در حالی که بسیاری به استناد سخنان حسن روحانی در گفت‌وگوی اخیر تلویزیونی‌اش و توصیه‌های مکرر فعالان سیاسی چشم انتظار شنیدن بی پرده و شفاف حقایق درباره علل پیدا و پنهان مؤثر در شرایط حال حاضر کشور بودند؛ رئیس جمهوری ترجیح داد در سخنرانی خود از چنین رویکردی اجتناب کند. اما دادن کدهایی همچون «تاریخ دقیق تغییرات نابهنگام و غیرمنتظره در کشور، 5 دی 96 است» و «اگر وحدت داشته باشیم، فیضیه که مرکز انقلاب است، محلی نمی‌شود که عده‌ای آب به آسیاب دشمن بریزند» مسائل مهمی بودند که می‌شود گفت تا حدودی این انتظارها را برآورده ساخت.

حسام‌الدین آشنا، از مشاوران رئیس جمهوری اما در دفاع از این رویکرد روحانی و مذمت ضمنی موضع مجلس در توئیتر خود نوشت: «روحانى یک بار دیگر هزینه حفظ آرامش و عدم ایجاد تنش در کشور را پرداخت. او می‌داند که باید سنگ زیرین آسیاب باشد. موفقیت دولت در گرو اصلاح مسیر و ارتقای تدبیر و تعامل فعال‌تر با مجلس و مردم است. سر خم مى سلامت شکند اگر سبوئی» او در توئیتی دیگر، روند جلسه سؤال از رئیس جمهوری را این گونه توصیف کرد که: «1. جلسه امروز مجلس نماد قدرتمندی از بلوغ مردم سالاری دینی در 40 سالگی جمهوری اسلامی بود. 2. معلوم شد می‌توان توهین نکرد، بگم بگم نکرد، فیلم مخفی نشان نداد، دیگران را متهم نکرد و پاسخ سؤالات را با آرامش و متانت ارائه نمود. 3. معلوم شد مجلس در کمال اقتدار می‌تواند پاسخ‌ها را نپذیرد.»

تفسیری که علیرضا زاکانی، فعال سیاسی اصولگرا هم به نحوی با آن هم‌رأی بود و نوشت: «باید به دولت و مجلس تبریک گفت. سؤالات مجلس شفاف و محترمانه بود و پاسخ‌ها گرچه اقناع کننده نبود اما بویی از لجاجت نداشت. ‌بلوغ مسئولان کشور مهم‌ترین دستاورد امروز مجلس بود که در کنار استفاده درست سؤال از رئیس جمهوری، امید است با پیگیری مسئولان شاهد کاهش مشکلات مردم باشیم.»

مصطفی تاجزاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در تفسیری متفاوت نوشت: «روحانی می‌توانست با تبیین علل و عوامل اصلی مشکلات کشور، گام بلندی در جهت رشد آگاهی‌های عمومی بردارد و مشارکت ملت را برای حل معضلات، خنثی‌کردن کارشکنی‌های دولت پنهان و طمع‌ورزی‌ ترامپ Trump جلب کند. رأی منفی مجلس نشان داد نگفتن حقایق، رقیب را جری و مردم را ناامید می‌کند.»

محمدعلی ابطحی هم در توئیتی جلسه دیروز مجلس را این طور ارزیابی کرد که «آقای روحانی امروز بدجوری توی سیاست رودست خورد. به جای هر توضیح جدی یک منبر- واقعاً منبر- در فضیلت وحدت رفت. ناصح امین شده بود. ولی مخالفانش در عوض سکوت کردند و چراغ خاموش و بدون هزینه فقط رأی ندادند. فاعتبروا یا اولی السیاسه»

احمد زیدآبادی، روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب اما در کانال تلگرامی خود به ارزیابی تمایل جامعه به شنیدن پشت پرده‌ها و اجتناب رؤسای جمهوری همچون حسن روحانی و محمد خاتمی از پاسخ دادن به این انتظار پرداخت و نوشت: «به نظر من دامن زدن به این ماجرای «پشت پرده» چیزی جز نوعی سرگرمی Hobby و تفنن نیست. اصلاً ما را چه کار به پشت پرده؟ چرا همین روی پرده را نمی‌چسبیم؟ به قول سعدی شیرازی: رنگ رخسار خبر می‌دهد از سِّر ضمیر! نمایندگانی که در حین نطق رئیس جمهوری توان لحظه‌ای ساکت نشستن و تحمل شنیدن را ندارند و دائم با موبایل یا با یکدیگر حرف می‌زنند، روی چه حساب و کتابی باید قادر به حل معضلات این کشور باشند؟ این ناتوانی از سر و روی‌شان می‌بارد؛ چه نیازی است آن را به پشت پرده نسبت دهیم.»

محمدرضا عارف:

لازم بود که آقای روحانی در اظهاراتش دقیق‎تر به موانع کار می‎پرداخت که این کار را انجام نداد. شاید یکی از دلایلش ضیق وقت بود. در حالی که اگر موانع را مطرح می‎کرد و با همکاری مجلس برای رفع موانع پیگیری‎هایی را انجام می‎داد، نتیجه بهتری هم می‎گرفت.

احمد توکلی:

در فرآیند سوال حتماً نباید نمایندگان قانع شوند، بلکه این یک نماد از فرآیند دموکراتیک و مردم‌سالارانه است. قانع‌ نشدن نمایندگان بدان معناست که اشکالی در بعضی سیاست‌های رئیس ‌جمهوری یا اقدامات برخی همکارانش وجود دارد.

اشرف بروجردی:

روحانی نخواست شرایط را ملتهب کند و خیلی آرام از کنار مسائل گذشت. نمی‌خواهم بگویم دولت هیچ خطایی ندارد، هر دولتی مصون از اشتباه نیست اما اینکه همه حملات را متوجه رئیس جمهوری کنیم، جفا به عملکرد دولت در این مقطع زمانی است.

ناصر ایمانی:

آقای احمدی‌نژاد سؤالات نمایندگان را با شوخی و تمسخر پاسخ می‎داد و آن جلسه را به مزاح گرفته بود که در واقع نوعی تحقیر مجلس بود. اما آقای روحانی در مجلس، متین و مستدل به سؤالات نمایندگان پاسخ دادند. ادبیات و برخورد آقای روحانی با نمایندگان کاملاً محترمانه بود.

صادق زیباکلام:

به نظر می‌رسد که سکوت آقای روحانی تاکنون هیچ دستاوردی نداشته است. وقایع دیروز در مجلس نشان داد که سکوت رئیس ‌جمهوری به معنای ضعف تلقی می‌شود و این گونه نیست که تندروها بگویند حالا که رئیس‌ جمهوری آتش‌بس اعلام کرده، ما نیز یک مقدار مراعات کنیم.

محسن غرویان:

از همان ابتدا قرائن و شواهدی وجود داشت که سؤال از رئیس‌ جمهوری، ریشه‌ای سیاسی دارد. لذا آنهایی که با اهداف و اغراض سیاسی موضوع سؤال از رئیس ‌جمهوری را دنبال می‌کردند، قبل از هر پاسخ و بحثی تصمیم گرفتند تا قانع نشوند.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

مردان شیطان صفت دستان دختر 17 ساله را بعد از آزار تتو کردند! + تصاویر

جسد زنانه با لباس ورزشی را می شناسید؟! / در بابلسر پیدا شد

این 6 مرد اعدام می شوند!

جزییات بی گناهی احسان علیخانی و مهران مدیری درپرونده ثامن الحجج !

حمله نژادپرستانه به محمدرضا گلزار + جزییات

سرنوشت وحشتناک مریم و شبنم در خیابان های شوم تهران!

بوسه تلخ به دست دختری که باید قطع شود! + تصاویر

پدرسنگدل نازنین زهرا مرندی در تهران دستگیر شد + فیلم و عکس

حمید با 3 مرد سراغ زن 20 ساله همسایه رفت! / در عید قربان رخ داد

پشت پرده اخبار نیت شیطانی مردان عراقی برای زنان ایرانی!

تجاوز عجیب خانم مسافر به راننده مرد! + عکس

تجاوز فجیع پدر و 2 پسر به دختر 12 ساله خود+ عکس

کدخبر: 411586 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟