۷ میلیون نفر مخاطب سازمان بهزیستی هستند / ۹۰ درصد کودکان کار از اتباع هستند

به گزارش رکنا، علی محمد قادری، رئیس سازمان بهزیستی روز شنبه در نشست خبری خود با اصحاب رسانه افزود: ۲ میلیون و ۶۷۰ خانوار بالغ بر هفت میلیون نفر مخاطب بهزیستی هستند که اگر بخواهیم برنامه ارائه دهیم به عنوان تبصره ۱۴ به بهزیستی ابلاغ می شود و از منابع بودجه بهزیستی (هدفمندی) در حساب مددجو می نشیند.

وی اضافه کرد: منابع کمی برای اجرای سیاست‌های توانمندسازی و خروج از چرخه حمایتی وجود دارد بنابراین با ایجاد دبیرخانه بهره وری و شورای تحولی فقط به برنامه‌های تحولی خوب فکر می کنیم.

۱۳ دستگاه در جمع آوری و نگهداری کودکان کار نقش دارند

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: ۸۷ تا ۹۰ درصد کودکان کار و خیابان از اتباع خارجی هستند و قبل از آنکه نظام رهگیری برای شناسنامه‌دار کردن برای هویت حداقلی آنها داشته باشیم، نمی‌توانیم برنامه‌هایی برای آنها شروع کنیم.

قادری افزود: کودکان کار ایرانی جزو تکالیف بهزیستی است که در چند ماه آینده نسخه این برنامه مشخص خواهد شد.  

وی ادامه داد: کودکان کار و خیابان باعث ناراحتی و نگرانی می شوند و بیش از ۱۳ دستگاه در جمع آوری و نگهداری این  کودکان نقش دارند که البته زیاد کارساز نخواهد بود زیرا  اینکه در دوران پساترخیص کودکان کار چه اتفاقی می‌افتد، دستگاه ها باید آن را پیگیری کنند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: بخشی از کودکان کار و خیابان در کارگاه هایی که شناسنامه‌دار نیستند، مشغول کارند و بهزیستی نمی تواند آنها را شناسایی کند.

قادری با تاکید بر ضرورت راه اندازی شناسایی کودکان کار و خیابان از طریق عنبیه، افزود: در خصوص کودکان کار قرار است جلسه ای در وزارت کشور راه اندازی شود.

افتتاح ۲۸۰۰ واحد مسکونی برای مددجویان

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه ۲۸۰۰ واحد مسکونی در هفته بهزیستی آماده افتتاح است، گفت: در راستای برنامه نهضت ملی مسکن، ساخت ۴۰ هزار واحد مسکونی طرح ریزی شده است.  

وی در ادامه از رونمایی پیشخوان مجازی بهزیستی خبر داد وگفت: ثبت الکترونیک درخواست ها در این درگاه انجام می‌شود و درگاه حرفه ای بین دستگاه هایی است که می خواهند خدمات سامان دیده در اختیار مردم قرار دهند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: تلاش می کنیم تا سال ۱۴۰۱ پشت نوبتی جهیزیه را نیز به صفر برسانیم.

قادری افزود: در خصوص ارز ترجیحی و مسائل مترتب به مددجویان، دولت بسته های حمایتی متعددی پیش بینی کرده است.

جمعیت طی ۲۵ سال آینده وضعیت وخیمی خواهد داشت

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: جمعیت در  ۲۵ سال آینده وضعیت وخیمی خواهد داشت و این مساله مربوط به افراد دهه ۶۰ و ۷۰ است که فرزندآوری داشته باشند و دستگاه های مرتبط هم باید اهتمام بیشتری در این زمینه داشته باشند.

قادری با تاکید بر مناسب سازی محیط برای حضور موثر سالمندان در جامعه افزود: از نیروهای مسلح درخواست داریم، سربازانی که تحصیلات مرتبط با بهزیستی دارند، خدمت خود را در قالب پروتکلهای سالمندی بهزیستی طی کنند.

وی اضافه کرد: ممکن است در ۲۵ سال آینده برای جابجایی ویلچر فرد سالمند هم در خانواده ها دچار مشکل باشیم. اگر پنجره جمعیت بسته شود، مساله مراقبت و صیانت از بهزیستی بسیار مهم است.

چهار عنوان در معتادان متجاهر

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: چهار عنوان در معتادان متجاهر شامل صغر سنی، کبر سنی، زخم باز و ترنس ها را داریم که باید از سوی وزارت بهداشت، پیگیری داشته باشند اما ما پروتکل خاصی برای آنها نداریم.

قادری افزود: طبق سوابقی که از معتادان متجاهر به ما رسیده، این موضوع چالش اساسی است. افرادی که متجاهر و دارای زخم باز هستند حتما باید به مراکز درمانی معرفی شده باشند که وزارت بهداشت اعلام می کند معرفی شده اند اما پلیس می گوید این کار انجام نشده است.

وی ادامه داد: پیچیدگی خاصی در معتادان متجاهر داریم و باید بتوانیم شیوه نامه خود برای این جامعه نادر را ایجاد کنیم مثلا در ورامین مرکز زخم باز داریم و افراد بعد از اسکن اولیه و غربالگری به آنجا ارجاع داده می شوند.

دهه شصتی ها اهتمام جدی به موضوع فرزندآوری داشته باشند

قادری در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: مراکز تخصصی مراقبتی، امنیت روحی سالمندان را تضمین می‌کند، اما در ۲۴ سال آینده به علت بسته شدن پنجره جمعیتی آینده خطرناکی دیده می‌شود. باید دهه شصتی‌ها و دولت‌ها اهتمام جدی به موضوع فرزندآوری داشته باشند.

رئیس سازمان بهزیستی با بیان اینکه تا ۲۵ سال آینده ۳۰ درصد افراد جامعه سالمند خواهند بود، گفت: سالمندی موضوعی در ارتباط با مناسب سازی شهری است. دستگاه‌هایی که وظیفه مناسب سازی شهری را دارند باید این شهر را برای سالمندان، نابینایان و حتی زنان باردار فراهم کنند.

وی در پایان تصریح کرد: از سازمان نظام وظیفه انتظار داریم افرادی که تحصیلات مرتبط با موضوعات بهزیستی دارند بتوانند در مراکز این سازمان به عنوان خدمت سربازی فعالیت کنند.

کدخبر: 804359 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟