علیرضا دبیر مردی برای تمام فصول  + سکانس هایی از رهبری دبیر برای کشتی ایران

به گزارش رکنا، علیرضا دبیر  کشتی‌گیر پیشین، سیاستمدار، و مدیر ورزشی اهل ایران است. او رئیس فدراسیون کشتی ایران است. و پیش از آن از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۶ عضو دوره‌های سوم و چهارم شورای شهر تهران بود. او در دوره سوم شورای شهر تهران ریاست کمیته ورزش و در دوره چهارم نیز ریاست کمیسیون برنامه و بودجه این شورا را برعهده داشت. دبیر همچنین مدتی نایب‌رئیس کمیته ملی المپیک ایران و رئیس کمیته ورزشکاران این نهاد بوده است.

دبیر در دوران حرفه‌ای خود در کشتی برندهٔ مدال طلای دستهٔ ۵۸ کیلوگرم بازی‌های المپیک ۲۰۰۰ سیدنی شد که تنها مدال تیم ملی کشتی ایران در این بازی‌ها بود و تا ۱۶ سال بعد کسب مدال طلای المپیک در کشتی آزاد ایران تکرار نشد. او در سه وزن مختلف توانست در مسابقات قهرمانی کشتی جهان چهار بار پیاپی فینالیست شود که صاحب یک مدال طلا در ۱۹۹۸، و سه مدال نقره در ۱۹۹۹، ۲۰۰۱ و ۲۰۰۲ شد. او در فینال بازی‌های آسیایی ۲۰۰۲ با مصدومیت شدید از ناحیه کتف مواجه شد که زمینه‌ساز ناکامی او در بازی‌های المپیک ۲۰۰۴ آتن و کناره‌گیری زودهنگام از دنیای کشتی بود.

علیرضا دبیر بار دیگر پا در المپیک گذاشته و این بار رهبر اصلی کشتی ایران در المپیک است. علیرضا دبیر در مصاحبه پیش از اعزام تیم ملی به المپیک گفت همه کاری را که می توانستم برای این بچه ها انجام دادم.علیرضا دبیر در آن مصاحبه انتظارات از کشتی را پایین آورد و و نگذاشت فشار ها بر روی ورزشکاران ایرانی بیشتر شود. او مردی با اصطلاحات و گویش مخصوص به خودش که بارها مورد انتقاد قرار گرفت به عنوان رئیس فدارسیون کشتی در امر رهبری خوب و پر قدرت ظاهر شده است. علارغم تمام اتفاقات و بدبیاری ها در فینال یزدانی و امیرحسین زارع علیرضا دبیر و تیمش را می توان در المپیک 2024 پاریس موفق خواند. این تیم با کسب دو طلا و سه نقره و یک برنز توانست تا حدودی انتظارات را برآورده کند و امروز با کسب یک طلا و یک برنز دیگر حتی جاودانه شود.

کدخبر: 1028438 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟