کانکس ها و 100 قالب یخ برای مراقبت از پیکرهای معدنچیان خارج از سردخانه ! + فیلم گفتگوی اختصاصی رکنا با دادستان طبس

به گزارش اختصاصی خبرنگار رکنا، مجتبی ابراهیمی، دادستان عمومی و انقلاب طبس، در گفتگویی اختصاصی در خصوص حادثه تلخ انفجار معدن زغال سنگ این شهرستان، به تشریح آخرین وضعیت و اقدامات انجام شده پرداخت.

مجتبی ابراهیمی در خصوص تشکیل پرونده قضائی برای انفجار فاجعه بار معدن طبس و علت این اتفاق بیان کرد: بله پرونده قضائی تشکیل شده است و تیمی متشکل از کارشناسان وزارتخانه‌ها و بازرسان اداره کار برای بررسی دقیق علت این حادثه مشخص شده است اما به علت ادامه دار بودن عملیات نجات مفقودین امکان اعزام و ارزیابی این تیم به محل حادثه امکان ندارد.

ابراهیمی در خصوص مدت زمان مشخص شدن علت این فاجعه گفت: رئیس قوه قضائیه و رئیس کل دادگستری استان خراسان جنوبی تاکید ویژه برای تعیین شدن بازپرس ویژه برای این پرونده دارند. ما 24 ساعته در تلاش هستیم تا در کوتاهترین زمان ممکن نتایج ارزیابی های علت این حادثه را به دست بیاوریم اما از این جهت که تحقیقات مقدماتی محرمانه است و در صورت مشخص شدن علت اولیه و یا قصور تا قطعی شدن موضوع اجازه انتشار آن را نداریم.

وی در خصوص رسیدگی به حقوق بازماندگان بیان کرد: دستورات لازم برای پرداخت مستمری، دیه و هزینه‌های کفن و دفن افراد تحت پوشش بیمه صادر شده و در دست بررسی است.

دادستان عمومی و انقلاب طبس در خصوص اقدامات پزشکی قانونی گفت: پزشکی قانونی در خصوص معاینه اجساد، صدور گواهی فوت، بررسی آسیب های افراد مصدوم و تائین درصد جراحات و آسیب های وارد شده به افراد اقدامات قضائی و پزشکی را انجام داده است.

ابراهیمی در پاسخ به چرایی علت اختلاف آمار فوتی های این حادثه بیان کرد: این انفجار در دو بلوک b و c رخ داده است. انفجار اصلی در بلوک c رخ داده و عملیات آوار برداری و خروج اجساد این افراد از دو شب گذشته به سختی انجام شده و ما توانستیم تعداد 4 یا 5 جسد را خارج کنیم اما در بلوک b به علت امنیت این بلوک تعداد 25 مصدوم و 29 یا 30 فوتی را خارج کردیم. به علت نامشخص بودن سرنوشت 10 نفر دیگر این افراد رسانه های دیگر این افراد را به تعداد فوتی ها اضافه می کنند اما در واقع تا خارج نشدن این افراد از عمق زمین و صادر نشدن اظهار نظر پزشکی قانونی نمی توان آنها را جزو آمار فوتی ها حساب کرد.

وی در خصوص جدیدترین تعداد فوتی ها و مصدومان بیان کرد: من در حال رفتن به سمت معدن هستم اما براساس آخرین آمار 38 فوتی و 25 مصدوم داشتیم. 10 نفر دیگر همچنان محبوس هستند.

ابراهیمی همچنین در خصوص فیلم منتشر شده و شایعات مطرح شده در خصوص نبود جای کافی در سردخانه و عدم رسیدگی مناسب به اجساد پاسخ داد: من این موضوع را تکذیب می کنم اما سردخانه این شهرستان ظرفیت مشخصی دارد و تعدادی از اجساد در کانکس هایی که شهرداری تهیه کرده بود نگهداری شد. این اقدام برای جلوگیری از انتقال اجساد به شهرستان‌های مجاور و کاهش هزینه‌های اولای دم انجام شده است. با وجود سرد شدن هوای طبس ما برای جلوگیری از فاسد شدن اجساد 100 قالب یخ را به این کانکس ها انتقال دادیم.

کدخبر: 1043689 ویرایش خبر
لینک کپی شد
عطیه حبیبی زهام
آیا این خبر مفید بود؟


وبگردی