11/5 درصد جمعیت تهران سالمند هستند/ 15 هزار سالمند عضو کانون جهان دیدگان شهرداری تهران

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، غلامحسین ادب، معاون سلامت روان و اجتماعی اداره کل سلامت شهرداری تهران ​ در گفت و گو با رکنا در خصوص برنامه های شهرداری برای سالمندان شهر گفت: آمار دقیقی از تعداد سالمندان، بعد از سرشماری سال 1395 وجود ندارد؛ ولی نزدیک به 11 و نیم درصد از جمعیت شهر تهران، سالمند هستند. 

وی با تاکید بر اینکه سالمندی با برخی فقدان ها از جمله برخی بیماری ها، از دست دادن ها و... همراه است، تاکید کرد: در این دوره از زندگی، مشکلاتی برای فرد به وجود می آید که لازم است در جوانی، بر روی آنها کار شود تا مشکلات کمتر شوند. لازم به ذکر است که موضوعات مربوط به سلامت و خدمات پزشکی سالمندان، مربوط به وزارت بهداشت است و شهرداری، به عنوان یک نهاد اجتماعی می بایست به موضوعات اجتماعی سالمندان توجه کند.

غلامحسین ادب با اشاره به اینکه تنهایی و انزوا، در دوران سالمندی، از جمله مهم ترین موضوعاتی است که می بایست به آنها توجه شود، افزود: افراد در دوره سالمندی، با سر و سامان گرفتن فرزندانشان و رفتن آنها از خانه والدین، دچار سندروم «آشیانه خالی» می شوند که موجب می شود احساس تنهایی بیشتری بر آنها غلبه و آنها را منزوی تر از پیش کند.

این مقام مسئول در شهرداری تهران تاکید کرد: «تنهایی» یک موضوع روانشناختی است که به ادراک فرد از وضعیت خودش باز می گردد ولی انزوا به معنای تنها شدن و کاهش روابط اجتماعی است؛ لذا در این مسیر، وارد کردن سالمندان به عرصه های اجتماعی است و تسهیل مسیر آنها برای حضور در جامعه، از جمله وظایف شهرداری است. در این راستا، از سالهای پیش، کانون های جهان دیدگان شهرداری فعال شدند که با حضور سالمندان در محلات است برای توسعه روابط اجتماعی سالمندان ایجاد شده است. در واقع این کانون ها بستری برای افزایش روابط اجتماعی سالمندان ایجاد می کند.

وی در ادامه افزود: امسال نیز طرحی را با محوریت سرکشی به سالمندان تنها اجرایی کرده ایم؛ چراکه برخی از سالمندان، میل به حضور در بیرون از خانه را ندارند و این موجب انزوا می شود. با توجه به اینکه محدودیت های بودجه ای داریم، این مهم را به اعضای کانون جهان دیدگان واگذار کرده ایم که با پشتیبانی ما این کار را انجام می دهند. همچنین به مناطق، اعتباراتی را برای پشتیبانی جهت بازدید از کانون ها اختصاص داده ایم. لازم به ذکر است در کانون جهان دیدگان تهران، حدود 15 هزار نفر عضو هستند.

غلامحسین ادب تاکید کرد: در حوزه پیشگیری نیز دوره های آموزشی در سراهای محلات برای سالمندان برگزار می کنیم. از سویی دیگر، در محلات تورهای گردشگری یک روزه در محدوده شهر تهران به صورت رایگان برای سالمندان برگزار می شود. همچنین قرار بر این است که پنجمین دوره رقابت های نشاط سالمندی را برگزار کنیم. 

وی با اشاره به اینکه در سطح مناطق، جشن هایی ویژه سالمندان با عنوان یاد ایام برگزار می شود، گفت: برای روز جهانی سالمند نیز برای سالمندان برنامه ویژه ای در برج میلاد داریم. در طرح «دوشنبه های سالمندی» نیز سالمندان دور هم جمع شوند و برنامه های دسته جمعی را تجربه می کنند.

معاون سلامت روان و اجتماعی اداره کل سلامت شهرداری تهران در پایان گفت: لازم به ذکر است، سال گذشته، اولین مرکز «فراهنگ» را در منطقه 21 فعال کردیم که در آن به صورت تخصصی به ارائه خدمات به اعضای بالای 60 سال کانون های جهان دیدگان می پردازیم. این خدمات شامل روانشناسی، فیزیوتراپی، تشکیل گروه های موسیقی، انجام بازی های شناختی و... می شود. به زودی در منطقه یک نیز مرکز جدید افتتاح خواهد شد و تا انتهای سال، سه مرکز فراهنگ دیگر هم فعال می شوند. 

کدخبر: 1012445 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟