مهاجرت بی‌سابقه 5 هزار پرنده به باغ یک پیرمرد در گلستان! / فداکار این کشاورز را ببینید + فیلم

به گزارش خبرنگار محیط زیست رکنا، حدود 7 ماه پیش پرندگان  مهاجرکنارآبزی در باغی در روستای گز شرقی در استان گلستان اطراق کردند.

خلیج گرگان در سالهای اخیر با تغییرات اقلیمی و خشکسالی که داشته  دچار پسروی هایی در ساحل شده است و همین موضوع حاشیه امن زیست پرندگان  را تهدید می کند.

5 گونه حواصیل و  یک گونه اکراس و یک گونه برجسته به نام گاوچرانک آسیایی برای اولین بار در ایران دیده و ثبت شده است این گونه از شرق آسیا مالزی به این مکان مهاجرت کرده اند. این پرندگان از سیبری آمده اند و در منتهی الیه جنوب گرگان و شرق دریای خزر برای خود زیستگاهی جدید ساخته اند. پرندگانی که هر سال برای استراحت در این مکان اطراق می کردند این بار تصمیم گرفته‌اند به مسیر تاریخی مهاجرتشان ادامه ندهند و همین جا در این باغ کنار دریا بمانند.

 باغ پیرمرد 86 ساله  بندرگزی که به دور از دود و دم شهر در سکوت و در نزدیکی ساحل باغستانی طبیعی ایجاد کرده است و درختانش را به صورت ارگانیک سمپاشی می کند و به ادعای کارشناسان شاید همین ویژگی یکی از دلایلی باشد که این پرندگان این مکان را برای اسکان انتخاب کردند.

مجید گلعلی یکی از فرزندان مالک باغ به خبرنگار رکنا گفت: 7ماه پیش 200 پرنده در این باغ فرود آمدند و بعد 3 ماه به 3500 پرنده در این باغ اطراق کردند و سه ماه پیش جوجه هایشان هم سر از تخم درآوردند و بر  اساس سرشماری سازمان محیط زیست اکنون جمعیتشان به 5 هزار پرنده رسیده است.

او در ادامه توضیح داد:جهادکشاورزی برای نمونه برداری از این پرنده ها اقداماتی انجام داده و محیط زیست سرشماری از انواع این پرندگان را رکود و ثبت جهانی کرده است.

مجید گلعلی می گوید: باغ  پدرم در روستا محل امنی برای اسکان پرندگان کنارآبزی شده است و 3 عضو خانواده این باغدار ماموریت حفاظت از این باغ را برای حفاظت به عهده دارند.

علاوه براین باید اعلام کنم که هر سال محصولات باغ برداشت می شد اما امسال برای حفاظت از این پرندگان  پیرمرد باغبان از برداشت محصولش منصرف شده تا  به آشیانه پرندگان و تخم هایشان آسیب وارد نشود.برخی روزها مردم برای بازدید به این باغ می آیند و از فاصله 15 متری این فضا را می بینند.

براساس این گزارش،در جشنواره وجدان محیط زیست از این باغبان پیر تقدیر شده است البته سازمان جهادکشاورزی قول هایی برای جبران خسارت محصول به او داده است که تا کنون محقق نشده!

 

کدخبر: 1046902 ویرایش خبر
لینک کپی شد
منیره چگینی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟


وبگردی