آیت الله علم الهدی: مسئولان مقابل احتکار و گرانفروشی بایستند
رکنا سیاسی: نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی گفت: مسئولان مقابل احتکار و گرانفروشی بایستند. زیرا به که به فرموده پیامبر اسلام، محتکر ملعون است.
به گزارش رکنا، آیت الله سید احمد علم الهدی نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی و امام جمعه مشهد در خطبه های نمازجمعه شهد اظهار کرد: منبع فکری اصلی ما باید فقه امام صادق (ع) باشد و اگر اینگونه شد، تقوای عملی را در رفتار و گفتار خواهیم داشت.
وی افزود: آموزههای امام صادق (ع) راهنما و راهبرد ما در هر موقعیت حساس اجتماعی است و راهبرد امروز معیشتی ما نیز در آموزههای امام صادق (ع) نهفته است. برای مثال وقتی گندم در زمان ایشان گران شد، از افرا منزل خواستند گندمها را در بازار بفروشند و و برای هر روز با همان قیمتی که مردم تهیه میکنند، نیاز از بازار تهیه کنند. همچنین فرمودند نان را از مخلوط گندم و جو تهیه کنند. این یک جریان منسوب به امام صادق(ع) یک راهبرد برای امروز ماست. مشکل امروز ما دور شدن از همین فقه امام صادق (ع) است.
آیت الله علم الهدی خاطرنشان کرد: ایشان در روایتی دیگر بیانصافی در معاملات را مورد ملامت قرار میدهند و برای شیعه امام صادق (ع) پولی که با بیانصافی به دست بیاورد حرام است. این که کالایی با ارز ۴۲۰۰ تومانی و با قیمت پایینتر تهیه شود و با نرخ جدید به مردم بدهند، این پول و این سود در مکتب امام صادق (ع) نجس است. با این پول نجس میخواهید عزیزانتان را بزرگ کنید و ارتزاق دهید؟
وی تاکید کرد: گرانی واقعاً بیتابکننده است و اینطور نیست که فکر کنیم گرانی بر مردم آسان تمام میشود. گرانی کالا چند اثر دارد: اول این که انسانها را بداخلاق میکند. دیگر آن که امانتداری را از میان میبرد و حتی انسان مجبور به دزدی میشود.
امام جمعه مشهد خاطرنشان کرد: بیائید از امام صادق (ع) پیروی کنیم و در سیره معیشتی جامعه از آموزههای آن حضرت بهره بگیریم. مسئولان مقابل احتکار و گرانفروشی بایستند. زیرا به که به فرموده پیامبر اسلام، محتکر ملعون است.
ریشه تقوای عملی در بینش صحیح فکری و گرایش باطن است
آیت الله علم الهدی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ریشه تقوای عملی در بینش صحیح فکری و گرایش باطن است و عامل اصلی تقوای عملی همین است.
وی افزود: انسان با اجبار نمیتواند رفتار و کردار خود را تنظیم کند. تغذیه فکر و روح انسان باید از یک منبع الهی باشد و نتیجه این تغذیه کامل معنوی، اجرای تقوای عملی در رفتار و کردار انسان است.
منبع: فارس
ارسال نظر