روز جهانی انرژی پاک ناجی زمین خواهد بود؟

به گزارش رکنا به نقل از ایسنا، این تصمیم توسط امارات متحده عربی و پاناما امضا و اطلاعات آن توسط آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر (IRENA) مستقر در ابوظبی فاش شده است. این اعلامیه قبل از کنفرانس اعضای کنوانسیون چارچوب سازمان ملل در مورد تغییرات آب و هوا (COP۲۸) که از ۳۰ نوامبر تا ۱۲ دسامبر در شهر اکسپو دبی برگزار می‌شود، اعلام شده است.

فرانچسکو لاکامرا، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر گفت که تصمیم این آژانس نشان می‌دهد که انتقال انرژی برای مبارزه با تغییرات آب و هوا در کانون توجه قرار گرفته است.

امارات متحده عربی به‌عنوان میزبان و رئیس اجلاس آب و هوا می‌خواهد بر گذار به اهداف انرژی پاک تعیین شده برای سال ۲۰۳۰ تمرکز کند. امارات امیدوار است با اعضای کنوانسیون، هدف خود را برای سه برابر کردن ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر تا سال ۲۰۳۰ عنوان کند.

راهبرد انرژی امارات متحده عربی برای سال ۲۰۵۰، سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیارد درهمی (۵۴ میلیارد دلار) را پیش‌بینی می‌کند تا تقاضای انرژی پاک برای حمایت از رشد اقتصادی پایدار برآورده شود. برنامه‌هایی برای انتقال به انرژی‌های تجدیدپذیر در امارات از طریق ساخت نیروگاه هسته‌ای براکه، نیروگاه خورشیدی دو گیگاواتی در منطقه الظفره ابوظبی و نیروگاه خورشیدی پنج گیگاواتی در پارک خورشیدی محمد بن راشد آل مکتوم در دبی در دست اجراست و ابوظبی طی بیانیه‌ای اعلام کرده است که انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۲۷ از ۱۳۵ میلیون تن  سال ۲۰۱۶ به میزان ۳۰ میلیون تن کاهش می‌یابد. جهان باید تا سال ۲۰۳۰ سالانه ۱۰۰۰ گیگاوات انرژی تجدیدپذیر تولید کند تا به اهداف اجلاس پاریس برسد.

تصمیم آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر ممکن است با تعیین روزی برای انرژی پاک، ژست نمادین باشد اما هیچ راه دیگری برای افزایش آگاهی مردم در سراسر جهان در مورد نیاز به انرژی پاک برای جلوگیری از فاجعه آب و هوایی وجود ندارد. البته نیاز است که دولت‌ها، صنایع و بنگاه‌ها گام‌های عملی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای همچنین افزایش مولفه انرژی‌های تجدیدپذیر در سبد انرژی بردارند و این کار، چالش برانگیز است.

پنج اقتصاد برتر جهان، سهم عمده‌ای در تولید نفت و زغال سنگ مبتنی بر انتشار سوخت فسیلی دارند و ایالات‌متحده و چین در صدر قرار گرفتند. گفته می‌شود که اگر کشورهای فقیرتر به مسیر انرژی سبز روی آوردند، نیازمند کمک مالی و فناوری از سوی اقتصادهای توسعه یافته خواهند بود بنابراین انتخابی سخت است. گروه‌های فشاری مانند اتحادیه اروپا (EU) کشورهای فقیر را برای جلوگیری از انتشار گازهای گلخانه‌ای و اتخاذ روش‌های انرژی پاک، بدون وفاداری به وعده ارائه کمک‌های مالی برای انجام این کار، تحت فشار قرار داده‌اند.

کدخبر: 923539 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟