ارزش دلاری فعلی بازار بورس کمتر از 50 درصد ارزش آن در سال 1399 است / دولت از دستکاری بازار بپرهیزد

به گزارش رکنا، بازار سهام در حالی در سال جدید آغاز به کار کرد که شاخص بورس با رشد صعودی از سقف تاریخی مرداد ماه سال 1399 عبور کرد و وارد کانال دو میلیون و 100 هزار واحد شد. این صعود می تواند یادآور وضعیت بازار سهام در سال 1399و سقوط تاریخی شاخص باشد. مسئله ای که برخلاف اعتقاد کارشناسان حوزه سرمایه نه تنها با سال 1399 تفاوت دارد، حتی ارزش دلاری بازار با آن سال فاصله زیادی دارد و اگر دولت در بازار دستکاری نکند جای رشد بسیار بیشتری نیز می توان برای این بازار متصور شد.

در این خصوص گفتگوی رکنا با همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه را بخوانید:

همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه

ارزش دلاری فعلی بازار سهام کمتر از 50 درصد ارزش دلاری آن در مرداد ماه سال 1399 است

همایون دارابی ، کارشناس بازار سرمایه در ابتدا در پاسخ به این سوال که علت اصلی رشد شگفت انگیز شاخص در این روزها چیست، گفت: بخش عمده رشد شاخص بورس در روزهای اخیر به علت عقب ماندگی بسیار زیاد بازار سهام نسبت به بازارهای موازی و نرخ تورم است. از سال 1399بورس شروع به افت کرد و در سال های 1400 و 1401 نیز رشد نکرد. این در حالی است که قیمت ها در بازارهای موازی، بنگاه ها متشکل از املاک و مستغلات، ماشین آلات و دارایی های دیگر افزایش یافت.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه عملا یک جاماندگی و خلاء در بازار سرمایه وجود دارد که در حال جبران است، گفت: باوجود اینکه در هفته گذشته به سقف شاخص دو میلیون و 100 هزار واحد در 19 مرداد ماه 1399 رسیدیم و حتی در این مدت شرکت های بسیاری وارد بازار شدند اما هنوز ارزش دلاری بازار حتی به نیمی از ارزش دلاری بازار در مرداد ماه سال 1399 نرسیده است. ارزش دلاری مرداد ماه سال 1399 حدود 450 میلیارد دلار بود و در حال حاضر نزدیک به 190 میلیارد دلار است. به این معنی که بازار نسبت به تورم و ارزش دلاری یک جاماندگی بسیار زیادی دارد و آنچه در این روزها شاهد آن هستیم جبران این عقب ماندگی است.

دارابی در پاسخ به این سوال که رشد بازار سهام تا کجا ادامه دارد، گفت: این رشد تا جایی ادامه خواهد داشت تا ارزش بازار متناسب با بازارهای دیگر شود. وقتی میزان رشد بازارهای دیگر را با بازار سهام در نظر می گیریم متوجه می شویم که بازار سهام در دو سال اخیر هیچ رشدی نکرده است و باید این خلاء پر شود. پیگیری ارزش دلاری شرکت ها می تواند نشانه ای از این باشد که رشد بازار سهام تا کجا ادامه خواهد داشت.

او در ادامه افزود: رشد اساسی بازار سهام از طریق تورم و رشد اقتصادی صورت می گیرد. در حال حاضر بازار سهام از تورم بسیار عقب است. از سوی دیگر درخصوص رشد اقتصادی باید منتظر برنامه های دولت ماند و اینکه آیا این برنامه ها می تواند امسال به رشد تولید که شعار سال است ختم شود یا نه. اگر برنامه های دولت به رشد تولید ختم شود، تاثیر رشد تولید را نیز باید در رشد بازار لحاظ کرد.

این کارشناس بازار سرمایه درباره وضعیت رشد نمادها و اینکه برخی هنوز از سال 1399 رشدی نداشته اند، گفت: در حال حاضر تقریبا همه بازار و اکثر نمادهایی که وضعیت باثباتی دارند و مشکل عملیاتی ندارند در حال رشد هستند و توانستند از سال 1399 به لحاظ ریالی جلوتر بروند. اگر برخی نمادها در این روزها حتی نسبت به سال 1399 عقب هستند به علت مشکلات عملیاتی در آن شرکت ها است. به هر حال باتوجه به اینکه بازار در فاز تورمی قرار دارد تقریبا همه نمادها به نوعی با رشد همراه هستند و گروه خاصی پیشرو بازار نیست و همه نمادها و تمام گروه ها تقریبا نماینده ای در صدر بازار دارند.

دارابی در آخر درخصوص احتمال سقوط بورس و آنچه در سال 1399 شاهد بودیم، گفت: علت اصلی ریزش شاخص بورس در سال 1399 ناشی از افزایش بی رویه و نادرست نرخ بهره در میانه سال توسط بانک مرکزی بود. ابتدای سال 1399 بانک مرکزی نرخ بهره را کاهش و از حالت روز شمار به ماه شمار تغییر داد و یک سری منابع وارد بازار شدند. سپس در میانه سال نرخ بهره را افزایش و آسیب را در بازار بوجود آورد.

براین اساس دولت یک بازیگر مهم است و اگر دوباره دست به این اقدامات بزند بازار واکنش نشان می دهد. سه موضوع نرخ بهره، نرخ ارز و قیمت گذاری دستوری همواره تهدید جدی برای بازار سرمایه بوده و هست. امیدوار هستیم تجربه سال 1399 تکرار نشود و در بازار دستکاری صورت نگیرد.

کدخبر: 884885 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر گروه: اصغر آزاددل سمیه باغی
آیا این خبر مفید بود؟