دلیل محرومیت فیلم تی تی از داوری در جشنواره فیلم فجر + فیلم
رکنا: حرف های کارگردان و بازیگران فیلم تی تی را درباره این فیلم سینمایی بخوانید.
به گزارش رکنا، تی تی فیلمی ایرانی محصول ۱۳۹۹ به کارگردانی و تهیهکنندگی آیدا پناهنده و نویسندگی مشترک ارسلان امیری و پناهنده است. این فیلم در سی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور داشت اما به دلیل اینکه نمایش اول آن در سیوسومین جشنوارهٔ بینالمللی فیلم توکیو ۲۰۲۰ بود، از داوری در دو بخش بهترین فیلم و بهترین کارگردانی محروم شد.
خلاصه داستان تی تی
ابراهیم، استاد فیزیک دانشگاه که روی تئوری پایان دنیا کار میکند، در بیمارستان با خانم نظافتچی عجیبی به نام تی تی آشنا میشود که به روش رحم اجارهای، فرزند زوج ناباروری را باردار است. آشنایی این دو آغاز ماجرایی بزرگی است که زندگی هردوشان را تغییر میدهد. فیلم تی تی را اینطور میتوان تعریف کرد؛ فیزیکدان بیماری که روی تئوری پایان دنیا کار می کند، در بیمارستان با خانم نظافتچی عجیبی به نام تی تی آشنا می شود که به روش رحم اجارهای، فرزند زوج ناباروری را باردار است. آشنایی این دو آغاز ماجرایی بزرگی است که زندگی هردوشان را تغییر می دهد. داستان، فضا و شخصیت اصلی تا حدود زیادی یادآور و برگرفته از جاده شاهکار فدریکو فلینی است.
عوامل و بازیگران فیلم تی تی
تهیهکننده و کارگردان: آیدا پناهنده، فیلمنامه: ارسلان امیری و آیدا پناهنده، مدیر فیلمبرداری: فرشاد محمدی، طراح صحنه و لباس: امیر اثباتی، موسیقی: علیرضا افکاری
بازیگران: پارسا پیروزفر ، الناز شاکردوست، هوتن شکیبا ، سودابه جعفرنژاد، امیر حامد، مهدی فریضه، هیلدا کردبچه، رضا عموزاد، زینب شعبانی، هانیه کاظمی و مهرانه بهنهاد
حرف های کارگردان و بازیگران درباره فیلم
آیدا پناهنده، کارگردان تی تی
رگههای مذهبی و عرفانی نه فقط در این اثر بلکه در فیلمهای قبلی من هم دیده میشود و رگ و ریشه ایمانی در آیدا پناهنده وجود دارد که نوشته میشود و به تصویر درمیآید.
فیلم تیتی برای من شبه قدیسی بود که به دلیل گذشته کولیوارش به جهان واقعیتری نسبت به ما رسیده بود. جادوگر واژه درستی نیست، چیزی که میتوانم بگویم این است که برای من «تیتی» یک شبه قدیس بود.
من یاد گرفتم که در فیلم خودم را به رخ نکشم و از رخشان بنیاعتماد یاد گرفتم که آن سوی دوربین مسائل دیگری هم وجود دارد.
کاراکتر «امیر ساسان» پر از تناقض است و وجوه مثبت و منفی در وجودش دیده میشود، مانند تمامی آدمها.
امیدوارم بتوانم شرافتم را نسبت به سینما حفظ کنم. این آخرین فیلم من در شمال ایران است و میخواهم از مردم این خطه تشکر کنم. امیدوارم که فیلمهای من را دوست داشته باشید.
الناز شاکردوست، بازیگر نقش تی تی
تکنیک در رسیدن به نقشها به کمک من میآید. اما از جایی به بعد همه تکنیکها را فراموش خواهی کرد و با زندگی کردن با نقش این فرایند صورت میگیرد.
من به کارگردانها، جنسیتی نگاه نمیکنم و بیشتر برایم وجه انسانی نقش مهم است. اما به هر حال زمانی که زنها کنار هم قرار میگیرند و از هم حمایت میکنند نتیجه کار بسیار شگفتانگیز میشود.
به نظر من این موضوع اتفاق بدی نیست که بازیگر در فیلمهای تجاری که لودگی ندارد بتواند مخاطبانی را با خود همراه کند تا به خاطر او به تماشای سینمای هنری بنشیند. من با چنین انتخابهایی تجاربی را با خودم به سینمای جدیتر میآورم.
ما در زمستان و در سی و پنج جلسه این فیلم را کار کردیم و دلم میخواهد بگویم شرایط این فیلم شرایط معمولی نبوده و امیدوارم از این کارحمایت کنید.
هوتن شکیبا بازیگر
من حضور در ژانر کمدی را دوست دارم، اما هدف من قبول کردن نقشهایی است که برایم چالش به همراه داشته باشد و ژانر فیلم برایم اهمیتی ندارد.
نقد اولیه فیلم تی تی در زمان جشنواره سی و نهم فجر
در سینمای ایران که دیگر عادت کردهایم به دغدغههای اجتماعی، فضاهای خشن و چرک و شخصیتهای به ته خط رسیده، فیلم تی تی مسیر کاملا متفاوتی را رفته و فیلمی گرم، دوستداشتنی و با مایههایی از فانتزی در فضاسازی و شخصیتپردازی است که میتواند حال و هوای مخاطبش را عوض کند و حداقل به مفهوم زندگی امیدوارانه نگاه میکند. ترکیب سه بازیگر اصلی فیلم حسابی جواب داده. به غیر از پارسا پیروزفر و هوتن شکیبا که توانایی آنها برای عموم مخاطبان ثابت شده است، الناز شاکردوست به شخصیت اصلی فیلم به معنای واقعی کلمه روح و جان بخشیده و احتمالا بهترین نقشآفرینی در تمام کارنامهاش را با خلق شخصیت تی تی به انجام رسانده. اگر تا مدتی پیش شک داشتید که بالاخره شاکردوست توانسته خودش را از جایگاه سابق بازیگر فیلمهای کمدی و عاشقانه بازاری بالا بکشد یا نه، کافی است او را در ۲ فیلم مهم تی تی و ابلق ببینید تا بهتان ثابت شود که حالا میشود برای نقشهای سخت و پیچیده هم روی این بازیگر حساب کرد. در پشت صحنه هم عوامل به کمک پناهنده آمدهاند تا فضایی متفاوت و خیالی را برای فیلمش بسازد و در این میان سهم فرشاد محمدی فیلمبردار بیش از بقیه است.
با وجود واکنشها و نقدهای تحسینآمیز، مسلما منتقدانی هم هستند که نسبت به فیلم نظر چندان مثبتی ندارند و اقبال عمومی نسبت به فیلم را بیشتر ناشی از وضعیت کنونی جشنواره و فضای تلخ و عبوس دیگر آثار میدانند تا کیفیت و اصالت خود اثر. در هر صورت باید پذیرفت که حتی با وجود استقبال نسبی هم فیلم تی تی به یک نقطه عطف در کارنامه آیدا پناهنده تبدیل شده و از حالا حساسیت و کنجکاوی بیشتری پیرامون آثار بعدیاش وجود دارد.
اگر با شخصیت اصلی و اتمسفر فیلم همراه شوید، تی تی فیلم محبوب شما خواهد بود و نکات مثبت آن به چشمتان میآید وگرنه، پیرنگ و شیوه گسترش خط داستانی آن چندان قانعکننده نیست و از همان اول بین شما و فیلم فاصله میاندازد و تا پایان هم نمیتوانید با آن همراه شوید. در عین فضای مدرن و نزدیکی به الگوهای رئالیسم جادویی، تی تی از الگوهای قدیمی در فیلمها و داستانهای ایرانی استفاده میکند که در آن افراد ساده و گاه شیرینعقل به دلیل معصومیت خود جنبهای فرانسانی و عرفانی پیدا میکنند، با این تفاوت که شخصیت اصلی یک دختر خیالباف دور از هیاهوی زندگی شهری است که در کمال سادگی میخواهد زندگی همه اطرافیانش را بهتر کند و همین سادگی و مهربانی به معجزهاش تبدیل میشود.
خط داستانی فیلم بیشتر بهانهای است برای همراهی با شخصیتهای اصلی و بازیهای خوب هم موجب شده تا این پرسه زدن با کاراکترها به تجربهای لذتبخش تبدیل شود و فراموش کنید که در خیلی از جنبهها پرداخت شخصیتها با اما و اگر همراه است. مسلما با توجه به آثار به نمایش درآمده در جشنواره سی و نهم فجر ، تی تی جزو فیلمهای برتر بوده و اگر پیشفرض محدودیت برای داوری نبود، حتما در ۲ بخش بهترین فیلم و کارگردانی هم میتوانست مدعی نامزدی باشد. با این وجود نباید فراموش کرد که آیدا پناهنده همچنان میتواند فیلمهای بهتر و بزرگتری بسازد و به روند صعودیاش در مسیر فیلمسازی ادامه بدهد.
جوایز و افتخارات فیلم تی تی آیدا پناهنده
تندیس بهترین بازیگر نقش اول زن برای الناز شاکردوست – جشن انجمن منتقدان سینمای ایران – دوره چهاردهم
تی تی، نامزد ۳ سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه، بهترین فیلمبرداری و بهترین موسیقی از سی و نهمین جشنواره فجر شد و در جشنواره فیلم توکیو (۲۰۲۰) حضور داشت.
ارسال نظر