5 عامل موثر در تحلیل فاندامنتال

تحلیل فاندامنتال چیست؟

تحلیل فاندامنتال در بازار فارکس به فرایندی گفته می‌شود که در آن تریدر تمام عوامل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی را رای بررسی تغییرات قیمت یک ارز در نظر می‌گیرد. تریدر با شناسایی عواملی که روی قیمت تاثیرگذار هستند می‌تواند ارزش واقعی یک جفت ارز را تعیین کند و بر اساس آن تصمیمات آگاهانه‌ای برای معاملات بعدی اتخاذ کند. گر قصد دارید تحلیل‌های فاندامنتال را برای ایجاد پوزیشن‌های بعدی خود به کار بگیرید به مطالعه این مقاله ادامه دهید و عوامل تاثیرگذاری که روند بازار را مشخص می‌کنند بشناسید. 

  1. تورم (Inflation)

اولین عامل تاثیرگذار روی تحلیل فاندامنتال میزان تورم است. شما زمانی که می‌خواهید قیمت یک جفت ارز را مورد بررسی قرار دهید باید تورم حاصل از کاهش قدرت خرید یک ارز رو در یک بازه زمانی معین در نظر بگیرید. برای این منظور باید کشور ارز مورد نظر را به خوبی بشناسید و بدانید که تورم در آن کشور در چه وضعیتی به سر می‌برد.

هر اندازه تورم بالاتر باشد قدرت خرید ارز مورد نظر پایین‌تر خواهد بود. هر اندازه قدرت خرید یک ارز پایین‌تر باشد قیمت کالاها و خدمات در آن کشور بالاتر خواهد بود. وضعیتی که به عنوان یک ایرانی به خوبی باید با آن آشنا باشید در این شرایط مقدار ارز در گردش در کشور افزایش پیدا می‌کند و میزان عرضه بالاتر می‌رود اما ارزش ارز کاهش پیدا می‌کند.

زمانی که در تحلیل فاندامنتال میزان تورم را در نظر می‌گیرید در واقع وضعیت اقتصاد کشور مورد نظر را مورد مطالعه قرار می‌دهید. معمولا در بازار فارکس تریدرها به معامله جفت ارزهایی علاقه دارند که تورم پایین‌تری دارند و در واقع ارزش خرید بالاتری دارند. اگر تورم در یک کشور رو به افزایش باشد سرمایه‌گذاران زیادی وارد صف فروش می‌شوند تا ارزی که قدرت خرید خود را از دست داده است بفروشند و ضررهای بیشتر جلوگیری کنند. 

تحلیل فاندامنتال

  1. تیپرینگ (Tapering)

دومین عامل مهم در تحلیل فاندامنتال تیپرینگ است. تیپرینگ یک اصطلاح در بازار فارکس است که در بازارهای مالی دیگر نیز به کار گرفته می‌شود. ین اصطلاح در واقع به یک استراتژی پولی اطلاق می‌شود که توسط بانک فدرال رزرو برای کاهش حجم پول در گردش به کار گرفته شده است. زمانی که بانک فدرال رزرو این استراتژی را به کار می‌گیرد در واقع با حذف یا کاهش تسهیلات بانک مرکزی لاش می‌کند تا اقتصاد را تقویت کرده و ارزش پول را افزایش دهد.

 در واقع بانک مرکزی برای اینکه بتواند قیمت‌ها را پایین بیاورد باید خریدهای خود را از جمله خرید اوراق وام مسکن و اوراق خزانه را به حداقل برساند. هر اندازه میزان پول در گردش کمتر باشد تورم پایین‌تر بوده و با محدود شدن میزان عرضه ارزش آن ارز بالاتر خواهد بود. تپیپرینگ استراتژی است که از سوی بانک‌های مرکزی به کار گرفته می‌شود، برای اینکه نقش بازارسازهای بزرگی مانند بانک مرکزی را در بازار فارکس درک کنید و بتوانید نقش آنها را در تحلیل فاندامنتال به درستی تشخیص دهید باید با این استراتژی آشنا باشید.

بانک‌های مرکزی برای تلطیف شرایط و جلوگیری از وخامت کاهش ارزش ارز ملی از این استراتژی استفاده می‌کنند. توجه داشته باشید که اگر یک دولت یا بانک مرکزی مقدار پول در گردش را کم کند سرمایه‌گذاران بیشتری برای خرید آن وارد عمل می‌شوند. زیرا کاهش عرضه افزایش تقاضا را در پی خواهد داشت. این شگرد روش بسیار خوبی برای جذب سرمایه‌گذار است و می‌تواند ارزش ارز ملی یک کشور را ارتقا دهد.

همچنین می توانید در مورد کپی تریدینگ در این مقاله مطالعه داشته باشید.

  1. نرخ بیکاری

 همانطور که گفته شد در تحلیل فاندامنتال شما باید عوامل تاثیرگذار روی قیمت و ارزش یک جفت ارز را مورد بررسی قرار دهید. نرخ بیکاری در یک کشور یکی از مهم‌ترین عواملی است که ارزش یک ارز را مشخص می‌کند. به عنوان یک سرمایه‌گذار شما باید این عامل را در اقتصاد کلان در نظر داشته باشید. زیرا سرمایه‌گذاران به دنبال خرید ارزهایی هستند که کشور آنها اقتصاد قدرتمندی دارد و در واقع ارزی که قدرت خرید بالاتری دارد را بیشتر می‌پسندند. نرخ اشتغال معیار بسیار خوبی برای اندازه‌گیری میزان بهره‌وری و بازدهی اقتصاد یک کشور است. 

زمانی که افراد بیشتری در یک کشور مشغول به کار هستند و نرخ بیکاری در آن کشور پایین است، چرخ اقتصاد آن کشور با سرعت بالاتری می‌چرخد و کشور از نظر اقتصادی در وضعیت خوبی به سر می‌برد. معمولاً نرخ اشتغال به صورت ماهانه یا سالانه منتشر می‌شود. زمان انتشار نرخ اشتغال کشور مورد نظر شما باید در تقویم اقتصادی فارکس شما ثبت شده باشد تا بتوانید در پایان هر ماه یا هر فصل یا هر سال وضعیت اقتصادی کشور مورد نظر را به درستی ارزیابی کنید. 

 در همین راستا دسترسی به گزارش NFP ایالات متحده آمریکا که هر جمعه اول ماه منتشر می‌شود برای سرمایه‌گذاران بسیار مهم است. این گزارش تعداد کل افراد تازه استخدام شده در ایالات متحده آمریکا را نشان می‌دهد. البته کارگران مزرعه کارمندان خصوصی، کارمندان دولت و سازمان‌های غیرانتفاعی در این گزارش در نظر گرفته نمی‌شوند.

  1. تولید ناخالص داخلی (GDP)

در تحلیل تکنیکال همه تلاش‌ها در راستای بررسی وضعیت اقتصادی یک کشور است و اطلاعاتی مانند تولید ناخالص داخلی برای رسیدن به بهترین نتیجه بسیار مهم و حیاتی هستند. معمولاً میزان تولید ناخالص داخلی یک کشور در فواصل سالانه میزان تولید ناخالص داخلی یک کشور معمولاً در فواصل سالانه یا شش ماهه منتشر می‌شود. در این گزارش عملکرد کشور از نظر میزان تولید کالا و خدماتی که در یک سال یا یک دوره زمانی مشخص ارائه شده مشخص خواهد شد.

این آمار برای تحلیل فاندامنتال بسیار حیاتی هستند و وضعیت اقتصادی یک کشور را نشان می‌دهند. هر اندازه نرخ تولید ناخالص داخلی یک کشور در مقایسه با دوره قبلی بالاتر باشد کشور روند رو به رشدی را در پی داشته و تقاضا برای خرید محصولات و خدمات در آن کشور رو به افزایش است. با افزایش تولیدات و گسترش دامنه خدمات در یک کشور ارزش پول آن کشور نیز بیشتر می‌شود به افراد بیشتری برای خرید ارز آن کشور اقدام می‌کنند.

با توجه به اهمیت این آمار و اطلاعات نرخ تولید ناخالص داخلی گنجینه ارزشمندی برای تحلیل فاندامنتال است و اطلاعات مهمی را در اختیار تریدر قرار می‌دهد. 

تولید ناخالص داخلی (GDP)

  1. نرخ بهره (Interest Rate)

 نرخ بهره یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در تحلیل فاندامنتال است. نرخ بهره در واقع سودی است که سرمایه‌گذاران در نتیجه نگهداری ارزهای خود برای طولانی مدت از بانک دریافت می‌کنند. سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند ارزهایی را خریداری کنند که نگهداری آنها در بانک‌ها سود بیشتری را در پی داشته باشد. به همین دلیل بانک‌های مرکزی برای جذب سرمایه‌گذار می‌توانند نرخ بهره را افزایش دهند و به این ترتیب سرمایه بیشتری را وارد کشور کنند.

هر اندازه نرخ بهره بالاتر باشد شهروندان آن کشور و سرمایه‌گذاران خارجی علاقه بیشتری به پس‌انداز در بانک‌های کشور پیدا می‌کنند. در چنین شرایطی وام‌گیری به حداقل می‌رسد زیرا نرخ بهره بالاست و در صورت گرفتن وام باید سودهای بالایی پرداخت شود. زمانی که نرخ بهره بالا می‌رود مردم با تلاش بیشتری کار می‌کنند و اقتصاد با سرعت بالاتری به مسیر خود ادامه می‌دهد تا قادر به استفاده از این شرایط باشد. برای رسیدن به بهترین نتیجه در تحلیل فاندامنتال باید رویکرد بانک مرکزی کشور مورد نظر را در بازه زمانی مشخصی زیر نظر بگیرید و با در نظر گرفتن نرخ بهره در خصوص تعیین ارزش ارز آن کشور اقدام کنید.

دیگر عوامل تاثیرگذار روی تحلیل فاندامنتال

عواملی که تا اینجا مطرح کردیم مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار روی حلیل فاندامنتال بودند؛ اما عوامل دیگری نیز برای رسیدن به بهترین نتایج در نظر گرفته می‌شوند. این عوامل به شرح زیر هستند:

  • بدهی و کسری تجاری دولت‌ها

  • تراز تجاری یا نسبت واردات به صادرات یک کشور

  • بازار سرمایه و سرمایه‌گذاری

  • سیاست‌های پولی

  • عوامل سیاسی

  • جنگ و مناقشات

  • بلایای طبیعی و بیماری‌ها

در آخر

در این مقاله به بررسی ۵ مورد از مهمترین عوامل تاثیرگذار روی تحلیل فاندامنتال پرداختیم و در نهایت عوامل تاثیرگذار دیگر را نیز به صورت اجمالی نام بردیم. اگر به یادگیری تحلیل فاندامنتال علاقه‌مند هستید باید هر یک از این عوامل را به صورت جداگانه مطالعه کنید و سابقه تاریخی آنها را مورد ارزیابی قرار دهید تا بتوانید رفتار آنها در آینده را بهتر درک کنید. به یاد داشته باشید که تحلیل فاندامنتال ابزار بسیار ارزشمندی برای معامله در بازار فارکس است و به شما اجازه می‌دهد زودتر از دیگران تغییرات قیمت و روندها را پیش بینی کنید.

 

کدخبر: 998717 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟