فعالیت بیش از سه هزار دستگاه تاکسی در سطح شهر همدان

به گزارش رکنا در استان همدان، محمد رضا بیاناتی  با اشاره به ناوگان حمل و نقلی شهر همدان گفت: حدود ۳۴۴۳ دستگاه تاکسی با اشکال مختلف سواری، ون و آژانس و سایر در سطح شهر فعالیت دارند که به نوعی غیر مستقیم همکار سازمان محسوب می شوند که با احتساب نیروی کمکی به ۷۰۰۰ نفر می رسد که در  حوزه تاکسیرانی فعال هستند و وظیفه حمل و نقل مسافر را برعهده دارد. 

رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل و بار و مسافر شهرداری همدان افزود: روان سازی حمل و نقل عمومی در حوزه اتوبوسرانی نیازمند حمایت شهرداری و دولت کمبود نقدینگی، نیروی راننده و مشکلات اقتصادی از مشکلات اتوبوسرانی است. 

وی با اشاره به تنوع و گسترده بودن خدمات و وجود مشکلات مالی و انسانی در حوزه معاونت اتوبوسرانی گفت: اتوبوس ها در دو بخش خصوصی و سازمانی فعالیت دارند که اتوبوس‌های بخش خصوصی در مالکیت شهرداری است و بهره برداری به افراد واگذار می‌شود که در این مجموعه ۱۰۰۰ نفر فعال هستند. 

رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل و بار و مسافر شهرداری به تشریح آمار خدمت رسانی به شهروندان در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ اشاره کرد و افزود: در مجموع بالای یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از سازمان خدمت دریافت کرده اند که در ایام کرونا این آمار۴۰ درصد افت داشته است.

وی عنوان داشت: این سازمان با مجموعه بزرگی از مردم و افراد سازمان روبه روست و بیشتر افراد کم بضاعت، حواشی و نیمه پایین شهر از اتوبوس استفاده می کنند.

وی به هزینه های گزاف اتوبوس ها اشاره کرد و اظهار داشت:  میزان هزینه برای حمل یک مسافر اتوبوس در سال ۱۴۰۰ برابر با ۴ هزار و ۷۸۰  تومان بوده است که فقط ۱۰۰۰ تومان دریافت شده است و رقم یارانه پرداختی خیلی رقم بالاست. وی اظهارداشت: امیدواریم  تسهیلات و‌ کمک های دولتی به دلیل افزایش هزینه‌های خرید و نگهداشت اتوبوس ها در سال ۱۴۰۱ رشد کند.

بیاناتی عنوان داشت: هزینه بیمه اتوبوس معادل یک میلیارد، هزینه نگهداری یک دستگاه اتوبوس به طور متوسط یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است که ماهانه به حدود بین ۳۰ تا ۳۵ میلیون تومان می رسد که برای ۱۳۵ دستگاه اتوبوس به دلیل افزایش قیمت لوازم یدکی، تعویض و تعمیرقطعات مختلف، تعویض روغن و ایجاد آسیب از سوی شهروندان بر اتوبوس ها این هزینه‌ها افزایش خواهد یافت که بدون کمک های شهرداری و دولت مدیریت حوزه حمل و نقل مقدور نخواهد بود.

رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل و بار و مسافر شهرداری همدان  قیمت هر دستگاه اتوبوس را معادل ۵ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: این سازمان با ارائه خدمات به افراد کم بضاعت و نیروی انسانی بالا و حداقل هزینه دریافتی که دارد نباید نگاه درآمدی به این سازمان داشت بلکه یک سازمان خدماتی است.

این مسئول، حوزه اتوبوسرانی را در خط مقدم برخورد با چالش های اجتماعی و مردم  دانست گفت: مشکلات مختلف اقتصادی و اجتماعی در حمل و نقل به خصوص اتوبوسرانی ارائه خدمات را با مشکل روبه رو می کند.

وی گفت: همدان به دلیل طراحی دایره ای شکل حمل و نقل را با مشکل مواجه می کند و این موضوع باعث ایجاد مشکلاتی شده است چرا که شهروندان زمانی از حمل و نقل بهره می گیرند که به موقع به مقصد برسند.

بیاناتی به معضل کمبود پایانه ها در مرکز شهر اشاره کرد و افزود: خیابان ها و مرکز شهر همدان به پایانه خودروهای سواری مسافری مبدل شده است و  پایانه ویژه پیاده سوار کردن مسافر و  پایانه تاکسیرانی در بافت مرکزی شهر کم داریم که زیبنده  شهر گردشگری همدان نیست و ضروری است در طرح های جامع و موقت در مدیریت شهری این موضوع مورد توجه قرار گیرد. 

بیاناتی به مشکلات نیروی انسانی در حوزه اتوبوسرانی اشاره داشت و عنوان کرد: با کمبود راننده مواجه هستیم که از سال ۹۴ بازنشسته شده اند و جایگزین نیامده است و سازمان به دنبال بکارگیری راننده تخصصی به صورت قانونمند است با مجوز است.

رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل و بار و مسافر شهرداری همدان با بیان اینکه قبلا اتوبوس با هزینه کمتر تعمیر می شد افزود: هر سال بر هزینه تعمیر اتوبوس افزوده می شود ولی بازسازی اتوبوس ها از قبل شروع شده است که ۸ دستگاه خودرو توسط شهاب خودرو بازسازی شده است  و ۱۰ دستگاه دیگر بازسازی شده است که در صورت پرداخت میزان مازاد توسط شهرداری به مجموعه می پیوندد و حمل و نقل روان تر می شود. 

وی افزود: تلاش این است حوزه اتوبوسرانی از حالت رکود خارج شود که ۵۰ دستگاه اتوبوس با استخدام راننده و رسیدگی به چرخه حمل و نقل وارد می شود چرا که  رضایت مردم از حمل نقل موجب رضایت از شهرداری و نظام خواهد شد. وی گفت سیستم حمل و نقل دچار مشکلات حاد است به طوری که بدنه برخی اتوبوس ها پوسیده ، قیمت یک جفت لاستیک ۱۵ میلیون و تعمیر ساده موتور ۱۰۰ میلیون و یک جام شیشه به ۵ میلیون تومان می رسد. 

رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل و بار و مسافر شهرداری همدان: در حوزه ساماندهی و نظم بخشی وانت بارها و کامیونت ها فعالیتهای خوبی صورت گرفته است. 

بیاناتی به حجم بالای خدمات در حوزه معاونت حمل و نقل بار و کالا اشاره کرد و اظهار داشت:  حدود ۱۲۵۰۰ خودروی وانت، کامیونت با حدود۴۵۰۰ تا ۵۰۰۰ نفر راننده در سطح شهر فعال هستند که شناسایی، کدگذاری ساماندهی شده اند و برای آنها دفترچه صادر شده است که این گروه بزرگ باید مورد نظارت قرار گیرند،  تخلفات کنترل و کارت سوخت آنها تمدید شود که حجم وسیعی از کار در شهر همدان روی دوش این سازمان است که در مدیریت شهری به چشم نمیاد.

 وی افزود: افراد درگیر با این سازمان در مجموع به ۱۵ هزار نفر می رسد که در زیر مجموعه سازمان سروکار دارند و خدمات می گیرند که معاش آنها به سازمان وابسته است.

فعالیت در حوزه حمل و نقل تعطیل بردار نیست

 بیاناتی با بیان اینکه کار در سازمان حمل و نقل تعطیلی ندارد افزود: نظارت بر تمام فعالیت های سازمان از طریق بخش مهمی با عنوان مدیریت بازرسی صورت می گیرد. وی افزود: حوزه بازرسی و کمیته انضباطی با نظارت و رسیدگی به نکات مثبت، ابلاغیه ها، نرخ گذاری ها و تخلفات احتمالی رانندگان تاکسی و اتوبوس فعالیت دارد که آیین نامه آن مشخص و به صورت سراسری و کشوری عمل می کنند.

رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل و بار و مسافر شهرداری همدان گفت: در سال گذشته در کمیته انضباطی به ۳۰۰ تا ۴۰۰ پرونده با موضوع افزایش غیرمجاز نرخ ها تشکیل و رسیدگی گردید که در مدیریت جدید با اعلام نرخنامه به موقع با چالش کمتری روبه رو شده ایم. 

این مقام مسئول به دستاوردها و تحولات سازمان اشاره کرد و اظهار داشت: بزرگترین ضعف حمل و نقل در کنار مشکلات اقتصادی مربوط به حوزه ساختاری و عدم ادغام صحیح بوده است که ساختارآن به خوبی جا نیفتاده است. بیاناتی افزود: با تلاش مجموعه همکاران ساختار نظم گرفته و با اصلاح چارت تشکیلاتی و استقرار سیستم مالی، درآمدی، انبار و کارپردازی منسجم کارها به خوبی پیش می رود و درآمد نسبت به سال قبل بهتر شده است. بیاناتی به درآمد های مغفول سازمان اشاره کرد و افزود: این موضوع در قالب تعرفه ها مصوب پیگیری شده است.

رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل و بار و مسافر شهرداری همدان به اهمیت حوزه روابط عمومی در شهرداری اشاره کرد و عنوان کرد: روابط عمومی حوزه تخصصی و مهم است که باید دارای تجهیزات و امکانات کافی در حوزه اطلاع رسانی باشد. وی به اهمیت حوزه فضای مجازی و سیستم رسانه ای در مدیریت شهری اشاره کرد و عنوان داشت: به دلیل عدم اطلاع رسانی خدمات و وظایف شهرداری به مردم مدیریت شهری در مظان اتهام است و لازم است موضوع  آموزش در حوزه روابط عمومی تقویت شود و از پتانسیل تبلیغات سازمان برای اطلاع رسانی استفاده شود.

 

کدخبر: 772188 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟