تاثیرات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای سفر رییس‌جمهور ایران به عربستان

 علی رضا عنایتی، دیپلمات ارشد وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که این روزها در فضای مجازی بعضا از وی به عنوان گزینه اصلی تهران برای تصدی مسئولیت سفارت ایران در عربستان نام برده می‌شود ، به تشریح آخرین تحولات در روابط ایران با عربستان و همچنین تعدادی دیگری از کشورهای جنوبی حاشیه خلیج فارس از جمله عمان ، امارات و کویت پرداخت و ضمن اعلام این خبر که برنامه‌ریزی برای سفر پادشاه عمان به ایران در حال انجام است، گفت: امارات از رییس جمهور ایران، برای شرکت در اجلاس جهانی آب و هوا که سال جاری در این کشور برگزار می‌شود، دعوت به عمل آورده است .

 عنایتی ادامه داد: در مورد روسای نمایندگی‌های ایران در عربستان، اعم از دفتر نمایندگی دائمی ایران در سازمان همکاری‌ اسلامی و چه در مورد روسای نمایندگی‌های ایران در ریاض و جده، تصمیماتی  در داخل کشور و  وزارت خارجه ایران اتخاذ شده و بر اساس برنامه ریزی و زمان، کار در این حوزه به پیش می‌رود.

زمان سفر وزیران امور خارجه ایران و عربستان به ریاض و تهران

وی با بیان اینکه آقای امیر عبداللهیان در اولین گفت‌وگوی تلفنی خود با آقای "فیصل بن فرحان" از وزیر خارجه عربستان برای سفر به تهران دعوت کرد و متقابلا طرف سعودی نیز از آقای امیرعبداللهیان برای سفر به این کشور دعوت کرد، گفت: اینکه این سفرها چه زمانی انجام شود و آیا این سفرها همزمان با بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور خواهد بود و یا قبل از آن؟ موضوعی است که می‌تواند مورد بحث باشد.

تاثیرات دوجانبه، منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای سفر آتی رییس‌جمهور ایران به عربستان

مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه در ادامه اظهار کرد : دیدار رییس‌جمهور از عربستان مهمترین دیداری است که در چارچوب روابط دو جانبه ایران و عربستان در دستور کار است.

وی با بیان اینکه  ان‌شاءالله این سفر در آینده صورت خواهد گرفت، تصریح کرد: ما دعوتنامه کتبی پادشاه عربستان را در این زمینه دریافت کرده‌ایم. سفارت سوئیس در ایران به عنوان حافظ منافع عربستان در تهران این دعوتنامه را به ایران ارائه کرد و دعوتنامه تسلیم ریاست جمهوری ایران شد. رییس‌جمهور ایران نیز پاسخ کتبی به این دعوتنامه دادند و از طریق سفارت سوئیس در تهران، پاسخ ایران به مقامات سعودی ارائه شد. البته همه اینها مربوط به قبل از این است که روابط رسمی دو کشور از ۱۷ فروردین ماه سال جاری  آغاز شود.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه این سفر قطعا سفر بسیار مهمی خواهد بود، در این ارتباط ادامه داد: البته زمان دیدار از سوی دفتر رییس‌جمهور تعیین و از طریق وزارت خارجه پیگیری خواهد شد. این موضوع در دستور کار دو کشور قرار دارد و ما امیدواریم این سفر در زمان مناسبی انجام شود.

از سرگیری پروازهای برنامه‌ای بین ایران و عربستان بعد از  "حج تمتع"

عنایتی در مورد زمان آغاز پروازها بین دو کشور ایران و عربستان ، گفت: پروازهای مربوط به "حج تمتع"  ساز و کار مخصوص به خود را دارد که سال‌های گذشته نیز در همین چارچوب انجام می‌شد اما در مورد پروازهای برنامه‌ای، به نظرم از سرگیری این پروازها به بعد از ایام حج باز خواهد گشت. باید سازمان‌ها و نهادهای ذیربط دو کشور در این حوزه با یکدیگر جلساتی را برگزار کنند و در این ارتباط تصمیم‌گیری کنند.

وی با بیان اینکه پیش از این موافقتنامه حمل و نقل هوایی بین ایران و عربستان وجود داشته و اکنون نیز بر این اساس عمل خواهد شد، گفت: امیدواریم بر این اساس امکان سفر مستقیم اتباع ایران به عربستان و همچنین سفر اتباع عربستان به ایران برای زیارت و گردشگری هر چه زودتر فراهم شود و ارتباطات مردمی بین دو کشور در این زمینه با برقراری این پروازها تسریع شود.

کدخبر: 884767 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟