نمی‌ توان به بهانه رشد صادرات، رفع تعهدات ارزی را نادیده گرفت

به گزارش رکنا، در حالی که تولید کنندگان از قانون رفع تعهدات ارزی به عنوان مانعی بزرگ و اصلی در مسیر صادرات یاد می‌کنند، محبی‌نجم آبادی معتقد است که این قانون با توجه به عدم اجرای قانون مالیات بر سوداگری، خیلی هم بد نیست و به نوعی می‌تواند نرخ ارز در کشور را کنترل کند.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی رکنا اظهار داشت: در حالی که قانون مالیات بر سوداگری اجرا نمی‌شود، رها کردن بازار ارز صادراتی باعث تبدیل کردن ارز به یک کالای سرمایه‌ای می‌شود و تورم را دامن می‌زند.

وی تأکید کرد: به نظر من باید یک مفاهمه‌ای بین بانک مرکزی و صادرکنندگان به وجود بیاید و در یک فضای تعاملی کار را جلو ببرند که همه در این موضوع ذینفع باشند.

محبی‌نجم‌آبادی در خصوص تغییر راهبرد دولت در تک نرخی کردن ارز نیز چنین گفت: ما الان در فضای سه نرخی هستیم، حال آن که باید این نرخ ها به هم نزدیک شوند. نظر آقای همتی وزیر اقتصاد هم همین است. ایشان هم معتقد است اگر قرار  است با فساد مبارزه کنیم، باید این نرخ ها به هم نزدیک شوند تا عملاً زمینه ایجاد رانت از بین برود.

نماینده مردم سبزوار در مجلس دوازدهم تأکید کرد: این اقدامی بود که دولت گذشته هم قصد انجامش را داشت، ولی موفق نشد. تنها اقدام زیانباری که انجام پذیرفت، جابجا کردن قیمت های پایین با قیمت های بالاتر بود. مثلا ارز 4200 تومانی به ارز 28 هزار و 500 تومانی تبدیل شد و همین طور اعداد بالاتر به بالاتر از خودشان تغییر کردند.

وی یادآور شد: اید‌ه‌آل‌ترین حالت ممکن، تک‌نرخی شدن ارز است ولی من بعید می‌دانم این کار در دولت چهاردهم هم عملیاتی شود.

کدخبر: 1049141 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟


وبگردی