نحوه شکایت از مدیران صنعت برق

برق از مهم ترین صنایع در زندگی روزمره فردی و اجتماعی است. مدتی است که در نقاط مختلف کشورمان شاهد قطع برق هستیم. با توجه به حجم کارها در زندگی امروزی و قرار داشتن در گرمای تابستان معضل قطعی برق مردم را کلافه کرده است. اما برای رسیدگی به اختلال قطعی برق باید به چه کسانی اعتراض کرد؟ در این مطلب به جزئیات صنعت برق و نحوه شکایت از مدیران صنعت برق پرداخته ایم.

به گزارش رکنا ، سامانه مدیریت و ارزیابی خدمات برق توانیر (سمات) در راستای اجرای قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد، افزایش رضایت ذینفعان و رعایت حقوق شهروندان در نظام اداری توسط توانیر راه‌اندازی شده است. اما هیچ کدام از لینک‌های مربوط به ورود کاربر، پیگیری موضوع، ثبت شکایت و ثبت درخواست آن اصلا کار نمی‌کند و به نظر می‌رسد سامانه مردم آزاری توانیر(سمات) باشد تا سامانه جامع رسیدگی به شکایات.

رسیدگی به شکایات مردم در صنعت برق

خرداد سال ۹۵، توانیر از سیستمی بعنوان «سامانه جامع رسیدگی به شکایات» راه اندازی کرد و خبر آن نیز رسانه‌ای شد. برق نیوز هم در خبری با عنوان "توانیر به شکایات مردم رسیدگی می‌کند" به این موضوع پرداخت و اطلاع رسانی کرد.

در این خبر آمده بوده: در راستای طرح تکریم مردم و جلب رضایت ارباب رجوع و به استناد ماده ۲۵ قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد، مصوب مجلس شورای اسلامی مبنی بر لزوم بازنگری و مهندسی مجدد سامانه پاسخگویی به شکایات و دریافت شکایات به طور حضوری، «سامانه جامع رسیدگی به شکایات» در شرکت توانیر راه اندازی شد.

تاکید شده بود به منظور سهولت دسترسی افراد به مرجع پیگیری و رسیدگی به شکایات، چنانچه شهروندان در خصوص نحوه ارایه خدمات برق رسانی، نقض قوانین و مقررات، عدم انجام وظیفه و یا ضعف در ارایه خدمات از شرکت‌هایی که عهده دار خدمات تأمین برق هستند شکایتی داشته باشند می‌توانند با مراجعه به سایت توانیر به آدرس http://www.tavanir.org.ir/complaints شکایات و درخواست‌های خود را به صورت غیر حضوری ثبت و پیگیری نمایند.

اما این آدرس خیلی زود حذف شد تا فرایند رسیدگی به شکایت و پاسخگویی به شهروندان ناقص بماند. شکایت از شرکت‌های برقی در سراسر کشور آنچنان زیاد است که انتشار همین یک خبر در برق نیوز کافی بود تا بیش از ۳۰ هزار بار دیده شده و صد‌ها تماس با دفتر برق نیوز گرفته بگیرند و بیش از یکصد کامنت به این خبر ارسال گردد که تاکنون بیش از ۶۰ مورد قابلیت انتشار یافته و بقیه بنا به دلایلی حذف شدند.

بعد از مدتی سامانه سمات با این تعریف راه اندازی شد و البته در یک لینک و صفحه دیگر:

سامانه مدیریت و ارزیابی خدمات برق توانیر (سمات) در راستای اجرای ماده (۲۵) قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد، افزایش رضایت ذینفعان و رعایت حقوق شهروندان در نظام اداری راه‌اندازی شده است.

صفحه‌ای که هیچ کدام از لینک‌های مربوط به ورود کاربر، پیگیری موضوع، ثبت شکایت و ثبت درخواست آن اصلا کار نمی‌کند و به نظر می‌رسد سامانه مردم آزاری توانیر (سمات) باشد تا پیگیری شکایات.

طنز ماجرا اینجاست که مردم برای شکایت از شرکت‌های دولتی توانیر باید به خود توانیر شکایت کنند و خودشان هم مسئول رسیدگی به همکاران و دوستان خود شوند! با این وجود همین حداقل شرایط هم به درستی کار نمی‌کند.

از طرفی توانیر شروطی برای درج شکایات گذاشته است که عملا موجب می‌شود بخش زیادی از شکایات رسیدگی نشود. توانیر شرط گذاشته مواردی که دارای اطلاعات ناقص و غیر مرتبط بوده و یا هویت شاکی احراز نشود قابل بررسی و رسیدگی نخواهند بود و مسئولیت قانونی مطالب اعلام شده برعهده‌ی فرد می‌باشد!

یعنی اگر من بگویم یک کارمند دولتی از من رشوه خواسته و تا رشوه ندهم کارم را انجام نمی‌دهد یا اگر بگویم یک مدیر در مناقصات دخالت کرده و باندبازی می‌کند، هم باید سند و مدرک ارائه بدهم و هم خودم را معرفی کنم و هم تهدید شوم که اگر نتوانم اثبات کنم وکیل حقوقی شرکت بعنوان مدافع کارمند دولتی خاطی می‌تواند از من بخاطر ادعای شرف یا اعاده حیثیت شکایت کرده و پیگیری قضائی انجام دهد.

قبلا در خبری با عنوان آیا توانیر منشاء فساد‌های اداری و مالی صنعت برق است؟ به چالش‌های عدم رسیدگی به شکایات پرداخته شده بود. نبود سیستم نظارتی و بازرسی صحیح در پاسخگویی به مسائل اینچنینی خود از عوامل بروز فساد است که در حاشیه امن بی توجهی توانیز رخ می‌دهد.

بدیهی است که نباید صرفا به دلایل شخصی و یا کینه‌های فردی با یک مجموعه و مدیران و کارمندان برخورد بی هدف شده و قرار نیست هرکس شکایتی دارد حق داشته باشد هر تهمت و توهینی به همکاران ما در صنعت برق وارد نماید، اما همه می‌دانیم که شاید کمتر از ۱۰ درصد از این شکایات، فیک یا نادرست بوده و بقیه واقعی هستند که البته ممکنه با بزرگنمایی نیز همراه بوده باشد.

به نظر نمی‌رسد سامانه رسیدگی به شکایات در توانیر بتواند به وظایف خود عمل کند و بهتر است از سامانه ثبت و پیگیری شکایات وزارت نیرو به آدرس bazres.moe.gov.ir استفاده شود.

سامانه ثبت و پیگیری شکایات از مدیران صنعت برق

 

ردیف نام موضوع‌های مرتبط و قابل طرح آدرس سامانه
1 شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر صرفاً برق http://www.tavanir.org.ir/samaat
2 شرکت مدیریت منابع آب ایران صرفاً آب (بجز موارد مرتبط با شبکه آب شرب داخل شهرها و روستاها) http://www.wrm.ir/SC.php?type=static&id=23
3 شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور شبکه آب شرب داخل شهرها و روستاها  https://cmp.nww.ir
4 حوزه ستادی وزارت نیرو کلیه موضوعات، مشروط بر مطرح شدن در سامانه‌های فوق و عدم حصول نتیجه لازم  http://bazres.moe.gov.ir

 

کدخبر: 702697 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟