من یک زنم ! / خواسته ام این بود شوهرم حرف های من را بشنود!

به گزارش رکنا، دلم گرفته است. احساس نفس تنگی می‌کنم . گاهی دوست دارم سر به بیابان بگذارم ،راستش را بخواهید خسته شده ام. به نظرم زندگی که در آن اعتماد نباشد دو ریال هم نمی‌ارزد، من دختری خوش سر زبان و شاد بودم. خط قرمزهایی هم داشته ام که به آن پای بند هستم.با این وجود بعد از ازدواج اوضاع روحی و روانی ام خیلی بی‌ریخت شد، همسرم دل مرده بود و حوصله حرف زدن نداشت .

دوران نامزدی مان می‌گفتند کم رو و خجالتی است، درست می‌شود.سر خانه و زندگی خودمان رفتیم. گفتند بچه‌دار شوید درست می‌شود. اما اوضاع نه تنها هیچ تغییری نکرد بلکه بدتر هم شد.شریک این زندگی سرد و بی روح  ، انگار فقط یاد گرفته با لحن تند و توهین آمیز برخورد کند.

لفظ قلم حرف زدنش مال دیگران است.به قول مادربزرگم زنبور خانه می شود و بلبل بیرون.با رفتارهایش عذابم می‌دهد ، تعصب و‌بد دلی اش هم جای خودش.هر موقع می‌خواستم حرف بزنم می‌گفت دوره و زمانه خراب شده باید حواسش جمع باشد.

من این حرفا را توهین به خودم می‌دانم .با وجود دو بچه و گذشت چند سال از زندگی مان هنوز هم حق ندارم تنها خانه مادرم بروم و یا با خواهرم بیرون برویم.

چندی قبل خیلی اتفاقی شماره یکی از همکلاسی‌های مدرسه‌ام را پیدا کردم.زنگ زدم. گفت مشهد زندگی می‌کند.یک روز بدون اجازه شوهرم از خانه بیرون زدم. اصلاً نمی‌فهمیدم چه کار می‌کنم و به عاقبت کارم فکر نمی‌کردم.

سوار اتوبوس شدم و به مشهد آمدم.دو روز خانه دوستم بودم.بالاخره جواب تلفن همسرم را دادم. خیلی تند صحبت می‌کرد وبرایم خط و نشان می‌کشید.دوستم گوشی را گرفت و با او صحبت کرد. قرار شد دنبالم بیاید. مادر و پدرم هم نگران هستند و همراهش می‌آیند.یک زن در خانه و زندگی اش نیاز به توجه،محبت،حرف زدن و دیده شدن دارد و فکر نمی‌کنم این خواسته زیادی باشد.

گفتگو با کارشناس

 سارا قربان‌زاده ، مدرس مهارت‌های زندگی و مشاور خانواده در این باره می‌گوید:این ماجرا  نشان دهنده یک سری معضلات در برخی خانواده‌ها ست و تنها این زوج جوان  نیستند که این مشکلات را دارند.مساله ارتباط و مهارت‌های برقراری ارتباط با یکدیگر یک موضوع بسیار مهم و بنیادین در زمینه ازدواج است.در اینجا به سه نکته باید اشاره کنیم که مرتبط با مشکل این خانم جوان هست. موضوع اول بحث احترام متقابل هست که در رابطه زوجی و البته در همه رابطه‌ها یک نکته بسیار با اهمیت بوده و در اینجا همانطور که زن جوان مطرح کردند رعایت نشده و همسرشان با لحن تند و توهین آمیزی با او صحبت می‌کردند.

 این‌ها مسائلی هستند  که مرتبط با  مهارت‌های ارتباطی در جلسات زوج درمانی یا کلاس‌های مهارت‌های زندگی بوده و به افراد آموزش داده شوند.مسئله بعدی ،  تله بی‌اعتمادی و بدرفتاری هست که به احتمال خیلی زیاد مرد جوان  درگیر آن است. این تله ، ذهنیتی در فرد به وجود می‌آورد که دنیا و همه آدم‌ها غیر قابل اعتمادند و همه قرار است  به من آسیب بزنند (مصداق این جمله که دور زمونه خراب شده و باید حواسم جمع باشه) گواه بر تایید این نکته است که  در درمان‌های فردی و زوج درمانی با رویکرد طرحواره درمانی مورد نظر قرار می گیرد.

سارا قربان زاده تاکید کرد: در درمان این تله ، هدف این است فرد بتواند دنیا را جای قابل اعتمادی ببیند و  کم کم به آدم‌های اطرافش اعتماد کند.

وی افزود: یک نکته منفی هم در رابطه با زن جوان  به چشم می‌خورد و آن مقابله اجتنابی است که انجام داده است. مقابله اجتنابی یک روش مقابله با مشکلات است که  جای صحبت کردن و حل کردن مسئله از مواجه شدن با آن اجتناب می‌کنند، مثل رفتار قهر کردن یا سکوت کردن و یا ترک کردن.

 این نوع رفتار به مراتب آسیب بیشتری دارد تا فایده‌ای داشته باشد. این نکته  هم از مهارت‌های حل مسئله و مقابله با مسائلی است که باید در جلساتی به زوجین آموزش بدهیم.

 موضوع بعدی به عنوان  کلیدی‌ترین نکته در ارتباط ،  درک متقابل است، پایه و اساس شناخت درست از یکدیگر و حل شدن مسائل زندگی در گرو رعایت همین نکته است که همه باید مد نظر قرار بدهیم.

غلامرضا تدینی راد

مشاور خانواده

مشاور خانواده : سارا قربان زاده

 

 

کدخبر: 1019936 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟