رهبران حزب توده بازداشت شدند

به گزارش رکنا، کانال تلگرامی مرکز اسناد انقلاب اسلامی روزشمار امروز ۱۶ اردیبهشت ماه را منتشر کرد.


16 اردیبهشت 1381

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب در ارتباط با حادثه غرق شدن 6 دانش آموز در دریاچه مصنوعی پارک شهر تهران طی پیامی خواستار «مجازات عبرت آموز متخلفان و مقصران این حادثه تأثرانگیز» شدند.

16 اردیبهشت 1374

بیل کلینتون رئیس جمهور وقت امریکا، تحریم‌های اقتصادی جدیدی تحت عنوان «تحریم‌های ثانویه‌» علیه ایران وضع کرد. به موجب تحریم‌های ثانویه که دوماه پس از محروم کردن شرکتهای امریکایی از معاملات نفت و گاز با ایران صادر شد، شرکتهای امریکایی از کلیه معاملات اقتصادی با ایران منع شدند.

16 اردیبهشت 1366

ویلیام کیسی رئیس سازمان «سیا» در آغاز جلسه بازجوئی از مشاوران ریگان و دست اندرکاران رسوایی سفر مک فارین به تهران، ناگهان درگذشت.

16 اردیبهشت 1363

احسان طبری تئوریسین حزب توده در نخستین بخش از یک برنامه تلویزیونی تصریح کرد : «مارکسیسم سرشار از فریب و سراب است و تمامی اشتباهات و خطاهای مارکسیستها سرچشمه ایدئولوژیک دارد.» وی گفت : «ایدئولوژی حزب توده که مارکسیسم بود، موجب انزوای حزب در جامعه شد.»

16 اردیبهشت 1363

جرالد فورد رئیس جمهور اسبق آمریکا گفت: اگر ایران در جنگ بر عراق پیروز شود، جز فاجعه برای دولتهای میانه رو عرب نخواهد بود. بنابراین همه این کشورها باید به حمایت از حکومت بعثی عراق برخیزند.

16 اردیبهشت 1360

نخست وزیری و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طی پیامهایی به مناسبت درگذشت « بابی سندز » چریک ارتش جمهوریخواه ایرلند ، از قیام مردم آن سرزمین تجلیل کردند .

16 اردیبهشت 1360

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نسبت به اقدام دولت کویت در اعطای وام دو میلیارد دلاری به رژیم صدام در شرایط جنگ تحمیلی، شدیداً اعتراض کرد.

16 اردیبهشت 1359

مهدی بازرگان نخست وزیر با انتشار اطلاعیه‌ای ضمن حمایت از کاندیداتوری مسعود رجوی برای دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی، اظهار امیدواری کرد وی به مجلس راه یابد.

16 اردیبهشت 1359

جیمی کارتر رئیس جمهور آمریکا به مناسبت ورود اجساد سربازانی که در جریان عملیات مداخله در طبس جان خود را از دست داده بودند سه روز در سراسر آمریکا عزای ملی اعلام کرد.

16 اردیبهشت 1359

«لرد کارینگتون» وزیر خارجه انگلستان که دیروز عملیات شکست خورده آمریکا در طبس را «قانونی و شجاعانه» خواند، امروز پس از ملاقات با جیمی کارتر رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد مداخله نظامی، کمکی به آزادسازی گروگانهای آمریکایی در تهران نخواهد کرد.

16 اردیبهشت 1357

امام خمینی در مصاحبه‌ای با روزنامه لوموند فرانسه گفت‌: کمال مطلوب‌، یک دولت وحکومت اسلامی است، ولی مقدم بر آن سرنگون ساختن حکومت خودکامه ایران است‌.

16 اردیبهشت 1357

حکومت پهلوی رژیم کودتایی «نورمحمد تره‌کی» در افغانستان را به رسمیت شناخت.

16 اردیبهشت 1357

در جریان زد و خورد میان دانشجویان دانشگاه ملی با گارد مستقر در دانشگاه بخشی از غذاخوری دانشگاه آتش گرفت و شیشه های آن خرد شد و یک اتومبیل متعلق به دانشگاه نیز به آتش کشیده شد. امروز مراکز دانشگاهی شهرهای شیراز، اصفهان، بابل، کرمان و کاشان نیز روز ناآرامی داشت.

16 اردیبهشت 1356

روزنامه انگلیسی زبان تایمز نوشت ایران به بزرگترین بازار کالاهای غربی در آسیا مبدل شده است.

16 اردیبهشت 1354

مجید شریف واقفی یکی از اعضای سازمان مجاهدین خلق در پی ایستادگی بر مواضع اسلامی خود و نپذیرفتن مواضع جدید و التقاطی برخی رهبران این سازمان به دست سران این گروه به شهادت رسید.

16 اردیبهشت 1354

لایحه تأسیس مترو برای تهران و حومه به تصویب نهائی مجلس شورای ملی رسید.

16 اردیبهشت 1353

عبدالعظیم ولیان وزیر سابق تعاون به سمت استانداری خراسان و نیابت تولیت آستان قدس رضوی منصوب شد.

16 اردیبهشت 1350

امیرعباس هویدا نخست وزیر در جلسه حزب ایران نوین در توجیه از دست دادن بحرین گفت: بحرین دختر ماست. ولی دختر بزرگ می شود و شوهر می کند و می رود ولی به هر حال نور چشم ماست!

16 اردیبهشت 1338

«مستر گس‌» رئیس هیأت مدیره نفت انگلیس که قرارداد سال 1328 او با وزیر دارایی وقت ایران، زمینه‌ساز نهضت عمومی برای ملی شدن صنعت نفت گردید، وارد تهران شد.

16 اردیبهشت 1334

متعاقب سخنرانیهای افشاگرانه آیت الله فلسفی علیه فرقه ضاله بهائیت تظاهرات گسترده ای از سوی مردم تهران علیه این فرقه برگزار شد و ساختمان حضیرهالقدس مرکز مخفی اجتماع بهائیان تخریب و به تصرف مردم درآمد. در شیراز نیز خانه علی محمد باب تخریب شد.

16 اردیبهشت 1332

فرمانداری نظامی تهران و حومه در گزارشی تصریح کرد موضوع ربودن و قتل سرتیپ افشارطوس رئیس شهربانی، در منزل دکتر مظفر بقایی طرح ریزی شده بود.

16 اردیبهشت 1320

دولت آلمان از طریق سفارتخانه خود در تهران خواستار همکاری دولت ایران برای رساندن سلاح و مهمات آلمانی به دولت رشید عالی گیلانی در عراق شد. دولت گیلانی که در فروردین آن سال به قدرت رسیده بود به آلمان گرایش داشت.

16 اردیبهشت 1316

رضاشاه بازداشت گسترده رهبران حزب توده را بادستگیری دکتر ارانی آغاز کرد.

16 اردیبهشت 1316

تقی ارانی از رهبران حزب توده بازداشت شد.

16 اردیبهشت 1312

رضاشاه با پیشنهاد «سر جان کدمن» رئیس هیأت مدیره شرکت نفت انگلیس و ایران برای تمدید قرارداد دارسی تا 1993 موافقت کرد!

16 اردیبهشت 1300

اولین شماره روزنامه «قرن بیستم» در 16 صفحه به مدیریت میرزاده عشقی در تهران منتشر شد.

16 اردیبهشت 1290

جمع بسیاری از زنان در اصفهان به علت قحطی و کمبود نان دست به تظاهرات زدند. در حمله زنان به بلدیه و غارت اموال آن‌، رئیس بلدیه به قتل رسید و جسدش در میدان شاه آویخته شد.

16 اردیبهشت 1288

«سر پرسی کاکس» کنسول انگلیس در بوشهر و مأمور سیاسی آن کشور در خلیج فارس به شیخ خزعل تضمین داد که دولت انگلستان نخواهد گذاشت دولت ایران به موقعیت او و جانشینانش لطمه ای وارد آورد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 565234 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟