجوع کنیم و ببینیم که نظرات آنها درباره مدینه فاضله چه بوده در زمینه فلسفه سیاست یک نکته مهم در نظر آنها مهم است و آن هم محوریت عدالت است.

رییس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: متفکرین و فیلسوفان غرب نیز از گذشته تا امروز درباره عدالت نظراتی داشتند سه گرایش در غرب در این باره وجود دارد فایده‌گرایان که صرفا بر لذت و خرسندی تاکید دارند، اختیارگرایان که بر فضای آزاد در حکمرانی مطلوب تاکید دارند و هرگونه کنترل بازار را عملی ضد عدالت می‌داند و شهودگرایان که البته اصول اولیه اخلاقی را مانند وفاداری در موضوع حکمرانی مورد نظر قرار دادند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.