مریوان با تئاتر خیابانی در جهان شناخته شد

به گزارش خبرنگار رکنا از سنندج، سیروس همتی گفت: در مریوان با اشاره به جایگاه امروز تئاتر خیابانی مریوان، اظهار کرد: جشنواره تئاتر خیابانی مریوان امروز از مرزهای جغرافیایی خودمان عبور کرده و در بین گروه‌های نمایشی خارج از کشور شناخته شده است.

وی با بیان اینکه به عنوان کسی که در حوزه تئاتر کار می‌کنم اجراهایی در چند کشور دنیا داشته‌ام، افزود: در این اجراها هم شنیدم و هم گروه‌هایی خارجی را دیدم که وقتی صحبت از تئاتر ایران شد اسم مریوان را آوردند و از این بابت به خودم بالیدم که جشنواره تئاتر خیابانی مریوان یک جشنواره بین‌المللی است.

این بازیگر و هنرمند کشور تصریح کرد: این اولین حضور رسمی بنده در جشنواره تئاتر خیابانی مریوان در مقام داوری بود البته در دوره‌های بازخوان بوده‌ام.

همتی با بیان اینکه در نخستین روزی که در ساعت 2 بازبینی برای بنده در پارک شانوی مریوان گذاشته بودند این سوال برایم پیش آمد که مگر ساعت دو ظهر هم وقت بازبینی است و به این ساعتی که انتخاب شده بود خندیدم چرا که براساس شناخت و آگاهی که در اجرای تئاتر خیابانی در نقاط مختلف داشتم، هرگز باور نمی‌کردم در آن ساعت اصلا کسی حاضر به دیدن تئاتر باشد.

وی گفت: حضور گرم و عاشقانه مردم مریوان در زمان اجراها در ساعت‌های مختلف در این چند روز نشان از عمق علاقه و اعتماد و تعهد مردم مریوان به تئاتر دارد.

داور پانزدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان تصریح کرد: من و خیلی‌های دیگر مریوان و دریاچه زریوار را با جشنواره تئاتر خیابانی شناختیم شاید اگر تئاتر خیابانی برگزار نمی‌شد هرگز پای ما به این خطه باز نمی‌شد.

وی خاطرنشان کرد: گاهی اوقات برگزاری جشنواره‌ها معرفی مکان و لوکیشن دارند و احساس قلبی من این است که مریوان و زریوار با برگزاری این جشنواره نه تنها در بسیاری از استان‌های کشور بلکه در آن طرف مرزها نیز شناخته شده‌ و سر زبان‌ها پیچیده است.

داور پانزدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان افزود:‌ امروز جشنواره تئاتر خیابانی مریوان واقعا در بین گروه‌های خارجی شناخته شده است و در گپ زدن‌هایی که در اجراهای سایر کشورها داشته‌ام به عینه مشاهده کردم که جشنواره تئاتر خیابانی مریوان حتی بیش از جشنواره فجر شناخته شده است.

همتی اضافه کرد: تا امروز پانزده دوره جشنواره تئاتر خیابانی برگزار شده است نقاط ضعفی دارد که البته بخشی از آن به محدودیت‌های کرونا مربوط است اما از متولیان و مجریان برگزارکننده این جشنواره می‌خواهم به محض اینکه کرونا تمام شود با تلاش و جدیت تمام سعی کنند جشنواره را به آن دوران طلایی که داشته بازگردانند.

وی اضافه کرد: علی‌رغم تمام محدودیت‌های کرونایی که همه ما به آن واقف هستیم، جشنواره خوبی است به عنوان داور بخش دگرگونه‌ها، کودک و نوجوان و جشنواره جشنواره‌ها احساس خوبی داریم و به مسئولان و دبیر جشنواره بابت برگزاری این جشنواره تشکر می‌کنم.وی افزود: خیلی از استان‌ها به بهانه کرونا کلا جشنواره‌های تئاتر  خود را تعطیل و حتی اعتبار آن را نه در مسیر تئاتر بلکه در سرفصل‌های دیگر هزینه می‌کنند به خاطر برگزاری جشنواره تئاتر خیابانی مریوان ازهمه برگزار کنندگان تشکر می‌کنم.

داور پانزدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان تصریح کرد:‌ انتظار می‌رود بعد از کرونا به لحاظ کمی و کیفی این جشنواره به زمان اوج و دوران طلایی خود برگردد.

وی با بیان اینکه متاسفانه تئاتر در کشور ما مرده و چراغ تئاتر خاموش شده است، عنوان کرد:‌ امیدوارم این چراغ هرچه زودتر روشن شود و شاهد بهتر شدن حال تئاتر باشیم.

داور پانزدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان اضافه کرد:‌ بودجه تئاتر باید صرف گروه‌های نمایشی شود پیشنهاد من این است، بودجه تئاتر را باید صرف گروه‌هایی بکنند که به خاطر کرونا و اهمیت فاصله گذاری اجتماعی در خانه می‌مانند و بیرون نمی‌آیند و کمپین‌های در خانه می‌مانیم راه‌اندازی می‌کنند اینها باید مورد حمایت و در کانون توجه مسئولان و متولیان امر قرار گیرند.

وی تصریح کرد: امیدوارم با ریشه‌کن شدن کرونا تئاتر در کشور جان دوباره‌ای بگیرد اما اگر کرونا فعلا وجود دارد مسئولان به صورت ویژه از هنرمندان این عرصه به ویژه افرادی که به خاطر احترام به جامعه و حفظ سلامت آنها کار را تعطیل کرده‌اند داده شود.

عبدالحکیمی/ کردستان

 

کدخبر: 735331 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟