8 عامل اصلی شل شدن برگ گیاهان آپارتمانی

به گزارش رکنا، گیاهان آپارتمانی با طراوت و سرسبزی خود، جلوه‌ای زیبا به خانه‌هایمان می‌بخشند. گاهی ممکن است با مشکلاتی مانند شل شدن برگ‌هایشان مواجه شوید. اما جای نگرانی نیست چرا که با دانستن علت این مشکل و اقدام به موقع، می‌توانید به گیاهان خود کمک کنید تا دوباره شاداب و سرحال شوند. سوال مهم این است که علت شل شدن برگ گیاهان آپارتمانی چیست؟ برای پاسخ به این سوال در ادامه با  همراه باشید.

عوامل شل شدن برگ گیاهان آپارتمانی

۸ تا از عواملی که موجب شل شدن برگ گیاهان آپارتمانی می‌شود به شرح زیر است:

۱- آبیاری نامناسب

اگر به گیاه آب کافی نرسد، ریشه‌ها قادر به تامین آب مورد نیاز برگ‌ها نمی‌شوند و آن‌ها پژمرده و شل می‌شوند. همچنین آبیاری بیش از حد نیز می‌تواند به ریشه‌ها آسیب برساند و مانع از جذب آب و مواد مغذی توسط آن‌ها شود. این امر در نهایت منجر به شل شدن و پژمردگی برگ‌ها می‌شود.

۲- آفت و بیماری

حشرات و بیماری‌های مختلف می‌توانند به گیاه حمله کرده و مانع از عملکرد صحیح آن شوند. این امر می‌تواند منجر به شل شدن، زرد شدن، لکه شدن، ریزش برگ‌ها و ضعف کلی گیاه شود.

۳- نور نامناسب

اگر گیاه نور کافی دریافت نکند، قادر به انجام فتوسنتز به درستی نخواهد بود و در نتیجه برگ‌ها ضعیف و شل می‌شوند. همچنین قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید به مدت طولانی نیز می‌تواند به برگ‌ها آسیب برساند و باعث پژمردگی و شل شدن آن‌ها شود.

۴- کوددهی نامناسب

یکی دیگر از دلایل شل شدن برگ گیاهان آپارتمانی، کود دهی نامناسب است. اگر به گیاه مواد مغذی کافی نرسد، برگ‌ها ضعیف و بی‌حال می‌شوند. علاوه بر این، استفاده بیش از حد از کود نیز می‌تواند به ریشه‌ها آسیب برساند و باعث مسمومیت گیاه شود. این موضوع در نهایت منجر به شل شدن و ریزش برگ‌ها می‌شود.

۵- خشکی هوا

برخی از گیاهان به رطوبت بالایی در محیط اطراف خود نیاز دارند. اگر هوا خیلی خشک باشد، برگ‌ها رطوبت خود را از دست داده و پژمرده و شل می‌شوند. علائم دیگر خشکی هوا شامل خشک شدن نوک برگ‌ها، قهوه‌ای شدن لبه برگ‌ها و ریزش برگ‌های جوان است.

۶- تغییرات ناگهانی محیط

جابجا کردن ناگهانی گیاه به مکانی با شرایط متفاوت (نور، دما، رطوبت) می‌تواند به آن شوک وارد کرده و باعث شل شدن برگ‌هایش شود.

۷- خاک نامناسب

اگر خاک گیاه زهکشی ضعیفی داشته باشد، ریشه‌ها غرق در آب شده و پوسیده می‌شوند. این امر می‌تواند منجر به شل شدن و ریزش برگ‌ها شود.

۸- پوسیدگی ریشه

پوسیدگی ریشه می‌تواند به دلیل عوامل مختلفی مانند آبیاری بیش از حد، زهکشی ضعیف خاک یا آلودگی به قارچ یا باکتری ایجاد شود. این امر می‌تواند منجر به شل شدن و پژمردگی برگ‌ها شود.

منبع: اکالا بلاگ

کدخبر: 1015915 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟