نیاز باغداران تفتی به حمایت مالی/ خرید توافقی در دستور کار است

محمد دهشیری در گفتگو با رکنا از یزد گفت: باغداری در شهرستان تفت به دلایل مختلف صرفه اقتصادی ندارد و کشاورزان هم بهره چندانی از فروش محصول انار خود به دلالان ندارند از این حمایت مالی، انگیزه آنها را برای نگهداری از باغات افزایش خواهد داد.

وی با بیان اینکه زمان برداشت محصول انار این شهرستان ازنیمه مهرماه لغایت نیمه آبان ماه است، اظهار داشت: باغداران شهرستان تفت به دلایل مختلف از جمله خشکسالی ها و آفات و کاهش کیفیت و درنتیجه متقاضی خرید دچار ضرر شده اند و در این شرایط نیز حتی دلالان بیشترین سهم را از فروش انار شهرستان دارند و چیزی عاید کشاورز نمی شود.

فرماندار تفت افزود: یکی از راهکارهای بلند مدت برای حفاظت از باغات پرداخت تسهیلات بلاعوض و کم بهره به شرکت تعاونی باغداران شهرستان است تا به این ترتیب بنیه شرکت قوی شده و برای حمایت از باغداران وارد عمل شود اما متاسفانه سازمان جهاد کشاورزی استان اعتبار مورد نیاز را ندارد.

وی دیگر اقدام را فراهم کردن فرصت خرید توافقی انار از سوی دولت عنوان کرد و افزود: این راهکار نیز در حال حاضر شدنی نیست چرا که اعتباری برای آن دیده نشده است به این ترتیب باید به سمت راهکارهای کوتاه مدت روی آورد.

فرماندار تفت یکی از اقدامات برای حمایت از کشاورزان تولید کننده انار را رایزنی با بازار میوه و تره بار تهران برای عرضه مستقیم انار شهرستان تفت از کشاورز به عرضه کننده عنوان کرد و افزود: همه این راهکارها کوتاه مدت است.

دهشیری از دیگر اقدامات به برگزاری جشنواره هایی از جمله جشنواره انار شهرستان تفت دانست که باعث می شود ضمن شناخت بیشتر مردم استان از محصولات انار و فرآورده های آن، فرصت معرفی آن در کل کشور فراهم شده و خریدار بیشتری پیدا کند.

یزد/ سمیه گلابگیریان

کدخبر: 836175 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟