۷ استان ایران در معرض خطر پشه آئدس و ابتلا به تب دنگی + علائم ابتلا و راه های درمان

به گزارش رکنا، دکتر شهنام عرشی در نشست خبری « تب دنگی » که امروز، سه‌شنبه ۱۲ تیر در وزارت یهداشت برگزار شد، اظهار کرد: نخستین مورد تب دنگی در ۲۶ اردیبهشت ماه سال جاری شناسایی شد. به همین دلیل اقداماتی مانند مه‌پاشی، سم‌پاشی و حشره کشی انجام داده‌ایم که این پشه را کنترل کنیم.

وی با بیان اینکه ۱۳۸ نفر از اردیبهشت ماه تا به امروز به تب دنگی مبتلا شده‌اند، گفت: هفت مورد ابتلای داخلی به تب دنگی گزارش شده است. پشه‌های آلوده در استان‌های بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان به ویژه چابهار شناسایی شدند و بنابراین در استان‌های همجوار مانند فارس، خوزستان و کرمان احتمال وجود پشه آلوده وجود دارد؛ خوشبختانه اگر چه بیماران آلوده ای شناسایی شده ولی تا کنون پشه آلوده در این سه استان وجود نداشته است. همچنین این پشه در استان گیلان شناسایی شده و دو استان شمالی کشور در خطر این پشه قرار دارند. خوشبختانه پشه شمال کشور نسبت به جنوب کشور خطر کمتری دارد. بنابراین می‌توان گفت حداقل هفت استان کشور در خطر پشه آئدس قرار دارند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به هفت مورد ابتلای داخلی تب دنگی خاطرنشان کرد: ابتلای هفت مورد به این معنا است که یک منطقه دارای پشه آلوده است و احتمال انتقال بیماری از انسان به انسان وجود دارد. همچنین ۱۲۵ نفر نیز از کشور امارات بیماری تب دنگی را به کشور آورده‌اند؛ این موضوع بیانگر این است که شهروندان سایر کشورها که در شهرهای امارات حضور دارند به بیماری تب دنگی بتلا شده‌اند.

عرشی اظهار کرد: حداقل هفت استان کشور و به ویژه چهار استان کشور در خطر هستند. وقتی ۱۲۵ نفر از مبتلایان ما در امارات مبتلا شدند یعنی هزاران نفر از شهروندان کشورهای دیگر هم مبتلا شده‌اند. حساسیت‌های لازم درباره استان‌های همجوار وجود دارد؛ به همین دلیل حساسیت لازم را برای استان‌های خوزستان، هرمزگان، بوشهر و سیستان و بلوچستان هم داریم. همچنین نسبت به استان‌های مازندران و گلستان نیز حساس هستیم.

عرشی با بیان اینکه احتمال اپیدمی این بیماری را رد نمی‌کنیم، گفت: نگرانی اصلی ما برای شهریور و مهرماه است که از گرمای هوا کاسته می‌شود و پشه‌ها در هوای آزاد به راحتی می‌توانند رفت و آمد کنند.

وی گفت: برد پرواز پشه ۵۰۰ متر است؛ به همین دلیل اینگونه نیست که از یک استان به استان دیگر پرواز کند. انتقال تخم آن هم ممکن است از طریق تایرهای کهنه ماشین‌ها و ... باشد.

به گزارش رکنا، تب دنگی یک بیماری منتقله از پشه است که در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری جهان شایع است و تب دانگ معمولی باعث تب و علائمی شبیه آنفولانزا می شود. با این حال، شکل شدیدتر دنگی می تواند منجر به خونریزی، خونریزی داخلی و مرگ و میر احتمالی شود.

در سرتاسر جهان، سالانه میلیون‌ها مورد دنگی مشاهده می‌شود که در مناطق گرمسیری شبه قاره هند، آسیای جنوب شرقی، آفریقا و بخش‌هایی از آمریکای لاتین بیشترین شیوع این بیماری وجود دارد. آمار WHO نشان می دهد که بروز دنگی در 20 سال گذشته 10 برابر شده است، از کمتر از نیم میلیون مورد گزارش شده در سراسر جهان به بیش از 5 میلیون مورد در سال 2019. و همان گزارش WHO نشان می دهد که نزدیک به 3.9 میلیارد نفر امروز باقی مانده اند. در خطر ابتلا به دنگی - که تقریباً نیمی از جمعیت جهان است.

بنابراین، درک علل، علائم، تشخیص و روش‌های درمان دنگی ضروری است - که می‌تواند به هر یک از ما کمک کند تا بهتر برای پیشگیری از بیماری آماده شویم یا در صورت ناخوشایند ابتلا به بیماری، مجهزتر برای درمان باشیم. آن را در مراحل اولیه

علل تب دنگی

تب دنگی از طریق نیش پشه پشه های ماده آلوده از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. ناقل اصلی انتقال، پشه Aedes aegypti است. و اگرچه راه اصلی انتقال از پشه به انسان است، انتقال مادر از مادر باردار به کودک نیز امکان پذیر است. با این حال، احتمال این کم است و عفونت دنگی مادر باید در یک زمان خاص در طول دوران بارداری رخ دهد. عفونت دنگی در دوران بارداری برای مادر و انتقال متعاقب آن به نوزاد می تواند منجر به زایمان زودرس، وزن کم هنگام تولد، ناراحتی جنین و سایر عوارض شود.

علائم تب دنگی

همانطور که در بالا اشاره شد، علائم رایج مرتبط با تب دنگی خفیف شبیه تب و آنفولانزای معمولی است. در حالی که اشکال شدیدتر باعث علائم خونریزی نیز می شود. افراد مبتلا به علائم خفیف دنگی احتمالاً در عرض 1-2 هفته پس از عفونت بهبود می یابند و علائم از 4 تا 10 روز پس از عفونت ظاهر می شوند.

این شامل:

- تب شدید

- سردرد شدید

- دردهای عضلانی و مفاصل

- حالت تهوع

- بثورات

- چشم درد

اشکال شدیدتر دنگی در کسانی که عفونت دوم دنگی داشته اند مشاهده می شود، و بعد از تب شروع به خودنمایی می کنند. علائم شدید دانگ عبارتند از:

- درد حاد شکم

- تهوع مداوم

- تنگی نفس

- خونریزی لثه و بینی

- خستگی مفرط

- خون در استفراغ یا مدفوع

- تشنگی مفرط

موثرترین راه برای پیشگیری، دور شدن از آب های راکد، استفاده از مواد دفع کننده پشه، نصب توری روی در و پنجره، سمپاشی برای کاهش تولید مثل پشه ضروری است. بهتر است با پوشیدن لباس آستین بلند، شلوار و پشه بند، از خطر نیش این پشه خود را حفظ کنید. 

گفتنی است کودکان بیشتر در معرض خطر تب دنگی هستند و عفونت های مکرر می تواند شدت بیماری برای آنها را افزایش دهند. افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، بیشتر مستعد ابتلا به تب دنگی شدید هستند. اگر فردی قبلا در بدنش دچار عفونت شده باشد، خطر عوارض ابتلا به این بیماری برای او بیشتر است. 

گزینه های درمان دنگی

برای موارد خفیف، درمان دنگی می تواند در خانه باشد، در حالی که موارد شدید بیماری ممکن است بر اساس شدت علائم نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشته باشد. در اینجا برخی از اجزای کلیدی درمان دنگی آورده شده است:

1. هیدراته بمانید: تب دنگی به دلیل تب بالا، استفراغ و اسهال می تواند باعث کم آبی بدن شود؛ لذا آبرسانی مجدد بسیار مهم است. مایعات زیاد مانند آب، محلول های آبرسانی خوراکی (ORS) و سوپ های شفاف بخورید. در موارد شدید، مایعات داخل وریدی (IV) ممکن است لازم باشد.

2. استراحت: برای کمک به بهبودی بدن از عفونت، استراحت کافی داشته باشید.

3. نظارت: مراقب علائم خود باشید. اگر آنها بدتر شدند یا علائم شدید دنگی در شما ایجاد شد، فوراً به پزشک مراجعه کنید. علائم هشدار دهنده دنگی شدید شامل درد شدید شکم، استفراغ مداوم، تنفس سریع، خونریزی لثه، خستگی و بی قراری است.

4. مراقبت های پزشکی: اگر تب شدید دانگ یا تب خونریزی دهنده دانگ را تجربه کردید، ممکن است نیاز به بستری شدن داشته باشید. در موارد شدید، ممکن است به تزریق خون یا سایر مداخلات پزشکی برای مدیریت عوارضی مانند خونریزی شدید یا تعداد کم پلاکت ها نیاز داشته باشید.

5. کنترل پشه: برای جلوگیری از انتشار دنگی از نیش بیشتر پشه جلوگیری کنید. از پشه بند، مواد دافع و پوشیدن لباس های آستین بلند استفاده کنید.

کدخبر: 1014379 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟