پیگیری قضایی حادثه شادآباد / هیئت تحقیق و تفحص برای شناسایی مقصران

به گزارش رکنا، حدود ساعت 2 بعد از ظهر شنبه خبر آتش‌سوزی گسترده در بازار شادآباد به آتش‌نشانی اعلام شد. دقایقی بعد وقتی امدادگران به محل رسیدند، با شعله‌های آتش و دود گسترده‌ای روبه‌رو شدند که ده‌ها متر زبانه کشیده بود و زمینی به وسعت 10 هزار متر در محاصره آتش و ده‌ها مغازه در حال سوختن بود. عملیات مهار آتش تا حدود ساعت 11 شب ادامه یافت و سرانجام با کمک بیش از 200 آتش‌نشان و ساعت‌ها تلاش بی‌وقفه و نفسگیر، آتش مهار شد و عملیات لکه‌گیری نیز تا بامداد یکشنبه پایان یافت.

جلال ملکی، سخنگوی آتش‌نشانی تهران گفت: در این عملیات یک نفر از همکاران مصدوم شد و سه نفر دیگر دچار دودگرفتگی شدند. در این مغازه‌ها وسایل بسیار خطرناکی مانند هزاران افشانه، لوله، اسپری و چسب نگهداری می‌شد. تعدادی از مغازه‌ها دو طبقه بودند و تعدادی انباری نیز در این بازارچه وجود داشت که با وسایلی مانند سقف‌های شیروانی ساخته شده بودند که باعث شعله‌وری بیشتر شدند. حدود 10 خودرو و 120 مغازه در این آتش‌سوزی تخریب شده و 7 نفر مصدوم شدند، همچنین پس از مهار آتش، سه جسد بیرون کشیده شد که سوخته بودند.

با کشف اجساد، بازپرس کشیک قتل پایتخت و تیم بررسی صحنه جرم راهی محل شدند. هنگامی که تیم تحقیق در صحنه در حال بررسی بود، مرد جوانی به سراغ آنها رفت و گفت: پدر و دایی‌ام به همراه یک کارگر افغانستانی در مغازه بودند که مغازه دچار حریق شده است و باتوجه به اینکه از آنها هیچ خبری نیست و تلفن‌های‌شان خاموش است، احتمال می‌دهم که برای آنها حادثه‌ای رقم خورده باشد.

با اظهارات مرد جوان، باتوجه به مشخصاتی که وی از لباس، انگشتر و وسایل پدر و دایی‌اش به بازپرس جنایی داد، مشخص شد که دو مرد میانسال فوت‌شده پدر و دایی او بوده و سومین شخص نیز کارگر جوان آنهاست. بدین‌ترتیب بازپرس جنایی دستور آزمایش دی‌ان‌ای صادر کرد تا هویت آنها تأیید شود.

بررسی‌ها نشان می‌داد که قربانیان زمانی که متوجه آتش‌سوزی مغازه مجاورشان شده بودند با بستن کرکره مغازه با این تصور که حریق به آنجا سرایت نمی‌کند به طبقه بالا رفته و درآنجا پناه گرفته بودند اما با گسترش و سرایت آتش به مغازه آنها، جان باختند.

به دستور بازپرس موسی رضازاده، تحقیقات برای مشخص شدن علت اصلی حادثه آغاز شد و بررسی‌های اولیه و تحقیقات میدانی حکایت از آن داشت مرد جوانی در یکی از مغازه‌های رنگ‌فروشی در طبقه دوم پاساژ در حال جوشکاری بوده که شعله‌های آتش ناشی از جوشکاری روی وسایل داخل پاساژ که چسب، رزین، اسپری و مواد قابل‌اشتعال بوده، ریخته و همه‌جا آتش گرفته است. صاحب مغازه که مردی 43 ساله بود، اظهار داشت برای ساخت و تعمیر قفسه یک کارگر آوردم تا جوشکاری کند، اما این حادثه رقم خورد.

بازپرس جنایی دستور احضار کارگرجوشکار را صادر کرد و همچنین دستور داد تا از خانواده متوفیان و افرادی که دچار مصدومیت شده‌اند، تحقیق شود و درصورتی که شکایتی دارند، شکایت آنها ثبت شود. همچنین دستور تشکیل هیأت کارشناسی شامل کارشناس اداره کار، اداره سوانح و حوادث و کارشناس آتش‌نشانی را صادر کرد تا مشخص شود حریق عمدی بوده است یا خیر و همچنین میزان خسارت و قصور افراد یا سازمان‌های احتمالی را در این حریق تعیین کنند.

تحقیقات در این رابطه به دستور بازپرس شعبه یازدهم دادسرای امور جنایی پایتخت ادامه دارد

 

کدخبر: 1051351 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟