افتتاح بیش از 60 پروژه میراث در هفته دولت / ارزیابان یونسکو مهر ماه به ماسوله می رسند

به گزارش رکنا از گیلان، ولی جهانی روز  به مناسبت گرامیداشت هفته‌دولت در نشست خبری با اصحاب رسانه استان گیلان اظهار داشت، ۶۲ پروژه در نقاط مختلف استان گیلان در هفته دولت بهره‌برداری و رونمایی می شود، این پروژه ها شامل افتتاح اقامتگاهای بوم‌گردی، مجتمع‌های گردشگری، هتل، مرمت بناهای تاریخی، تغییرکاربری آن‌ها از مسکونی به کافه، خانه مسافرها، سفرخانه‌های سنتی  و چندین کارگاه سفال است، که در هفته دولت افتتاح می‌شود.

ولی جهانی، با اشاره به اینکه این پروژه‌ها با اعتباری بالغ بر بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان بوده است. 

مدیر کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان گیلان با اشاره به اینکه ارزیابان یونسکو در پاییز ۱۴۰۱ برای بازدید میدانی به ماسوله خواهند آمد،اظهار کرد؛ پرونده ثبت‌جهانی ماسوله در سال ۱۴۰۰ برای یونسکو ارسال شد. براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده مهرماه سالجاری شاهد حضور ارزیابان سازمان جهانی یونسکو در ماسوله هستیم و امیدواریم با حمایت و همکاری تمامی دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط و مشارکت مسئولین شاهد رقم‌خوردن این اتفاق تاریخی برای استان گیلان باشیم.

جهانی، با اشاره به رفع موانع پیش رو در زمینه ثبت جهانی ماسوله اظهار کرد؛ یکی از اقدامات مهم نصب ۱۰۰ تابلوی دوزبانه از شهر تاریخی ماکلوان تا ارتفاعات شهر ماسوله است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان در ادامه با اشاره به مشارکت جمعیت هلال احمر استان گیلان در نصب تابلوهای دوزبانه در مناطق کوهپایه ای ماسوله بیان کرد؛ این تابلوها توسط بالگرد در مناطق تعیین شده توسط اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان جهت نصب انتقال داده می شود. 

او از برگزاری بیش از ۲۰۰ برنامه فرهنگی و تاریخی در قالب جشنواره و رویدادها و همایش و نشست های تخصصی طی شش ماه گذشته خبر داد و گفت: نخستین برنامه‌ هفته‌دولت با حضور استاندار استان گیلان در لاهیجان برگزار خواهد شد. که شامل بهره‌برداری از نخستین مجتمع گردشگری کشاورزی استان با سرمایه گذاری ۶۲ میلیارد تومان و اشتغالزایی مستقیم برای ۶۰ نفر و غیر مستقیم برای ۱۷۰ نفر است. همچنین هتل سه ستاره ناسیونال لاهیجان با سرمایه گذاری ۲. میلیاردی و اشتغالزایی برای ۵۰ نفر افتتاح می شود.

جهانی از همکاری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان با کمیته امداد جهت ارائه تسهیلات ۱۰۰ میلیونی به مددجویان جهت راه اندازی واحدهای بوم گردی خبرداد و گفت: خانه‌هایی که بافت سنتی آنان حفظ شده باشد ظرفیت خوبی برای بوم‌گردی دارند. 

او با بیان اینکه ثبت ملی دو روستای ارده و انبوه در دستور کار است، گفت: برنامه ریزی های انجام شده تعدادی از بناهای تاریخی استان گیلان به موزه و کاربری های دیگر تبدیل می شود.

او در ادامه این نشست با بیان اینکه نخستین موزه حصیر گیلان در روستای فشتکه خمام در هفته دولت افتتاح خواهد شد، گفت: با تفاهم نامه‌ای که با شهرداری رشت داشتیم در مهرماه سالجاری میزبان شهرهای خلاق ایران خواهیم بود و این برنامه در تالار مرکزی رشت برگزار خواهد شد.

جهانی، با اشاره به اهمیت توسعه و پیشرفت زیرساخت‌های گردشگری در سطح استان گیلان افزود؛  در طی ماه‌های گذشته با همت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، شاهد رشد چشم‌گیر ظرفیت اقامتگاه های بومگردی و خانه مسافر و.... در تمامی شهرستان‌های استان گیلان بودیم که قطعا با افتتاح سایر پروژه ها در هفته دولت، شاهد رونق اقتصادی و اشتغالزایی در حوزه صنعت گردشگری استان گیلان خواهیم بود.

 در ادامه این نشست مهندس حمیدرضا آذرپور سرپرست معاونت صنایع دستی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان ضمن قدردانی از تلاش و زحمات مدیر کل و نقش اصحاب رسانه در اطلاع رسانی، زیرساخت‌های گردشگری را با توجه به ظرفیت‌های موجود در هر نقطه از استان گیلان مهم دانست و تاکید کرد؛ تلاش ما این است با همکاری سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و حل مشکلات پیش‌روی آنها، و با معرفی ظرفیت‌ها در سراسر استان شاهد رشد و توسعه زیرساخت‌ها در این حوزه باشیم.

مرجان گودرزی /گیلان 

کدخبر: 818251 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟