پیگیری جمع آوری مجسمه شهری «ما»
مرمتی در کار نیست، «ما» را برچیدند
رکنا: حالا مجسمهساز «ما» انگشت حیرت به دهان دارد، تمام تلاشهای او برای بازگرداندن ما به خیابان بینتیجه مانده بود، اما گزارشی با عنوان «شهری که تاب ما ندارد» بعد از حدود سه ماه بیخبری، به پاسخگویی یکی از مسوولان شهرداری، آن هم به شکل توییتری منجر شده است.
مجسمه ما / سید مجتبی تقوی نژاد، معاون روابط عمومی شهرداری تهران پس از درج گزارش «اعتماد» در توییتر، نوشت که « بار اعتراضی داره، پاسخ هیچکدام از مسوولان شهرداری تهران به سوال دلیل جابهجایی نیست. مجسمه ما به دلیل نیاز به مرمت و جلوگیری از آسیب بیشتر جمعآوری شده است که پس از انجام عملیات ترمیم با همکاری سازنده، مجددا در محل نصب خواهد شد.»
«اعتماد» برای سنجش صحت ادعای مرمت، تماس مجددی با آقای «شاهین صیقلی» مجسمهساز ما داشت. صیقلی که پیش از این نیز به بیخبریاش از جابهجایی ما اشاره کرده و گفته بود که اگر به لطف یکی از دوستانش نبود، هرگز نمیفهمید که «ما» کجا رفته است، حالا به «اعتماد» میگوید: «من از اردیبهشت تا حالا صبر کردم، مرا ترساندند و برای چند ماهی پیگیری نکردم چون گفته بودند مجسمه اعتراضی است. از اردیبهشت تا حالا منتظر تماس بودم، اما تاکنون شهرداری با من تماسی نگرفته است.»
مجسمهساز ما، تعریف میکند که پس از پیگیریهای فراوان، حتی انجمن مجسمهسازان نیز نتوانسته بود سرنوشت این مجسمه را پیگیری کند، در این مدت و حتی پس از انتشار گزارش« اعتماد»، هیچ تماسی از سوی شهرداری با او گرفته نشده است. چرا؟ «چون این سرنوشت بیینال است، نمایشی از سمت زیباسازی شهرداری که بعد از اتمام، دیگر پیگیری نمیشود.» گرچه معاون روابط عمومی شهرداری تهران اصرار بر این دارد که مجسمه ما به دلیل «مرمت»، جابهجا و به انبار دپوی شهرداری منتقل شده است، صیقلی میگوید که این نوع برخورد برای مرمت منطقی نیست. مرمت جزیی مجسمه بتنی که سه تن وزن دارد، باید در محل صورت بگیرد.
صیقلی میگوید که زخمهای ما در حدی کوچک بودند که میتوانستند با یک بتونهکاری ساده در محل ترمیم شوند. علاوه بر آن، برای مرمت اساسی این اثر نیاز به قالب بتنی آن است، این قالب نزد سازنده آن است و بدون داشتن آن صحبتکردن از مرمت اساسی اثر بیمعناست. نکته مهمتر در رد این توجیه معاون روابط عمومی شهرداری تهران، بیخبری مطلق سازنده از مجسمه و حتی مرمت آن است.
صیقلی ادامه می دهد: «من از مرمت ما استقبال میکنم و هر همکاری لازم را هم انجام میدهم، اما آسیب اصلی به مجسمه در همین جابهجایی صورت گرفته است.» جرثقیلهای شهرداری که ما را بردند، برخلاف گفته معاون روابط عمومی، تلاشی برای مرمت آن نداشتند، جابهجایی اثر غیراصولی بود زیرا آسیبهای اصلی به محل اتصال میم و الف، دقیقا به دلیل همین جابهجایی رخ داده است.
علاوه بر این، صیقلی میگوید که حدود یک سال و نیم، برخی از ریختگیهای بتن در همان مقابل ورودی بازارچه صنایعدستی، از سوی شهرداری ترمیم شده بود، و اگر قرار به مرمت بود، دوباره میشد با اندک زمان و اندک کار دورگیری، بدون جابهجایی «ما» را ترمیم کرد. بهرغم این موضوع، مجسمهساز «ما» همچنان در انتظار دریافت پاسخی از سوی شهرداری است تا بتواند «ما» را دوباره به خیابان بازگرداند، زخمهای «ما» را در جابهجای غیراصولی شهرداری مرمت کند و «ما» را دوباره به شهر پس بدهد.
ارسال نظر