آیا می توانیم به بهانه تولید داخل از جان انسان بگذریم؟ / آمار تلفات خودروهای ایران خودرو و سایپا در 7 سال گذشته

به گزارش رکنا، سردار سیدتیمور حسینی، جانشین رئیس پلیس راهور به تازگی در خبری درخصوص کیفیت خودروهای داخلی انتقاداتی را مطرح کرده است. اینکه 17 میلیون خودروی فرسوده در کشور وجود دارد و خودروهای داخلی توانایی کسب استانداردهای 85 گانه را ندارند. خودروهایی که با اضافه کردن پلاس یا اس به نام آنها بدون هیچ تغییری و یا دو رنگ شدن خودروها تنها برای افزایش قیمت انجام می شود و فاقد کیفیت لازم است و موفق به کسب استاندارد می شوند.

در ادامه امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت درخصوص اظهارنظرهای جانشین رئیس پلیس راهور در گفتگویی که با خبرنگار رکنا داشت، گفت: پلیس راهور بهتر است در گام اول ترافیک شهری و جاده ای را برطرف کند تا مردم بتوانند با آرامش رانندگی کنند و در گام دوم به کیفیت خودرو بپردازند.

در این خصوص گفتگوی رکنا با سردار سیدتیمور حسینی، جانشین رئیس پلیس راهور فراجا را بخوانید:

به اسم حمایت از تولید داخل با جان انسان ها بازی نکنیم

حسینی در ابتدا با بیان اینکه موضوعاتی که در جهان وجود دارند از یک میزان اهمیت برخوردار نیستند و نسبت به اهمیتی که دارند اولویت بندی می شوند، گفت: آیا از بین میلیاردها موضوعی که در دنیا وجود دارد چیزی ارزشمندتر از جان انسان وجود دارد؟ در مقایسه بحث حمایت از تولید داخل با جان انسان، کدام موضوع اولویت بالایی دارد؟

آیا می توانیم به بهانه تولید داخل از جان انسان بگذریم؟ وقتی باید از تولید داخل حمایت کنیم که کالای تولید شده بتواند نیاز مردم را برآورده کند. خودرو یک مقوله ای است که اگر دارای استانداردهای لازم نباشد، به اسم حمایت از تولید داخل با جان انسان ها بازی می کند.

بخشی از ترافیک امروز به خودروها مربوط است

جانشین رئیس پلیس راهور فراجا با اشاره به آیه 32 سوره مائده که "هر کس نفسی را بکشد مثل آن باشد که همه مردم را کشته، و هر کس نفسی را حیات بخشد مثل آن است که همه مردم را حیات بخشیده است."، گفت: اینکه از جان انسان در عالم هستی موضوع ارزشمندتری وجود ندارد حرف من نیست و این مساله را خداوند بارها در قرآن اشاره کرده است.

اینکه گفته می شود پلیس برود و ترافیک را حل کند، دست و پا زدن های بی منطق است. بخشی از این ترافیک به دلیل وضعیتی است که در خودروها با آن سروکار داریم و اگر لایحه خودروهای اسقاطی در مجلس تصویب شود، آخرین میخ به تابوت خودروهای اسقاطی زده می شود و وضعیت ما از چیزی که وجود دارد، بدتر خواهد شد.

*چندی پیش با الحاق یک تبصره‌ به ماده 10قانون ساماندهی صنعت خودرو، الزام خودروسازان به اسقاط خودروهای فرسوده و شماره‌گذاری خودروها ارائه گواهی اسقاط  به تصویب رسید؛ جزئیات این لایحه نشان می‌دهد خودروسازان می‌توانند به‌جای اسقاط خودروی فرسوده 1.5 درصد قیمت خودرو تولیدی را بپردازند و دیگر به‌دنبال اسقاط نباشند؛ این در حالیست که سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت ضمن تاکید بر اینکه این تصمیم برای خروج از بن‌بست  اتخاذ شد، معتقد است که برخلاف آنچه که تصور می‌شود، این لایحه، روند اسقاط را متوقف می‌کند، اتفاقا منجر به حرکت چرخ اسقاط خواهد شد.

اگر به جای خودروهای کشور، خودروهای استاندارد قرار دهیم، بالای 60 درصد آمار تصادفات، جانباختگان و مصدومین کاهش پیدا می کند

وی درخصوص نقش خودروهای فرسوده در تصادفاتی که منجر به مرگ می شود گفت: آنچه مشخص است این است که یک علت مستقیم وجود دارد و یک علت غیرمستقیم و تسهیل گر. در حوزه کارشناسی تصادفات بحثی به نام منطقه عدم فرار وجود دارد. یعنی محدوده ای که اگر راننده در آن محدوده قرار بگیرد برخورد با مانع قطعی است. این محدوده به میزان دقت راننده، سرعت و وضعیت فنی وسیله بستگی دارد.

یک بنز اس 500 اگر با سرعت 80 کیلومتر در ساعت در فاصله 5 متری یک مانع متوجه خطر شود بعد از یک متر می ایستد و با مانع برخورد نمی کند، ولی یک پراید و یک وانت نیسان امکان دارد با فاصله 30 متری با همان سرعت متوجه خطر شود، اما خودرو نمی تواند در همان 30 متر ترمز کند. من به عنوان یک کارشناس ادعا می کنم، اگر به جای همه خودروهای کشور، خودروهای استاندارد قرار دهیم، بالای 60 درصد آمار تصادفات و جانباختگان و مصدومین کاهش پیدا می کند. سهم خودروهای داخلی در تصادفات کشور حداقل 50 درصد است.

کدام یک از خودروهای تولید داخل قابلیت حفاظت از جان راننده و سرنشینان را دارد؟

حسینی با اشاره به قابلیت های فعال و غیرفعال و پیشا وقوعی خودرو گفت: خودرو می تواند باتوجه به امکانات فنی که دارد از وقوع تصادف جلوگیری کند و هم می تواند با امکانات و قابلیت هایی که دارد از جان راننده و سرنشینان محافظت کند. شرکت ولوو خودرویی ساخته است که اگر در آب سقوط کند، سرنشینان آن تا 5 ساعت زنده می مانند. این خودرو از هر ارتفاعی که سقوط کند سرنشینان آن سالم می مانند. سوال این است که کدام خودروهای تولید داخل این قابلیت ها را دارند؟

قانون باید اصلاح شود و برای پلیس نقش نظارتی قائل شود

جانشین رئیس پلیس راهور فراجا درخصوص نقش پلیس راهور در جلوگیری از شماره گذاری خودروهایی که استانداردهای لازم را ندارد گفت: براساس قانون تکلیف داریم که اگر یک خودرو مجوزهای لازم را از مراجع مشخص شده مانند محیط زیست، استاندارد، گمرک و وزارت صمت داشته باشد، پلیس می تواند اقدام به شماره گذاری کند.

در حال حاضر پلیس راهور تنها می تواند افکار عمومی را آگاه کند و نمی تواند خودروهایی که استانداردهای لازم را ندارند، پلاک نکند. قانون باید اصلاح شود تا برای پلیس نقش نظارتی دیده شود. براساس مقرراتی که وجود دارد پلیس راهور هیچ دخل و تصرفی در عدم شماره گذاری خودروهای غیراستاندارد ندارد و در قوانین برای پلیس این نقش دیده نشده است.

تاوان خطای انسانی نباید مرگ راننده و سرنشینان وسیله نقلیه باشد

حسینی با بیان اینکه سه مولفه تاثیرگذار راه، وسیله نقلیه و انسان در تصادفات نقش تعیین کننده ای دارند، گفت: حتما باید برای اصلاح امور هر سه این مولفه ها سامان دهی شوند و شرایط استاندارد و ایمن شود. گاهی برای نقش عامل انسانی در تصادفات درصد قابل توجهی قائل هستیم، اما به این مساله فکر نمی کنیم که امروزه تفکر غالب در دنیا این است که خطای انسانی پذیرفته شده است و این خطای انسانی را "راه بخشنده" و "خودروی بخشنده" جبران می کند.

وقتی راننده ای غفلت می کند و با خواب آلودگی رانندگی می کند، نباید تاوان این غفلت مرگ باشد. اگر راه و خودرو بخشنده و به تعبیر دیگر استاندارد و ایمن باشد، از کشته شدن انسان ها جلوگیری می شود. هنوز به کرات دیده می شود که ایربگ خودروهایی که به تازگی تولید می شود، باز نمی شود.

در این موارد کارشناسان سهم تقصیر را مشخص و اعلام می کنند. در تصادفاتی سهم تقصیر برای اداره راه و خودروسازان داخلی تعیین شده است.

آمارتصادفات به تفکیک خودرو

طبق آماری که جانشین رئیس پلیس راهور فراجا در اختیار خبرنگار رکنا قرار داد، براساس آمار پزشکی قانونی، تعداد جانباختگان و مصدومین به تفکیک خودرو و دو خودروساز سایپا و ایران خودرو به شرح ذیل است:

به اسم حمایت از تولید داخل با جان انسان ها بازی نکنیم / قانون باید اصلاح شود و برای پلیس نقش نظارتی قائل شود

به اسم حمایت از تولید داخل با جان انسان ها بازی نکنیم / قانون باید اصلاح شود و برای پلیس نقش نظارتی قائل شود

به اسم حمایت از تولید داخل با جان انسان ها بازی نکنیم / قانون باید اصلاح شود و برای پلیس نقش نظارتی قائل شود

کدخبر: 844540 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر گروه: اصغر آزاددل سمیه باغی
آیا این خبر مفید بود؟