توانمندی فولاد مبارکه برای صادرات اسلب گازترش

به گزارش رکنا از اصفهان،مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه افزود:  با  اولین مراجعه  همکاران شرکت نفت به شرکت فولاد مبارکه، ایده و مسئله اولیه مطرح گردید. پس از آن جلساتی در سطوح مختلف تشکیل شد و بعد از ایجاد اراده جمعی و قطعی برای تولید تختال موردنیاز این پروژه در فولاد مبارکه، برای اولین بار و با همکاری گروهی از کارشناسان فولاد مبارکه و وزارت نفت، اسلب گازترش در سال ۹۸ در شرکت فولاد مبارکه تولید شد.

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت نیز در آیین بهره‌برداری از خط لوله و پایانه نفتی انتقال نفت خام گوره به جاسک اظهار کرد: فرایند ساخت و تأمین تجهیزات این پروژه مهم ملی از سال ۹۷ آغاز و عملیات لوله‌گذاری آن در تیرماه سال ۹۹ با دستور رئیس‌جمهوری شروع شد. این خط لوله با قطر ۴۲  اینچ (۱۰۶) و طول ۱۰۰۰ کیلومتر اجرا شده که نفت خام سنگین و نیمه‌سنگین ایران را  از منطقه گوره در استان بوشهر به بندر جاسک در استان هرمزگان منتقل می‌کند. امیدواریم این طرح به‌عنوان مهم‌ترین طرح پایه‌ای، زمینه‌ساز توسعه اقتصادی منطقه مکران باشد و پس از سال‌ها، این کار روند توسعه این مکان را به جریان اندازد.

وزیر نفت گفت: در همه بخش‌های این خط لوله و همین‌طور همه تأسیسات مرتبط، تمامی الزامات و استانداردهای ملی و بین‌المللی ازجمله استاندارد IPS و API رعایت شده است.

زنگنه گفت: در آغاز این پروژه، قراردادهایی برای تأمین ۴۰۰ هزار تن ورق «نیز» مقاوم به نفت‌ترش و تأمین پمپ‌های ۶ مگاواتی  با شرکت‌های خارجی منعقد شد که به دلیل تحریم‌ها، تأمین اقلام  بسیار سخت بود.

وی اضافه کرد: به همین دلیل یک کار مشترک یک‌ساله بین شرکت ملی نفت ایران، شرکت فولاد مبارکه و شرکت فولاد اکسین تعریف شد تا بتوانند به استاندارد تولید تختال توسط فولاد مبارکه و استاندارد تولید ورق توسط فولاد اکسین دست یابند.

وزیر نفت خاطرنشان کرد: بخش اصلی ورق موردنیاز این طرح که یک ورق مقاوم به نفت و گازترش است، برای اولین بار در ایران ساخته و تأمین شد. همچنین پمپ‌های ۶ مگاواتی نیز به ۵۰ پمپ 2.5 مگاواتی تبدیل و  در ایران ساخته شد. در نتیجه،  طرح عظیم خط لوله انتقال نفت خام  گوره به جاسک جلوه‌ای از درهم شکستن تحریم‌ها و تکیه بر توان داخلی است

اصفهان -بهمن راعی

کدخبر: 710085 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟