کشف مجسمه تاریخی توسط کارگران ساختمانی!

به گزارش رکنا به نقل از ایسنا، یک مجسمه مرمری بسیار سالم که یک مقام رومی را به تصویر می‌کشد توسط کارگران ساختمانی در وارنا، شهری ساحلی واقع در بلغارستان، کشف شده است.

«آرت‌نت» نوشت، این مجسمه که در اندازه یک انسان واقعی است، به اواخر قرن دوم یا اوایل قرن سوم میلادی تعلق دارد و در خارج از دیوارهای قلعه، جایی که قبلاً شهر باستانی «اودسوس» (Odessos) بود، پیدا شده است.

یک پیمانکار ساخت و ساز پس از کشف این مجسمه به مسئولان موزه تاریخ منطقه‌ای وارنا اطلاع داد.

این مجسمه سنگ مرمر سفید، ‌ مردی میانسال را با ریش کوتاه و لباس رومی همراه با طوماری در دست خود به تصویر کشیده است. مجسمه به طور قابل توجهی سالم باقی مانده است و فقط تاحدی به صورت آن آسیب وارد شده و  دست آن هم گم شده است. بر اساس نوشته یونانی که روی پایه مجسمه حکاکی شده است می‌توان دریافت که این مجسمه مردی به نام «Gaius Marios Hermogenes» را به تصویر کشیده است.

با توجه به پوشش این مرد می‌توان دریافت که شهروندی با جایگاه بالای اجتماعی یا به عبارتی دیگر از نخبگان شهر بوده است. یکی از باستان‌شناسان این فرضیه را مطرح کرده است که شاید دشمنان او این مجسمه را از محل جدا کردند و آن را به بیرون از دیوارهای شهر انداخته‌اند.

با این کشف، فصل جذاب دیگری به روایت تاریخی غنی وارنا اضافه شده است. این شهر که در ابتدا به عنوان یک مستعمره یونانی در سال ۵۷۰ قبل از میلاد تأسیس شد، به یک بندر بزرگ رومی در استان «موئسیا» تبدیل شد و در قرن دوم و سوم پس از میلاد رونق گرفت.